דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל על לוחות העץ השונים - שבבית, סיבית, סנדוויץ ועוד 

מאת    [ 13/11/2007 ]

מילים במאמר: 1568   [ נצפה 33107 פעמים ]

לוחות עץ - כל המידע על סיבית, שבבית, MDF, סנדוויץ' ועוד

ראשית עלינו להבין את ההבדל בין עץ מלא לעץ תעשייתי (מהונדס). עץ מלא, כשמו כן הוא, עץ יער או חורש שנכרת ועובד לכדי לוחות או קרשים. סוג העץ יכול להיות כל עץ הקיים בטבע כגון : זית, אורן, אשוח, אדר, אלון, דובדבן, אגוז וכו'. לכל סוג עץ יש את היתרונות והחסרונות שלו מבחינת המראה, נוחות העבודה, עמידות לתנאי אקלים ועוד.
העץ התעשייתי הוא מעשה ידי אדם וכולל מרכיבים של עץ טבעי. העץ התעשייתי הוא חיבור מלאכותי של סיבים, שבבים, לבד, לוחות וחלקיקים המודבקים יחדיו על מנת ליצור חומר מרוכב. סוגים נפוצים של עץ תעשייתי : שבבית, סיבית (MDF), מזונית וסנדוויץ'.
לוחות העץ באים במידות סטנדרטיות של 244 ס"מ על 122 ס"מ.

יתרונות וחסרונות של שימוש בעץ טבעי בבנייה ובעיצוב רהיטים :
יתרונות -
א. מראה טבעי.
ב. עמידות מבחינת תיקוני פגמים - עץ מלא ניתן לשייף וגם מתחת לציפוי העליון יישמר אותו מרקם ומראה של העץ, ולכן ניתן לשייף פגמים ולחשוף את השכבה התחתונה (מיושם לרוב ברצפות עץ, דקים וכו').
ג. עמידות בלחצים - סעיף קצת כללי, אבל בגדול, עץ מלא עמיד בלחץ גבוה יותר מאשר עץ תעשייתי. כמובן שעובדה זו תלויה בסוג העץ ובצפיפות המולקולארית שלו.
ד. בריא יותר. העצים התעשייתיים עוברים תהליכים כימיים ושימוש בדבקים. חלק מחומרים אלו עלולים להיות רעילים לאדם ומפעלים עלומי שם שלא מקפידים על איכות החומרים עלולים לייצר לוחות עץ שפולטים גזים המסוכנים לבריאות. (לאחרונה חשפו בערוץ 10 שמטבחים המיוצרים מ MDF שמגיע מסין פולטים גזים רעילים).

חסרונות -
א. מחיר גבוה.
ב. עיוות של העץ - עץ טבעי הוא עץ "נושם" והוא מתרחב ומתכווץ בהתאם לאקלים, טמפרטורה, קרינת UV, לחות וכו'. ניתן ל"תקן" תכונה זו על ידי שימוש בחומרים שונים כגון : צבע, שמן, סילרים ועוד. ברהיטים תכונה זו יכולה להיות בעייתית בעיקר בדלתות, חיבורים זוויתיים וכו'.
ג. פיצול העץ - עץ טבעי מאותן תכונות המצוינות בסעיף הקודם עלול גם להתבקע.
ד. תכונות טבעיות של העץ - הפרשה של שרף, "עיניים" הנפרדות מהעץ (אופייני לאורן) ועוד תכונות.

יצורו של העץ התעשייתי בא, במקור, לענות על החסרונות שבשימוש העץ הטבעי. העץ התעשייתי מנצל את העץ החי עד תום, מכיוון שניתן לייצר לוחות עץ גם מנסורת, שבבים ושאריות עץ. עובדה זו גורמת להוזלה של לבידים תעשייתיים למרות שתהליך ייצורם מורכב יותר.
חלק מהלוחות התעשייתיים אינם מתפצלים, מתבקעים או מתעוותים (לפחות עמידים יותר בפני תוצאות כאלו).

לביד סנדוויץ'
הסנדוויץ' מורכב מגיליונות עץ דקים המודבקים אחד אל השני. הגיליונות מודבקים כך שהכיוון הטבעי של סיבי העץ בין לוח ללוח הינו שתי וערב. עובדה זו מקנה לסנדוויץ' תכונה ייחודית והיא עמידות גבוהה בפני עיוותים ולחות. מכיוון שכל סיב פונה אל כיוון אחר, כך גם כיוון הכיפוף שלו. הלוחות המרכיבים את הסנדוויץ' למעשה מפעילים לחץ נגדי אחד על השני וגורמים למבנה כולו להישאר ישר.
חשוב להבין שלביד סנדוויץ' הינו מושג כללי ביותר ואינו מעיד על טיב החומר. לביד סנדוויץ' יכול להיות מורכב מסוגים שונים של עץ (אורן, אגוז, מהגוני וכו'). לעיתים השכבות הפנימיות של הלביד הן עץ רך וזול והשכבות החיצוניות איכותיות יותר. עוד מרכיב באיכות הלביד הוא איכות הדבק בו משתמשים על מנת לחבר את הלוחות.
בכל מקרה לביד סנדוויץ' יהיה מורכב ממספר אי זוגי של שכבות עץ. פלטה איכותית נחשבת כזו שיש לה לפחות 9 שכבות.


סוגי פלטות סנדוויץ' הנפוצים בארץ :
א. סנדוויץ' צפצפה - פלטה ברמה בסיסית. חומר רך ולכן קל יחסית במשקל. השכבות עבות ומספרן מועט.
ב. סנדוויץ' ליבנה (בירץ')- עץ חזק המעובד בדרך כלל לפלטות באיכות גבוהה. צבען של הפלטות לבן צהוב. גיליונות העץ דקים במיוחד עובדה המקנה ללביד חוזק ועמידות (יש יותר גיליונות עץ בעובי של ס"מ מאשר בלבידים אחרים). הלביד איכותי מאוד, חזק ועמיד. בעקבות כך גם מחירו גבוה וכמעט שווה לזה של עץ מלא.
ג. סנדוויץ' אדום / אוקומה / גבון - מיוצר מאוקומה / גבון (זה אותו העץ) צבעו אדום (גם הבחוץ וגם הבפנים. רמת הלבידים מאוקומה משתנה, יש לבידים באיכות גבוהה מאוד ויש כאלו באיכות ירודה.
ד. סנדוויץ' טווין - מוצר משולב, השכבות החיצוניות ביותר הן פורניר אוקומה, הליבה מצפצפה (שנחשבת לזולה יותר מהאוקומה). סה"כ פלטות בסיסיות ביותר.
לסיכום לביד הסנדוויץ' המומלץ ביותר הוא כמובן הליבנה. אך לייצור ארונות מטבח ורהיטים אפשר להשתמש גם בלביד אוקומה בראש שקט. בהנחה שהלביד הוא באיכות גבוהה הרהיטים יכולים להחזיק עשרות רבות של שנים.

איכות הלביד :
זה הסעיף החשוב ביותר. כל לביד ולא משנה מאיזה עץ הוא מורכב, יכול להיות באיכות גבוהה או באיכות נמוכה. וכאן טמון כל ההבדל בין רהיט המחזיק שנים לבין רהיט המתעקם ומתפרק. ניתן לבדוק בקלות יחסית את איכות הלביד על פי הפרמטרים הבאים:
א. פלטות ישרות או לא ישרות - מבט חטוף מספיק כדי לגלות עיוותים רציניים בפלטה ולדעת האם היא איכותית או לא.
ב. עוביים משתנים לאורך הקנט - באמצעות קליבר ניתן לבדוק את עובי הקנט של הלוח במספר מקומות. פלטה איכותית תספק תוצאות זהות בכל הבדיקות.
ג. מרווחים או פגמים - כאשר עוברים על הקנט של פלטה לא איכותית ניתן להבחין בחורים ובפגמים. זה לאו דווקא אומר שהפלטה לא שימושית אלא רק שהיא לא מהאיכות הגבוהה ביותר. יש לציין שבארה"ב היצרנים מחלקים את דרגות איכות הלביד מ - A ל - D. בפלטה באיכות A אין כלל פגמים, דרך פלטות עם פגמים קלים עד לפלטה באיכות D בה יש פגמים שמגיעים לקוטר של 8 ס"מ, שלעיתים ממולאים על ידי היצרנים בחומרים סינתטיים.

שבבית
השבבית הוא לוח עץ המורכב משבבי עץ גרוסים המודבקים להם יחדיו. השבבית הומצא לאחר שבשנות ה - 40 של המאה ה - 20 (בזמן מלחמת העולם השנייה) נוצר מחסור בעצים. השבבית הראשונה יוצרה בגרמניה כתחליף לסנדוויץ'. את השבבית ניתן לייצר למעשה מחומרים שנחשבו בעבר לפסולת, כגון נסורת.
השבבית מצופה בפורניר, מלמין או פורמייקה למתן מראה של עץ אמיתי.
בשנות החמישים הבנייה בשבבית הייתה יקרה יותר מאשר בעץ טבעי, אך ככל שהטכנולוגיה התקדמה ועלויות הייצור ירדו התהפכו היוצרות. חברות רהיטים גדולות כמו איקאה מייצרות את מרבית הרהיטים שלהם משבבית.
החיסרון הבולט של השבבית היא חוסר עמידותו של הלוח ללחות ורטיבות. כאשר רטיבות חודרת בין שבבי הלוח, הוא מתנפח ומתעוות. ניתן לטפל בחסרון זה על ידי ציפוי הלוחות בצורה מלאה ומקצועית. ציפוי פורניר (לדוגמה) איכותי מונע כניסה של רטיבות ולחות ומאפשר שימוש בשבבית גם בבניה של ארונות מקלחת (בארץ זה פחות מקובל).


סיבית
לוח המיוצר מסיבי עץ עדינים המעובדים עם שרף (דבק) ומסודרים בצורה אחידה לכל עובי הלוח. החומר עובר תהליכי אידוי וכבישה בטמפרטורה ולחץ גבוהים. החוזק ואיכות הלוח נקבעים לפי צפיפות הסיבים סוג השרף ונתוני תהליך הכבישה. לוח המיועד לרהוט צריך להיות בצפיפות של 600-860 ק"ג/מטר מעוקב ובתקן E1 (תקן שקובע את רמת הפליטה של הגז הנפלט מהדבקים).

ההבדל במראה בין סיבית לשבבית הוא שבמבט מהצד בלוח הסיבית לא ניתן לראות את שבבי העץ. מכיוון שהסיבים דחוסים ללוח נוצר מרקם אחיד.

MDF - Medium-density fibreboard -
ה אם.די.אף הוא למעשה לוח סיבית. השימוש במונח לוח סיבית דחוס הוא נכון אך לא אומר דבר מכיוון שכל לוח סיבית הוא דחוס במידה זו או אחרת. ה - MDF דחוס במידה בינונית, כלומר בין 600 ל - 800 ק"ג / מטר מעוקב.
הייצור של ה - MDF התחיל בשנות ה - 80 של המאה הקודמת.
לאורך חייו הקצרים של לוח זה הוא היה שנוי במחלוקות רבות. השרף המשמש להדבקת הסיבים הוא רעיל ועלה החשש שהשימוש בחומר אינו בריא ואף מסוכן. יש להקפיד כאשר רוכשים את החומר הזה שהוא נושא בתו התקן E1 .


יתרונותיו הבולטים של ה - MDF
1. לוח איזוטרופי - מראה שלם ללא חלקיקים. עובדה זו גם גורמת לכך שהלוח לא מתבקע או נחרץ.
2. נוח לעבודה עם רוטר (מכרסמת) ולכן ניתן לעצב את החומר בקלות.
3. גמישות - הלוח גמיש וניתן לעצב איתו צורות רבות.
4. אחידות בעובי ובחוזק לאורך כל הלוח.
5. מחיר זול יותר מעץ טבעי.

חסרונות בולטים :
1. עלול לפלוט גז רעיל.
2. כבד מאוד (עקב דחיסות החומר).
3. לא עמיד לרטיבות.


מזונית :
לוח סיבי שהומצא על ידי וויליאם מייסון ומכאן שמו של הלוח. הלוח הינו תערובת של שבבי עץ עם או בלי דבק, כבושים בלחץ גבוה (לחץ נמוך יותר מהכנת MDF אולם עדיין גבוה מאוד) ובטמפרטורה גבוהה. התערובת בעלת משקל סגולי קטן יחסית ומשמשת בעיקר לחלק אחורי של ארונות ולתחתיות למיטה.
בעבר המזונית הייתה פופולארית כיוון שהיא קלה וזולה. אך היום, כאשר יש חומרים איכותיים וחזקים יותר המזונית הפכה להיות חלק אחורי ברהיטים ובעלת שימושים פרקטיים אחרים בתעשיות שונות.

ציפויים אפשריים ללוחות העץ :
פורמייקה (High Pressure Laminate) : לוח דק (0.6-1.2 מ"מ) העשוי משכבות נייר "קרפט" מוספגות בשרף (דבק) פנולי ושכבת נייר דקורטיבי. החומר עובר תהליך כבישה בטמפרטורה ולחץ גבוהים עד ל"ריתוך" כל השכבות וקבלת לוח אחיד וקשה. הלוח מיוצר במבחר צבעים, טקסטורות ומרקמים. עמיד בפני לחות וקל לניקוי.
טכנולוגיות חדשות אפשרו פיתוח מוצרים חדשים וניתן לקבל פורמייקה שקופה או מבריקה, פורמייקה עם שכבת מתכת (נירוסטה, אלומיניום, נחושת), פורמייקה עם תמונה אישית ופורמייקה עם הטבעה.

פורניר (VENEER) : שכבה דקה של עץ (0.2-1.0 מ"מ), שהופרדה מבול העץ ע"י קילוף ,ניסור או חיתוך ומודבקת על לוח יסוד.
הציפוי בפורניר מאפשר שימוש בעצים מסורתיים (אלון, אדר וכו') או בעצים אקזוטיים (זברנו,אבוני וכו').

מלמין (MELAMINE) : ציפוי דקורטיבי סינתטי (כמו פורמייקה), בעובי דק 0.2 מ"מ המודבק בכבישה, בלחץ ובטמפרטורה גבוהים ישירות על לוח היסוד (שבבית או M.D.F) קיים במגוון צבעים ומרקמים.

צבע : בתחום זה שתי קטגוריות -
צביעה שקופה (בדרך כלל על עץ ופורניר) המשמשת כשכבת הגנה ומשקפת את הגוון (הטבעי או המגוון) והמרקם המקורי של החומר.
בתהליך זה השימוש הוא בלכה אקרילית שקופה שאינה מושפעת מאור.
צביעה אטומה המאפשרת קשת של גוונים וגימורים באפקטים חלקים מסורתיים (מט,משי וכו') ובאפקטים חדשניים המתאפיינים בברק גבוה, מראה עתיק, מראה גבישי ואו הדגשה של נקבוביות העץ.

לסיכום, מאמר זה נועד לשפוך אור על בליל המושגים הקיימים. מי שציפה למצוא כללי אצבע כגון ארון מטבח יש לבנות מסנדוויץ', או ארון אמבטיה יש לבנות מעץ מלא התבדה. בכל החומרים קיימות דרגות שונות של איכות ורהיט איכותי יכול להיבנות מכל סוג חומר, בהנחה שהחומר איכותי ולא פחות חשוב - נגר מקצועי.
אתר HomeAid , מאמרים מקצועיים וסרטוני וידאו לכל נושאי הבית, שיפוץ ויצירה. http://www.homeaid.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב