דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות קשב וריכוז למבוגרים 

מאת    [ 17/11/2011 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 3498 פעמים ]

מהי הפרעת קשב וריכוז?

בדרך כלל התשובה היא: "הסחת דעת, אי שימת לב לפרטים, קושי בהתחלה וסיום משימות בזמן, קושי להתרכז, קושי להתארגן, קושי לזכור איפה שמים חפצים.... ". משפטים המתארים את ההתנהגות החיצונית הניצפת לעיין של אדם הסובל מהפרעות קשב וריכוז, או במילים אחרות הסימפטומים. הבעיה היא שלכל האנשים בעולם יש מידי פעם הסחת דעת או קושי בהתחלת משימה. האם גם להם יש הפרעות קשב וריכוז?
לאו דווקא. לכן בבואינו להסביר מהי הפרעת קשב וריכוז ההסבר חייב להיות מעמיק יותר מאשר תאור הסימפטומים משתי סיבות :
1. מכוון שיש מאות סיפטומים של הפרעות קשב וריכוז, אבחון וטיפול בסימפטומים הופכת להיות משימה לכל החיים בלי יכולת החלמה.
2. אם המטרה היא להתגבר על הפרעות קשב וריכוז, צריך להבין ולטפל בשורש הבעיה ולא בסימפטומים.

הפרעת קשב וריכוז היא מצב קבוע בו אנשים לא מצליחים לפתח שליטה על החשיבה, הרגשות והאנרגיה שלהם. המחשבות שלהם יכולות להיות רגע אחד על העבודה ורגע לאחר מכן על מה שבת הזוג אמרה אתמול בארוחת הערב. הרגשות שלהם יכולות להיות יציבות ורגועות ורגע לאחר מכן היסטריות עד רמה של חרדה ויאוש. האנרגיה שלהם יכולה להיות חיונית וחפצה לפעול ורגע לאחר מכן עייפה וחפצה לנוח או לישון.

למה זה קורה? יש לנו במוח חלק הנקרא מערכת ההישרדות או בשמה המדעי מערכת העצבים הסימפתטית. אצל כל בני האדם מערכת ההישרדות פועלת כדי לאפשר לנו תגובות מהירות במצבי סכנה. אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז המצב שונה. מערכת ההישרדות מזהה סכנה גם כשאין סכנה ויכולה בשניה לגרום לאדם לעבור ממצב של רוגע למצב של דריכות גם כשאין סכנה. מאפס מתח לעשר בשניה. לדוגמא : אדם עסוק בלקרוא את המאמר הזה על הפרעת קשב וריכוז למבוגרים. המוח שלו מרוכז בלקרוא ובלהבין את המילים הכתובות. פתאום עולה לו מחשבה שהוא שכח להעביר את הכביסה למייבש. מערכת ההישרדות מזהה את המחשבה שהוא שכח להעביר את הכביסה למייבש כסכנה קיומית, כמצב חירום, וגורמת לו באופן מיידי להפסיק לקרוא את המאמר וללכת להעביר כביסה למייבש.

נשמע לכם מוכר? אם המצב לא היה נתפס כחרום, האדם היה ממשיך לקרוא את המאמר ורק לאחר שסיים היה מתפנה לכביסה. במצבים שמערכת ההישרדות טועה בזיהוי הסכנה וגורמת לאדם להגיב כאילו יש מצב חרום, תשומת הלב של האדם מרוכזת אך ורק במציאת פתרון ל"סכנה" וגורמת לנתק חשיבתי בין האדם לבין הפעולה האחרונה שהוא עשה. לנתק הזה של מערכת ההישרדות קוראים הפרעת קשב וריכוז. הקשב של האדם עובר לו בראש ממחשבה אחת לאחרת בלי שהוא יכול לשלוט בה. למי שמתבונן מהצד זה נראה
שהאדם מאבד קשר לפעולה האחרונה שעשה ובמקום מתחבר לפעולה חדשה שנתפסת אצלו כמצב חרום. כשמערכת ההישרדות מזהה מצב חרום היא גורמת לאדם להגיב בתוקפנות, בבריחה או בהימנעות. שלשת התגובות הללו הן מצב של הישרדות. כאשר אדם מגיב בהישרדות, הקשב, הריכוז והזיכרון שלו ממוקדים רק במציאת פתרון לסכנה המיידית והוא מאבד קשר לפעולה שעשה לפני מצב ההישרדות.

מוכר לכם? הפתרון הוא ללמד את מערכת ההישרדות לא לעשות טעויות. 10 שנים אני לומד ומפתח שיטות איך ללמד את מערכת ההישרדות לא לעשות טעויות. על איך ללמד את מערכת ההישרדות לא לעשות טעויות נדון במאמר הבא!

ארז ברטל מנהל מרכז לגאטו -  מומחה להפרעות קשב ולמידה מאמן מוסמך  ,Certified Professional Co-Active Coach ,תואר ראשון בפסיכולוגיהעובד בשיטה הקוגניטיבית הישרדותית. אתר לגאטו כתובת מייל  erez@legato.co.il למד הפרעות קשב ולמידה וכיצד לפתח שליטה במערכת ההישרדות אצל טובי המומחים ד"ר לורנס מיטליס, מר אבי תפילין ומר סיזר מילאן.מאבחן תפקודי מאמן ומרצה בקורסים למאמנים להפרעות קשב וריכוז. מדריך ומלווה אנשי מקצוע בתחום הפרעת הקשב והריכוז כותב תוכניות לימודים עבור ילדים וסטודנטים עם הפרעת קשב ולמידה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב