דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צריכים לקבל החלטה? אל תישנו על זה! 

מאת    [ 17/11/2011 ]

מילים במאמר: 977   [ נצפה 2418 פעמים ]

אצל חלק מבני האדם, לקבל החלטה קשה פירושו לילות ללא שינה, רשימות של בעד ונגד, וקבלת חוות דעת מכל החברים מסביב. אחרים, שרוצים להחליט מה הי הבחירה הטובה ביותר מתוך מגוון גדול של אפשרויות, מבקשים "לישון על זה".

מי צודק? ואיך אפשר להחליט כשאתה בעצם ישן?

שנת 2008 הייתה שנה סוערת ויכוחים על הדרך הנכונה להחליט החלטות. חוקרים הציגו ממצאים הפוכים זה מזה כדי להוכיח את טענותיהם. חלק אמרו- "תישנו על זה", וחלק אמרו, "שלא תעיזו לישון על זה".

דוגמא לאחד מאלו הוא חוקר בשם אלכס פוגט, מאוניברסיטת רוצ'סטר. הוא הראה בדצמבר 2008 שכאשר אנחנו צריכים לבחור בן אפשרויות רבות, אנחנו שוקלים את הסיכונים והמידע שבידינו ומחליטים החלטה רציונאלית, אך רק כאשר תת-המודע שלנו מקבל את ההחלטה!

פוגט ודומיו טענו שכאשר מוצבת בפנינו החלטה קשה, הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם מורכבות ההחלטה היא דווקא לא לחשוב עליה בכלל! זאת כיוון שהמחשבות הבלתי מודעות עוזרות לנו לבחור את הבחירה הטובה ביותר.

קבלת החלטות באופן בלתי מודע נחשבת כתהליך מחשבתי פעיל לכל דבר, שבמהלכו מידע מאורגן בראש, נשקל ונמדד לחיוב ולשלילה ומשולב עם שאר המידע שקיים במוח. חשיבה בלתי מודעת על בעיה נמצאה לסייע באופן היעיל ביותר כאשר יש צורך להחליט החלטה מסובכת- בחירה מתוך מספר הצעות. בהתאם לבחירה שהחלטנו אנו עלולים להפסיד, או להרוויח. כלומר, מדובר בהחלטה שכרוכה בלקיחת סיכון.

למה זה יותר יעיל? החוקרים טוענים כי כאשר יש מספר רב של אפשרויות ונימוקים בעד ונגד כל אחת מהן, למחשבה המודעת יש גבול של קיבולת. היא לא יכולה לחשוב בזמן קצר על כל האפשרויות יחד ועדיין לראות את התמונה הכוללת. לעומת זאת, בקבלה בלתי מודעת של ההחלטה, נמצא שהמוח כן מצליח לשקול את כל האפשרויות ולתת לך תשובה על מהי ההחלטה הטובה ביותר. אתה לא תדע למה החלטת את מה שהחלטת, אבל זו תסתבר להיות ההחלטה הנכונה.

זוהי סוג של הוכחה לקיומה של "אינטואיציה".

פוגט נותן לנו עוד הסבר. המחשבה הבלתי מודעת על מגוון האפשרויות שמתוכן עלינו להחליט מאפשרת לנו לקבל החלטה הגיונית בטווח זמן הגיוני. אם היינו צריכים לחכות עד שנרגיש 99 אחוז בטוחים לפני שאנו מקבלים החלטה, היינו מבזבזים זמן רב כי הינו צריכים לחשוב על כל המידע הקיים לפני שנבחר.בקבלת החלטות לא מודעת, אנחנו צריכים רק 51 אחוז ביטחון שההחלטה טובה, ואז לא נצטרך לאסוף את כל המידע האפשרי ורק אז להחליט.

אז כשהייתם מבקשים "לישון על זה" הייתה לכם סיבה טובה- לא בגלל שתכננתם להעביר את הלילה בדיונים וחיבוטים עצמיים בעד ונגד החלטתכם, אלא בגלל שאכן התכוונתם ללכת לישון ולהפסיק (לכאורה) לחשוב על הבעיה, אך ידעתם שתקומו עם החלטה קצת יותר מגובשת! כי התת-מודע שלכם עשה את העבודה.

עכשיו בואו נבלבל אתכם קצת...

חוקר בשם ג'ון פיין מאוניברסיטת דיוק בדצמבר 2008 נתן לנבדקים משימת "לוטו"- משימה שבה הם יכולים להרוויח סכומים שונים של כסף. הם היו אמורים לבחור אפשרות אחת מתוך הרבה שהוצעו להן, ובהתאם לאפשרות שנבחרה, כך סכום הכסף שהם קיבלו. לכל אפשרות היו יתרונות וחסרונות, כך שלמעשה הם היו צריכים לכאורה לשקול את כולן כדי להחליט מה יניב להם את הרווח הטוב ביותר.

הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות:


    • קבוצה אחת קיבלה זמן מוקצב לחשוב על העניין ולספק את החלטתה מיד בסיום הזמן שהוקצב.
    • לקבוצה השנייה נאמר שיש להם כמה זמן שהם ירצו לחשוב על הבעיה ולתת את החלטתם מתי שיבחרו.
    • והקבוצה השלישית קיבלה משימה שהסיחה לגמרי את דעתם של הנבדקים מההחלטה שעליהם לקחת (למשל, נתנו להם תרגיל חישוב מתמטי ארוך), כך שלמעשה לא היה לקבוצה זו זמן לחשוב על הבעיה באופן מודע, אלא רק באופן בלתי מודע. זה היה סוג של חיקוי למצב של "לישון על זה".

הוא מצא שגם הנבדקים שלא חשבו על הבעיה, וגם אלו שקיבלו כמה זמן שרצו לצורך קבלת ההחלטה, בחרו את האפשרות שמעניקה להם את הרווח הטוב ביותר.

אופס.... אז ג'ון פיין הראה כאן שלפעמים מחשבה מודעת, ללא הגבלת זמן, יכולה להביא להחלטה לא פחות טובה מאשר החלטה שנלקחת ללא מודעות! ויותר מכך, כאשר הגדילו את הפערים בן הפרסים שהציעה כל אפשרות, רק הקבוצה שקיבלה החלטה מודעת ללא הגבלת זמן קיבלה את הרווחים הכי גדולים!

החלקה ראשונה של המחקרים לטובת חשיבה מודעת...

ככה או ככה, הקבוצה שהוקצב לה זמן לצורך קבלת ההחלטה קיבלה את ההחלטות הגרועות ביותר, בכל המקרים!

כלומר, אם מציעים לך מבצע מיוחד, הטבה מחברה סלולרית או כל דבר אחר שדורש מכם החלטה נבונה והשקעה כספית, בקשו תמיד לחשוב על העניין ולהחליט בזמנכם החופשי. הם ינסו לומר לכם שזה מבצע לכמה שעות בלבד ואם לא תיקחו את זה עכשיו, לא תהיה לכם הזדמנות נוספת. הם יודעים מה הם עושים- הם גורמים לכם להחליט החלטה שעשויה להיות לרעתכם ובכך למסור לידיהם את כספיכם. אבל אתם- היו חכמים יותר: אל תחליטו החלטות שחשובות לכם, בפזיזות, ואל תתנו לאף אחד להקציב לכם זמן.

ככה תקבלו את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

אז לישון על זה או לא?

מחקר מאוגוסט 2008 אומר שלא כדאי לכם. ד"ר בן נאוואל מאוניברסיטת וולס אומר שלא רק שהחלטות שנלקחות באופן מודע הן לא פחות נכונות מאלו שנלקחות על ידי התת מודע, זה אפילו מסוכן לומר שכדאי לאפשר לתת-מודע להחליט. הוא טוען שבקבלת החלטה באופן לא מודע אנחנו נחשפים לסיכון שכל מיני שיקולים לא רלוונטים יתערבבו לנו בראש בעת קבלת ההחלטה, כמו למשל, הסדר שבו שמענו את האפשרויות, שזה דבר שיכול להשפיע פסיכולוגית אבל לא בהכרח הוא מעיד על עדיפות של אחת האפשרויות על פני האחרות.

במחקר שהוא ביצע הוא הוכיח שאנשים החליטו החלטה לפי שיקולים שחשובים להם, בן אם הם החליטו אותה במודע ובין אם לא במודע. הם, למשל, בחרו רכב לפי רמת הבטיחות שלו, הגודל, המחיר- כלומר, לפי שיקולים הגיוניים ולא לפי גחמה בלתי מודעת.

החוקרים בצד הזה של המתרס מדגישים- יש פעמים שהחלטה בלתי מודעת עוזרת לנו, אבל לרוב עדיף לשקול במודע את כל הצדדים לפני שמחליטים.

אם נסתכל על מה שמייצגות שתי אונות המוח שלנו, הרי שהחוקרים מתווכחים כאן על שני צידיו של אותו המטבע. אונה ימין של מוחינו מקושרת עם אינטואיציה, דימיון והברקות חסרות הסבר. אונה שמאל מקושרת עם היגיון, רציונליות, שורות ומספרים. לרוב אנו נוטים לבחור באחת הדרכים. ישנם אנשים שאונה ימין יותר דומיננטית בנוגע לדרך שבה הם מפרשים את עולמם וישנם שאונה משאל. יתכן שלתחומים שונים יש החלטות שצריכות להלקח באופנים שונים.

נו, אז איך מחליטים?

את זה אתם תחליטו...

 

 

רחלי לנגפורד, חוקרת מוח, עוסקת בבקרת סטרס והפחתת מתחים דרך הבנת שפת המוח והגוף. היא מנהלת שותפה במרכז "גלים - מקום להירגע", המציע טכנולוגיות התרגעות ייחודיות בארץ המשלבות מדע ומודעות, ביניהם בריכת ציפה (Isolation tank) וסנסוריום- עיסוי צלילים ותדרים .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב