דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסמונת פוסט טראומטית PTSD 

מאת    [ 13/11/2011 ]

מילים במאמר: 448   [ נצפה 5155 פעמים ]

טראומה נפשית היא פגיעה כתוצאה מאירוע שנתפס על ידי הפרט כמשמעותי. תסמונת פוסט טראומטית או PTSD היא סוג של הפרעת חרדה, שיכולה להתפתח לאחר חשיפת אדם כלשהו לאירוע טראומתי.

שכיחות הבעיה באוכלוסיה הכללית היא 8%, אולם חוקרים סבורים כי 15-5% נוספים עלולים לסבול מסוגים תת קליניים שלה. קיים שוני באופי האירועים הטראומטיים המובילים לתסמונת בין גברים ונשים והיא יכולה להופיע בכל גיל. אחד הכלים המרכזיים בטיפול בתופעה הוא טיפול פסיכולוגי.

טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפיה הם למעשה סדרת פגישות עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש שמטרתן לסייע לאדם להחלים מהפגיעה הנפשית. היום ידועות שיטות טיפול שונות: פסיכו דינאמית, התנהגותית-קוגניטיבית ועוד.

ייחודו של טיפול זה בכך שהוא מתבצע על ידי שיחות בלבד וללא עזרים תרופתיים. יחד עם זאת, לצורך טיפול בדיכאון או חרדה שמלווים לעיתים לתסמונת מסוג זה, ייתכן ויופנה המטופל במקביל לאפיק התרופתי.

מהם הגורמים לתסמונת?

תסמונת פוסט טראומה שונה במהותה מבעיות פסיכיאטריות אחרות בעובדה שהתרחשותה תלויה באירוע חיצוני ולא רק בגורמים פנימיים. ישנן דוגמאות רבות לאירועים קיצוניים שיכולים להוביל להתפתחותה, כשהמכנה המשותף של כולם הוא פוטנציאל להגשמת סכנה, אולם היא עלולה להתרחש כתוצאה של חוויה טראומטית מתמשכת.

מהם תסמיני התופעה?

תגובותיו של אדם לטראומה הן אינדיבידואליות ולא בהכרח כל מטופל יחווה את אותם תסמינים. לרוב התגובה הראשונית יכולה לכלול תסמינים גופניים לצד הלם, בהלה, חרדה ועוד. בחלק מהמקרים האדם ימשיך להגיב בעוצמה רגשית גבוהה לאחר סיום האירוע.

חוויה מחדש של האירוע הקשה - או בעגה המקצועית: חוויה פוסט טראומטית - יכולה לבוא לידי ביטוי בהרגשה סובייקטיבית ששוב מתרחש האירוע, הבזקים לרגע של אותה טראומה, סיוטי לילה, תגובות גופניות חריפות כתוצאה מהזיכרון, שנחשב לעוצמתי מאוד וכו'.

הסימפטומים של ההימנעות, המוכרים בכל טיפול פסיכולוגי מסוג זה, כוללים קושי לחוות רגשות חיוביים, דיכאון, ניסיונות להימנע מחשיפה לנקודות, חוויות או רגעים שמזכירים את האירוע ועוד. פוסט טראומה מוגדרת כאשר התסמינים נמשכים מעבר לחודש לאחר האירוע שהביא להם.

כיצד טיפול פסיכולוגי יכול לסייע?

טיפול פסיכולוגי על ידי פסיכולוג קליני יכול לסייע רבות להחלמה מתסמונת זו, שמפריעה לאדם להשתחרר מהחוויה הקשה. סוג הטיפול במקרה של פוסט טראומה משתנה לפי הכשרת המטפל בסוג הטיפול המסוים, הטראומה שעבר האדם, התסמינים הספציפיים מהם הוא סובל ועוד מספר גורמים, אישיים לרוב.

טיפול פסיכולוגי במקרים אלו יכול לכלול, בשלב הראשון, הרגעה של התחושות והרגשות שמופיעות כתוצאה מהאירוע, זאת במטרה להחזיר לאדם את תחושת השליטה בחייו. לאחר מכן, יכלול הטיפול גם שינוי דפוסי החשיבה שנוצרו בעקבות החוויה הטראומטית.

כך למשל, עובד המטפל על שבירת הדפוסים בהם משתמש האדם כדי להימנע מלחוות שוב את המקרה. תהליך זה נעשה על ידי חשיפה מבוקרת אל אותן נקודות שמקושרות על ידי המטופל אל האירוע, למידת טכניקות הרפיה שמטרתן לסייע להתמודדות עם הסימפטומים הגופניים המופיעים וכדומה. טיפול פסיכולוגי כזה הוכח כיעיל מאוד להתמודדות עם המצב.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב