דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הליך ייצור שמן זית ודבש 

מאת    [ 18/11/2011 ]

מילים במאמר: 452   [ נצפה 4129 פעמים ]

כבר מתקופת אבותינו, ימי קדם, שמן זית תפס מקום מרכזי וחשוב בחיי היום יום, תהליך הפקת שמן הזית נשאר זהה בבסיסו לאורך אלפי השנים וכולל שלושה חלקים, בחלק הראשון כותשים ומרסקים את הזיתים, בחלק השני לוחצים על הרסק שנוצר וגורמים להפרדה בין הנוזל למוצק, הליך הידוע בשם כבישה ובחלק הסופי מפרידים בין הנוזלים המכילים שמן ומים יחדיו. כיום מדובר בהליך הכנה המתבסס על אותן פעולות בדיוק כמו בזמנים עברו אך בשיטות מתקדמות ומהירות, מה שבעבר לקח חודשים היום נערך בצורה תעשייתית, תחת בקרה ובתנאי ניקיון אופטימאליים.

הליך ההפקה כיום ידוע בשם כבישה קרה, משמע הליך טבעי, ללא כל התערבות מלאכותית, כימיקלים וכדומה, אלא רק הזיתים ולא דבר יותר. ומדוע קרה היות ומדובר בהליך ללא חשיפה לשמש ולאור, בטמפרטורת ייצור הנמוכה מ-35 מעלות צלסיוס, חשיפת שמן הזית לאור ולחום מפחיתה את איכותו ופוגעת בסגולותיו הרפואיות והבריאותיות. 

ישנם מספר סוגי איכות של שמני זית, שמן זית כתית מעולה, כתית רגיל ומזוכך. איכות זו נקבעת בהתאם רמת החומציות המצויה בשמן הזית והטעם כמובן. כאשר ככל שהאחוז החומציות נמוך יותר איכותו של שמן הזית גבוהה יותר. לדוגמא בשמן זית כתית מעולה אחוז החומציות לא חוצה את רף 0.8% ואינו משפיע כלל על הטעם, בשמן זית כתית אחוז החומציות הינו עד 2% וכבר ישנה השפעה על הטעם ומזוכך הוא כל שמן זית מעל 2% חומציות.

אך לא רק ההליך עצמו משפיע אלא גם הזיתים עצמם, הזן ממנו עשוי שמן הזית, גידול הזיתים, שלמותם, זמן העברת הזיתים מקטיפתם לבית הבד, ניקיון בית הבד וחוסר חשיפה לאור ולשמש. כמו כן לאחר ייצורו כמו שמישנים יין כך צריך לנהוג לגבי שמן זית. רצוי לאחסנו בכלי אטום לאוויר, בחושך ובמקום יבש. אוויר גורם להליך התחמצנות של שמן הזית ולכן הכרחי לשומרו בואקום. לאחר כחצי שנה מייצורו שמן הזית מגיע לאיכותו המקסימאלית וניתן לשומרו עד שנה וחצי לכל היותר, ומעבר לכך הוא מתחיל כבר לאבד מאיכותו. 

עוד מוצר של הטבע שמלווה את חיינו מאות בשנים הינו כמובן הדבש, גם פה מדובר בהליך ייצור טבעי ללא כל כימיקלים או תוספות, אך פה יד אדם אינה משפיעה אלא הכל מלאכתה של הדבורה. הדברוה טסה מדי יום עשרות קילומטרים, יונקת צוף ומאחסנת אותו בבטנה במקום מיועד הקרוי בשם קיבת דבש. לאחר מכן היא טסה בחזרה לכוורת ופורקת את הדבש המיועד להאכלת הקטנים שבחבורה וכמובן ממלאה את חלת הדבש. לאחר מכן עובד הדבש הליך אידוי שבו מאודים המים המצויים בדבש והסוכרים בדבש מגיעים עד ל-80%. ולאחר מכן פשוט אוטמים את חלת הדבש בשכבת דונג.

וזהו עתה הדבש מוכן לאכילה. הדבש טבעי לחלוטין, מדובר אך ורק בפחמימות, סוכרים ואנזימים, מכאן כמובן בריאותו הייחודית. הדבש העשוי מצוף מפרחי הבר והשדה, מוצר של הטבע. מוצר שאינו מתקלקל לעולם כל עוד נמצא בטמפרטורת החדר, ניתן לשמרו לשנים רבות וליהנות מאיכותו חזור ושוב. אז קדימה תאכלו את מה שהטבע העניק לנו, בלי כימיקלים, תוספים או ממתיקים. בתיאבון

רם כהן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב