דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תיקון ואחזקת האופניים - תחזוקה חודשים ותחזוקה שנתית (פרק שני אחרי ההקדמה) 

מאת    [ 15/11/2011 ]

מילים במאמר: 1143   [ נצפה 2546 פעמים ]

בפרק הקודם סקרנו את תיקוני החירום והתיקונים המונעים הנפוצים שאתה יכול לבצע בעצמך, והמלצנו על התיקונים שאותם היינו מבצעים אצל מקצוענים.

אנחנו עדיין מצויים במדריך לתיקון ואחזקת האופניים בשלב ראשוני שבו אנחנו סוקרים את החומר ממבט על וממעוף הציפור, והפעם נדבר קצת על ביצוע תחזוקה שוטפת לאופניים, חודשית ושנתית. האמור רלוונטי גם לאופנים חשמליות, ובכלל, לכל סוגי האופניים (גם תלת אופן).

בפרקים הבאים בהמשך ניכנס ממש לפרטים, נלמד אתכם על מבנה האופניים. חלקי האופניים השונים ונביא הסברים מפורטים עם צילומים לגבי כיוון, תחזוקה, תיקון והחלפה.

כהרגלנו לפני שמתחילים נחזור על האזהרה: סדרת ההמלצות שמובאות בסדרה זו אינה מהווה כל מצג או התחייבות או אחריות ביחס למידת הדיוק או השלמות של התוכן, ובפרט אין אחריות לשימוש אשר נעשה על ידי כן מאן דהוא. האמור לעיל אינו מהווה מתן שירות מקצועי כלשהיא אלא מובא לצורך השכלה וידע כללי. כל מי שמבקש לעשות שימוש בידע ובהמלצות, ראוי שיפעיל שיקול דעת בריא באשר ליכולותיו וישכור או ייעזר בגורם מקצועי במקום שבו הוא נדרש. בכל מקרה האחריות היא על המשתמש בלבד ולא תישמע כל טענה לכותבים או למי מטעמם בעניינים אלו. 

הבנת? אם שברתם את האום האחורי בגלל שקראתם אצלנו על איך לתחזק ולכוון והפעלתם כוח ייתר בגלל חוסר ניסיון או יודע זו לא האחריות שלנו. אולי תרצו לקחת זוג אופניים ישן ולתרגל עליו עד שתבינו את החומר היטב... בכל מקרה כמו שנאמר, האחריות היא עליכם ועליכם בלבד!

ביצוע תחזוקה שוטפת

בעיקרון, כמו בכל דבר אחר, יש לך שתי אפשרויות - מה שעובד בתחזוקת השיניים עובד גם באופניים – אתה יכול לשים את הדגש על תחזוקה שוטפת וכך תזדקק לפחות ופחות תיקונים, או שאתה יכול להתעלם ולגלות בסופו של דבר שיש לך הרבה יותר תיקונים ובעלות הרבה יותר גבוהה..

אם אתה רוכב מקצועי (או מתכוון להיות כזה), או שאתה משתמש באופניים ככלי תחבורה מרכזי ועיקרי, כדאי לך לבצע גם תחזוקה שוטפת חודשית, וגם תחזוקה שוטפת שנתית.

תחזוקה שוטפת חודשית

תחזוקה כזו אתה יכול לבצע בעיקר בחודשים בהם אתה רוכב, אם הרכיבה היא תחביב, וכדאי לבצע בכל חודש אם האופניים הם כלי תחבורה מרכזי עיקרי (כמו אופניים חשמליות למשל).

זה לא דורש זמן רב במיוחד ואתה יכול להפוך את זה להרגל בריא. תזכור שאתה גם דואג לבטיחות והבריאות שלך.

באופן חודשי כדאי לבצע לפחות את הפעולות הבאות:

-          האם יש נזק למבנה השילדה – בדוק כיפופים ובדוק במיוחד את הנקודות בהם יש ריתוכים ואת אלו שאותם קשה לראות כמו החלק התחתון של שלדת הצינורות.

-          בדוק את הגלגלים ואת הצמיגים – האם הגלגלים מסתובבים ישר? האם הצמיגים שחוקים, חתוכים או קרועים? האם המיתרים חזקים וישרים?

-          נקה את האופניים שלך – לכלוך הוא אוייב מספר אחד של חלקי מתכת ושל חלקים נעים, ואם אתה לא מנקה את האופניים אחרי כל נסיעה או כל כמה ימים, תעשה זאת לפחות אחד לחודש (או חודשיים לכל היותר), במיוחד אם אתה נוסע על בסיס קבוע.

-          שמן את האופניים – בעיקר את החלקים הנעים ואת הברגים והאומים.

-          חזק את האומים ואת הברגים – לחלקים נעים יש נטייה להתרופף עם הזמן ואתה לא רוצה שדברים ישתחררו וייפלו תוך כדי נסיעה או סתם שיתעקמו.

-          בלמים - בדוק האם רפידות הבלמים נשחקו עד כדי הצורך בהחלפתם. בדוק האם לחיצה על ידית הבלם אכן מהדקת את הרפידות בעוצמה המתאימה ובצע כיונון אם יש צורך בכך. בדוק האם הרפידות תופסות את הגלגל באופן שווה ואחיד והאם שני הבלמים תקינים ועוצמם זהה.

-          שרשרת – בדוק את השרשרת וגלגלי השיניים. אל תשתמש בשרשרת שחוקה כי זה יקצר את את החיים של מערכת ההילוכים ושל גלגלי השיניים.

-          בדוק כי 13 קישורים בשרשרת שווים כ 13 ס"מ באורך – ואם זה ארוך או קצר מכך הגיע הזמן להחליף את השרשרת, או שהיא תיקרע ו/או שתיקלץ להחליף את גלגל השיניים, מה שהוא בדרך כלל הרבה יותר יקר.

-           בדוק את המושב שלך. האם הוא התרופף? האם הגיע הזמן להחליפו? משום מה אנשים נוטים להיקשר למושבים שלהם גם אם הם כבר עשו את שלהם... לך תבין.

-          אם יש לך מתלים – בדוק את הוראות השימוש או היוועץ בחנות ממנה רכשת את זוג האופניים על מנת לקבל הוראות איך לטפל בהם.

-          אגב – לגבי מערכת ההילוכים, כדאי תמיד לסיים את הנסיעה על שני גלגלי השיניים הקטנים ביותר – גם מקדימה וגם מאחורה, בפרט אם האופניים הולכות "לנוח" כמה ימים, שבועות, או אפילו רק את הלילה. במצב הזה הלחץ על הקפיצים במערכות ההילוכים יורד למינימום, ואתה מבטיח את השמירה שלהם לאורך זמן.

בהמשך המדריכים נפרט בהרחבה כיצד לבצע את כל האמור לעיל!   

תחזוקה שוטפת שנתית

אם אתה מבצע תחזוקה חודשית שוטפת לאורך כל השנה, הרי שלמעשה האופניים שלך יחזיקו לאורך זמן ותחליף כל חלק שצריך להחליף בזמן עוד לפני שהוא יעשה נזק לחלקים אחרים, ובכלל, תזכה ליהנות מכלי אמין ויעיל ביותר בעלויות אחזקה ונסיעה מינימליות. וזה שוב רלוונטי גם לאופניים חשמליות, גם לתלת אופן, ולכל סוגי האופניים.

אם שמת את האופניים במחסן למנוחה בחודשי החורף, כדאי לבצע "היכרות מחודשת" אחרי שאתה מוציא אותם מהאחסנה, וגם לבצע אחזקה לפני האחסנה עצמה.

כדאי לבצע באופן שנתי את הפעולות הבאות:

-          שרשרת – לבצע ניקוי עמוק, להשרות את השרשרת בנוזל ניקוי או לרסס אותה בספרי קרבורטור או ספרי ניקוי אחר. לנקות עמוק בין החוליות, הציריות והרולים.

-          הגלגלים -  במהלך השנה החישורים מקבלים בליטות ועיקומים, חלקם נמתחים וחלקם משתחררים וזה לא רק מעקם את הגלגל אלא יכול להביא לשבירת המיתרים עצמם. כדאי לבדוק את המתח ולשחרר או לחזק, זו מלאכה עדינה ואולי כדאי להשאיר אותה למקצוענים, העלויות בכל מקרה זניחות, גלגל עקום משפיע גם על תקינות ושחיקת הצמיגים והבלמים ואם אתה רוכב רציני יותר זו השקעה טובה.

-          כבלים – אם הכבלים מזוהמים, חלודים או מנופחים משחיקה, כדאי לשקול להתקין חדשים, כבלים לא תקינים עשויים לפגום בסופו של דבר במעבירי ההילוכים מה ששוב.. עולה כבר הרבה יותר.

-          בדוק את תנועת הכידון – האם המיסב שחוק ודורש החלפה?

-          האם ה"קסטה" האחורית עובדת חלק. סובב את הגלגל האחורי והחזק את הדוושות על מנת להרגיש כמה התנגדות אתה מקבל. קסטה דפוקה יכולה לדפוק גם את השרשרת ובהמשך גם את יתר מכללי ההילוכים.

-          בדוק האם הדוושות מסתובבות בקלות – האם המיסב תקין ואין התנגדות – אם יש כדאי להחליף, זה לא יקר וזה משפיע על איכות הנסיעה ועל שלמות השילדה בסך הכל.

-          נקה את ההילוכים ומעבירי ההילוכים היטב, ממש לנקות כל חריץ אם אתה יכול.

-          החלף את רפידות הבלם לחדשות – משום מה רוכבים רבים פוסחים על הדבר החשוב הזה ונוסעים עם רפידות שחוקות שבהם עוד רגע המתכת שמזיקה את הרפידה מגרדת את חישוקי הגלגלים. מטופש ולא בטוח. 

-           מרח את המסגרת בווקס.

-          דאג שיש לך ערכת תיקון מלאה עם כל מה שצריך אם תיתקע בצד הדרך.

-          דאג שיש לך סוללות עבור הפנסים.

כמובן, שבהמשך המדריכים נפרט קצת יותר גם על התחזוקה השנתית ואיך לבצע אותה בפועל.

עד כאן להפעם, ובפעם הבאה נתחיל ממש לפרט על מבנה האופניים והחלקים.

נסיעה בטוחה.

בית האופניים והממונעים.

 

בית האופניים הממונעים (bikeshome) היא חנות אופניים המתופעלת על ידי צוות בעל 10 שנות ניסיון בתחום של אופניים חשמליות. במקום מעבדת תיקונים משוכללת לכל סוגי האופניים והממונעים, כולל ממונעים לילדים  (כגון טרקטורונים לילדים, אופנוע לילדים, , ג'יפים ממונעים לילדים ועוד), אופני נשים, אופניים חשמליות, אופניים מתקפלות, אופניים חשמליות מתקפלות , תלת אופן ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב