דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שירות לתושב חוץ - לא ננעלה הדלת לקבלת הטבות 

מאת    [ 19/10/2005 ]

מילים במאמר: 580   [ נצפה 5351 פעמים ]


במאמר זה נציג ב"קצירת האומר", ממש, עמדה פרשנית אשר לפיה תיקון 23(*) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 [להלן - "החוק"], לא הביא לנעילת הדלת לפני נותני השירותים, מפני קבלת ההטבות הקבועות בסעיף 30(א)(5) לחוק. כידוע, בעקבות פסק הדין בעניין קסוטו, בבית המשפט העליון(2) [להלן - "העליון"] וביטול תקנה 12א(ד) תוקן נוסחו של סעיף 30(א)(5) במסגרת תיקון 23 לחוק לעיל, בהתאם להמלצת רשויות המס.
את המצב, שנוצר בעקבות תיקון הנוסח, היה מקובל לתאר בציניות כ: "יש הטבות, אך אין זכאים". במילים אחרות, סעיף 30(א)(5) לעיל על-אף כוונתו הטובה לא הותיר רבים, שיהיו זכאים להטבה הקבועה בו. אלא שלטעמנו, תיאור זה אינו נכון. כיום, לאחר תיקון נוסח סעיף זה, קובע הסייג השני בו כדלקמן:
"(5)... לא יראו שירות כניתן לתושב חוץ כאשר נושא ההסכם הוא מתן השירות בפועל, נוסף על תושב החוץ, גם לתושב ישראל בישראל...". (ההדגשה לא במקור)
לכאורה, משתמע מכאן, כי אם קיים נהנה נוסף מן השירות, שהוא תושב ישראל בישראל (גם אם הוא נהנה משני); לבד מהנהנה (העיקרי) שהוא תושב חוץ, לא יהא זכאי נותן השירות למס בשיעור אפס.
תיקון זה קבע, למעשה, את הוראת תקנה 12א(ד) בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, בלשון המחוקק הראשי, ולכן זכה גם הוא לביקורת דומה לביקורת שהוטחה בתקנה, ולפיה הוא יוצר מצב שבו: "יש הטבות, אך אין זכאים".
אלא שוב לטעמנו, אין הדבר כך. סעיף 30(א)(5) לחוק, כנוסחו היום, מסייג את מתן ההטבה רק במקום, שבו השירות הניתן לתושב ישראל והשירות הניתן לתושב החוץ הם אותו שירות. בחינה מדוקדקת של מצב הדברים במקרים רבים מלמדת, כי השירות שמקבל תושב החוץ והשירות שמקבל תושב החוץ אינם אותו שירות, גם אם שניהם הם תולדה של חתימה על אותו חוזה.
פרשנות, כאמור, יכול שתסמוך גם על דברי כב' נשיא אהרון ברק (בדעת מיעוט) בעניין גלמן פינץ(3), בעליון. במקרה זה קבע ברק, שאפשר היה לטעון לקיומו של פיצול בשירות ובעמלה שניתנו לתושב החוץ, לעומת השירות שניתן לתושב ישראל:
"אמנם, יתכן שעקרונית יש מקום לפצל את העמלה לשני חלקים. החלק האחד משולם בגין שירותי הסוכנות שניתנו לספק השווייצרי, שזכאי לשיעור מס אפס. החלק השני משולם בגין השירותים השונים שניתנים ללקוחות הישראלים, שעליו אין להטיל מס בשיעור אפס."
אין ספק כי טענה, כאמור, תהיה בעלת משקל רב יותר במקום, שבו תושב החוץ ותושב ישראל משלמים שניהם בנפרד לנותן השירות.
נדגיש, שפרשנות, כאמור, תואמת את העקרונות הפרשניים, שנקבעו בפסק הדין בעניין אלקה(4), בעליון. באותו מקרה קבע בית המשפט, כי התכלית האובייקטיבית של החוק גוברת על התכלית הסובייקטיבית, כל עוד המחוקק לא קבע במפורש אחרת.



הערות הכותב:
(1) המאמר נסמך על דברי המחברים בספרם החדש "חוק מס ערך מוסף", הצפוי לצאת לאור במהלך שנת 2005.
(2) ע"א 41/96, קסוטו סוכנויות ביטוח בע"מ נ' מנהל מס ערך מוסף, מיסים יג/2,
ה-2.
[הפניית המערכת: פסק הדין בעניין "קסוטו סוכנויות ביטוח נ' מנהל מס ערך מוסף", בנושא: "שיעור אפס על מתן שירות לתושב חוץ" - "ידע למידע" 271, אפריל 1999, עמוד 150.]
(3) ע"ש 1946/97, גלמן פינץ בע"מ נ' מנהל מע"מ, מיסים טו/2, ה-13; ע"א 3196/01, גלמן פינץ בע"מ נ' מנהל המכס ומע"מ (טרם פורסם).
[הפניית המערכת: תקציר פסק הדין ע"ש 001946/97, בעניין "גלמן פינץ בע"מ נ' מנהל המכס והמע"מ", בנושא: "חברה לתיווך במסירת יחידות נופש בחו"ל שירתה את הלקוחות הישראלים וחויבה במע"מ" - "ידע למידע" 298, יולי 2001, עמוד 137.]
(4) ע"א 2112/95, אגף המכס ומע"מ נ' אלקה אחזקות בע"מ, מיסים יג/6, ה-6.
[הפניית המערכת: פסק הדין ע"א 2112/95, בעניין "אגף המכס והמע"מ נ' אלקה אחזקות בע"מ", בנושא: "החזר מע"מ ששולם עקב חובות אבודים" - "ידע למידע" 280, ינואר 2000, עמוד 144.]

(*) הפניית המערכת:
חוק מס ערך מוסף (תיקון מס' 23), התשס"ב-2002 - "ידע למידע" 311, אוגוסט 2002, עמוד 78.

עורך דין אריה ליבוביץ - אודות כותב המאמר:
עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב