דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שבעה שלבים לצאת ממבוי סתום 

מאת    [ 17/11/2011 ]

מילים במאמר: 1074   [ נצפה 2145 פעמים ]

שבעה שלבים לצאת ממבוי סתום הבעיה
החיים שלנו רצופים נקודות שמהן קשה לנו למצוא את הדרך להתקדם. פעמים בהם אנו מהלכים במבוך, נתקלים בקירות ,חושבים שאנו רואים את דרך היציאה אך מתברר כי התנגשנו בקיר זכוכית. לאחר מסע מפרך אנו מוצאים את עצמנו בדיוק בנקודת ההתחלה. מבוי סתום עלול להיות מתסכל, אך עם זאת הוא חשוב במידה ואנו בוחרים לראות אותו בעניים פקוחות. הוא חלק מהדרכים  המתוחכמות של הקיום האנושי המחייבות אותנו להמציא את עצמנו מחדש ולנקוט בדרך חשיבה לא שגרתית שתוביל אותנו לפריצת דרך. דרך אשר תסיט אותנו מן המסלול המוכר המסתובב כמו תקליט שרוט. 
ישנם שני סוגים של מבוי סתום:

האחד- השגרתיות שחוזרת על עצמה אשר לא מתפתחת לשום מקום. ניתן לראות זאת ברבדים שונים של החיים: זוגיות, עבודה, יחסים בין אישיים, יחסים בינך לבין עצמך, הרגלים שאיננו מצליחים להיפטר מהם. המשותף בין כולם שהם חוזרים על עצמם עד לעייפה ומכילים בתוכם את תחושת הכהות, הייאוש והשיממון. 

השני- מבוי סתום עם רמת דחיפות גבוהה יותר, בו אנו חייבים למצוא דרך יציאה, ללא דרך יציאה יקרה משהו רע. אולי סיטואציה בלתי אפשרית שהכנסת את עצמך אליה, הסתבכות כספית, ענייני אהבה ודומיהם. מבוי סתום שכזה מתאפיין ברגשות שונים: מתח, חרדה, בילבול, חוסר בהירות ודאגה מפני הבאות. מבוי סתום מסוג זה פוגם רבות בשיקול הדעת וגורם לקבלת החלטות שגויה, לבסוף אנו עלולים למצוא את עצמנו בפלונטר גדול יותר.

פתרון
מבוי סתום הוא אחד התופעות המתסכלות ביותר ואם אתם לא רואים בה כהזדמנות היא תהפוך מהר מאד לקרדום שיכרסם בכם עד הסוף המר.

מספר צעדים לפתרון:


    • השלמה- ראשית עליכם להכיר בעובדה שזהו מבוי סתום. תוכלו לזהות אותו כאשר אתם חוזרים על אותם הפעולות ומקבלים את אותם התוצאות, או שלא מקבלים את התוצאות הרצויות. כאמור, מתלווה לזה תחושה של תסכול, מתח, בילבול ומועקה. השלמה עם העובדה תאפשר לכם לזנוח את דרך הפעולה הנוכחית, או דרך המחשבה הנוכחית-אתם מבינים מיד כי הדרכים שפעלתם בהם עד היום אינם רלוונטיות, יש למצוא דרך חדשה- "מי שהולך באותם הדרכים, אל לא לצפות שיראה נופים  חדשים" (אמר מישהו).


    • התנתקות- זה השלב החשוב ביותר, החיץ שעלינו לשים בין הבעיה שלנו לעצמנו. עליכם להתחיל להתנתק מעצמכם, להיות כמה שפחות מזוהים עם הבעיה. דמיינו שאתם הגיבור בסרט שאתם צופים בו- עצות לשחקנים שבסרט שאינם נוגעים לנו תמיד יהיו טובות יותר. זהו השלב של המודעות העצמית. בשביל לפתור את הבעיה אנו צריכים לשנות את סט המחשבות שלנו, הרגשות שלנו, ובעיקר את הדעות הקדומות שלנו. צריך לעשות סוג של ריסט כפי שעושים למחשב. על אף שהבעיה זועקת ורודפת אחרינו עלינו ליצור את התנאים הנכונים להרחיקה מעלינו, לנסות להביא את עצמנו למקום פנימי חדש. לנסוע לאן שהוא, לשנות סביבה, לשנות אווירה, להעסיק את מוחנו בדברים חדשים. המטרה שלנו לשנות את הלך הרוח שלנו, את ה State of mind בו אנו מצוים. הלך רוח נקי אשר נשטף מן הבעיה המציקה, מהווה קרקע בתולה לשתול עליו רעיונות חדשים- לפעמים, עוד בטרם נשתול מחשבות חדשות תבזיק לנו הארה בשל מצב הריק בו אנו שרויים (הדבר דומה לשם ששכחנו, ברגע שאנו מפסיקים להתעסק בנסיון להזכר בו, הוא פתאום זורח בהכרה). אסור לנו לנסות לפתור את הבעיה כאשר ראשנו ורגשותינו שקועים בה- "המין האנושי אינו יכול לפתור את הבעיות מתוך רמת החשיבה שיצרה אותם מלכהתחילה " ( את זה אני זוכר מי אמר- אלברט איינשטיין)


    • לחפש את העיקר- להביט בקור רוח ולמצוא את המקור- כאשר נרגיש מספיק חזקים, נקיים ומרוחקים רגשית מהבעיה נתחיל להסתכל עליה בעניים קרות. הניתוח הראשון שעלנו לעשות הוא לחפש את מוקד הפלונטר, את המצוקה המרכזית. נבדיל בין תפל לעיקר. שהרי כאשר אנו מזוהים עם בעיה נדחפים לתוך הראש מחשבות רבות ובעיות נוספות. כולן מסתופפות ונדחקות לתודעה ביחד עם מועקות, מצוקות, רגשות ואסוציאטיביות שארוגות יחדיו וכל החגיגה נדחסת לצוואר בקבוק ויוצרות את תחושת הלחץ והמתח.  ברגע שנמצא את מוקד הבעיה נפתור אחוז גבוה מהרעש שנוצר סביבה על בסיס העקרון של ה- 20/80.


    • לוודא את זרע הפורענות- עלמנת לוודא את מקור הבעיה, המוקד שיצר את חגיגת הרעש, עלינו לשאול את השאלות הבאות:

      • האם סילוק המכשול ירגיע את נפשי הנסערת?
      • האם יהיה לי נחת רוח לאורך זמן, או שזה רק כדור הרגעה זמני?
      • האם פתרון הבעיה יביא לפתרון כל בעיות הלווין שהוא יצר?


    • לקבל השראה- כעת כאשר בודדנו את הבעיה ואנו רואים אותה באופן חד וברור עלינו לגשת למלאכה יצירתית יותר:

      • לרשום על דף את כל האפשרויות העולות במוחנו, גם אם הן נראות לנו בשלב זה הזויות. חלק מן האפשרויות ההזויות פותחות את התודעה לאפשרויות יישימות יותר. 
      • תשאלו את עצמכם- אם הייתי מציג לאדם מהרחוב את הבעיה, מבלי שיכיר אותי, מה לדעתי תהיה התשובה שלו לפתרונה?
      • לחקור מה אנשים אחרים עשו במצב שלי- כנסו לאינטרנט וחפשו, תגלו המון דוגמאות למצבים שלכם.
      • דברו עם אנשים קבלו רעיונות- מפגש עם אנשים, כאשר אינכם בהלך רוח של מצוקה אלא בהלך רוח חוקר ומחפש השראה יפרה אתכם וגם אותם. הוא יהיה מהנה.
      • במקרה של מבוי סתום מהסוג הראשון, שגרתיות ואפרוריות (בהמשך אקדיש לזה מאמר נפרד ונרחב)- ליזכור מי אני ומה אני אוהב, מהם הכישורים הטבעיים שלי ומהם הדברים שמעוררים בי תשוקה. לבדוק מה מהתכונות שלי אני יכול להביא לפתרון הבעיה. כמובן לבחון את הדברים בתחום שבו נתקלתי במבוי הסתום. לדוגמה, אם זו בעיה חברתית, זוגית אני אבחן את התכונות האופי שלי כלפי אנשים. מה אני אוהב ומה מחזיק לאורך זמן אצלי בזוגיות, אם זה בענייני עבודה אז אבחן את הכישורים שלי, את מה שמעורר בי תשוקה ומהם הדברים שתמיד הצלחתי בהם לאורך ההסטוריה שלי.


    • לוודא את הפתרון- לבסוף תצוץ לכם תשובה ואולי אף  ממקום בלתי צפוי. עליכם להיות ערניים. אתם תדעו כי הוא יעשה לכם את זה , הוא ידלק כמו אור בנפשכם ולראשונה זו תקופה תגלו שאתם נמרצים ומחכים לפעול. אבל רגע... כעת תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

      • האם ניסיתי את הפתרון הזה בעבר?
      • האם הוא יישים, יש לי את המשאבים - את הכישורים? 
      • האם חשבתי עליו בעבר ומיסמסתי אותו? אם כן, למה? פחד, שיקולים עניינים? 
      • האם השיקולים באמת היו עניינים? או מסתמכים על פחדים ודעות קדומות מן העבר?


    • תכנית פעולה- לבסוף הכינו תוכנית מסודרת על דף- חשוב שתראו אותה כתובה, לעבור ממדיום המחשבות למדיום נוסף שמתקיים בו סדר רב יותר.

      • יעדים ברורים ולוחות זמנים.
      • משאבים- מה זה מצריך מכם ואיך תשיגו אותם.
      • מקרים ותגובות- מה קורה בכל תפנית.
      (בהמשך אפרסם מאמר נרחב כיצד לבנות תוכינת פעולה מקיפה)

תוצאה
כאשר יוצאים מן המבוי הסתום, אפילו כאשר רק צצה בראשונו ההברקה לדרך היציאה, אנו חשים תחושה של ניצחון. התרוממות רוח ויכולת עצומה לנווט את עצמנו בתוך טווח המכשולים שהחיים יוצרים עבורנו. הביטחון בעצמנו עולה וכמובן יכולת ההתמודדות, אך החשוב מכל אנו מקבלים הזדמנות חדשה לצאת לדרך עם אופקים ונופים חדשים מאלו שמוכרים לנו. לבסוף אנו עוד עלולים להודות על כך שנקלענו למבוי סתום :)

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב