הונג קונג - היבטי מיסוי על קצה המזלג (חלק א')
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הונג קונג - היבטי מיסוי על קצה המזלג (חלק א') 

מאת    [ 14/11/2011 ]
מילים במאמר: 714   [ נצפה 1601 פעמים ]

 
 

מבוא

הונג קונג הינה לשעבר מושבה בריטית ( עד יולי 1997 ) אשר הושבה בפועל לשלטונה של סין אלא שעדיין מתקיימת בה פעילות אוטונומית רבה אשר נהוג לכנות מצב זה כ - " מדינה אחת שתי שיטות " . בפועל ממשיכה הונג קונג לקיים מערכת משפט עצמאית וכן לקיים מטבע ומכס נפרדים .

כפועל יוצא מן השלטון הבריטי ומן התנאים החופשיים יחסית השוררים בה בהשוואה לשאר מחוזות המשטר הסיני , הפכה הונג קונג למרכז עסקי ובנקאי כיוון שרבות מן החברות הפעילות באסיה בוחרות לשים בה את המרכז שלהן . ישראל איננה שונה בכך .

על אף היותה של הונג קונג מדינת on shore רבים תופסים אותה כמדינת off shore חלק מן הסיבית לכך שהינן חלק מיתרונותיה של הונג קונג הן : הטלת המס על פי העיקרון הטריטוריאלי , שיעורי מס נמוכים במיוחד , מספר סוגי המס המוטל במדינה הינו נמוך במיוחד .

רבים מאנשי העסקים הפעילים באסיה כיבואנים , יצואנים או ככלל כאנשי עסקים המחפשים השקעות מקימים את המרכז העיסקי שלהם ( המטה ) בהונג קונג . מסיבה זו יש חשיבות רבה להכרת היבטי המס הכלולים בפעילות כאמור ולו על קצה המזלג .

הטלת המס בהתאם לעיקרון הטריטוריאלי ושיעורי המס ( profits tax )

הונג קונג אינה מטילה מס על רווחים בהתאם למקום מושבו של מפיק הרווח ( כך לדוגמא הנוהג בישראל , מאז תיקון 132 לפקודה ) , אלא בהתאם למקום הפקת הרווח . משמע האם הרווח הופק בהונג קונג . כך יוצא שהונג קונג אינה מטילה מס אלא על רווחים מפעילות מסחרית בהונג קונג כך שהרוו הופק בהונג קונג . לעניין זה אין רלבנטיות למקום המושב של מפיק הרווח כמו כן אין משמעות לשאלה האם רווחים אלו ממוסים במקום אחר .

בהונג קונג קיימים מס' כללי מקור לצורך קביעת מקום הפקת ההכנסה ולא כאן המקום לסקור אותם . בקצרה נציין , מיקומו של מרד אינו מעיד בדווקא על מקום הפקת ההכנסה . מנגד מקום המשא ומתן והחתימה על החוזה מהווים בד"כ אינדיקציה למקום הפקת הרווח , אך גם לכך קיימים פתרונות יצירתיים .

שיעורי המס בהונג קונג הינם נמוכים במיוחד . חברות משלמות מס בשיעור 16% וגופים אחרים שאינם מאוגדים משלמים שיעור מס של כ - 15% . יחד עם זאת קיימים סוגי הכנסה ( דוגמת ריבית וכו' ) וסוגי פעילות להם קיימים שיעורי מס אחרים .

מס רכוש ( על מקרקעין )

בהונג קונג בדומה למדינות נוספות קיים מס על נדל"ן . שיעור המס עומד על 15% מתוך רווחי ההשכה השנתיים ( ללא ניכויים ) . יחד עם זאת חברה רשאית לנכות ממס ההכנסה אותו היא משלמת את ההוצאות אותן הוציאה לרכישת הנדל"ן . כמו כן קיימים סוגים של בניינים / מקרקעין שאינם מתחייבים במס , המדובר בנדל"ן השייך לממשלות זרות ( לדוגמא שגרירויות ) , גופים המשלמים מסה כנסה בגין הכנסות השכירות הללו , וכן מלכ"רים שונים . נציין כי חברה זרה אינה יכולה להיות בעלת נדל"ן בהונג קונג אלא אם נרשמה כחברה זרה בהונג קונג .

מס בולים

קיים מס בולים בהונג קונג

מע"מ

כיום אין בהונג קונג מע"מ או מס מכירות . יחד עם זאת רשויות המדינה מודעות לבעיה שבסיס המס שלהם הינו צר וגביית המיסים אינה גדולה . מסיבה זשו כבר מספר שנים מדברים בהונג קונג על פיתוח ואימוץ של מס על מכירות טובין ושירותים ( מעין מס עקיף ) . מס כאמור טרם אומץ על ידי הממשל , אך כדאי לקחת אפשרות זאת בחשבון שעה שמחליטים על פעילות באזור זה .

אמנות למניעת כפל מס :

לאור העקרון הטריטוריאלי לעניין הטלת המס אשר שולט בהונג קונג הרי שבאופן טבעי לא נצרכה הונג קונג לחתום על אמנות מס רבות . כמו כן לאור עצמאות מערכת המס בהונג קונג הנפרדת מזו של סין , הרי שלחתימת אמנות מס על ידי הונג קונג אין השפעה על מערכת המס הסינית וכן גם בכיוון ההפוך .

יחד עם זאת החל משנת 2001 החלה הונג קונג לחתום על מס' אמנות מס עם מדינות שונות אך אמנות אלו אינן תואמות את המודלים המוכרים לנו דוגמת מודל ה - OECD , האו"ם וארה"ב . אמנות אלו עוסקות בעיקר ברווחים ממיזמי תחבורה אווירית ימית וכדומה . אמנות מס מסוג זה נחתמו עם בריטניה ( 2001 ) , נורווגיה ( 2003 ) ועוד ( גרמניה , סרי לנקה ועוד ) . אמנות מס רחבות ומקיפות יותר נחתמו על ידי הממשל בסינגפור עם מדינות דוגמת בלגיה ותאילנד . ישחות על חתימת אמנות מס נוספות נערכות עם מדינות אסייתיות שונות ( דוגמת ויאטנם ) וכן מדינות שונות החברות בארגון המדינות של ה - OECD .

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: officehref="mailto:office@atax.co.il@atax.co.il">">@atax.co.il; מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב