דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינות מרפסת - כמה, למה ואיך. 

מאת    [ 13/11/2011 ]

מילים במאמר: 835   [ נצפה 7877 פעמים ]

חלום הנדל"ן הישראלי הטיפוסי כולל, לצד הבית הפרטי עם גג הרעפים והחנייה הצמודה, גם גינה פורחת ומוריקה שבאקלים שלנו מהווה מקום בילוי מועדף כמעט לאורך השנה כולה. הגינה נחשבת היום לשלוחה חיצונית של הבית, מעין חדר חיצוני נוסף, וההשקעה בתכנונה ועיצובה הולכת ועולה.

אולם, לא רק מי שמתגורר בבית צמוד קרקע זכאי ליהנות מגינה פרטית. גם תושבי העיר, הגרים בבתים משותפים, יכולים לטפח גינה משגשגת שתעניק להם פינה ירוקה ונעימה בלב העיר. מחקרים מוכיחים כי גינון עם צמחיה גבוהה יכול להוריד את הטמפרטורה בסביבה עירונית ב-3 מעלות בערך. בנוסף, שתילת צמחייה במיכלים במרפסת, או בטכניקת הקיר הירוק יכולה לצמצם את כמות האבק והערפיח באוויר, המהווים בעייה חריפה באזורים עירוניים.

עדי לובל, מנהל צוות עיצוב, תכנון והקמת גינות במשתלות יגור מציע גם לכם, תושבי העיר, לנצל אפילו את שטח המרפסת הקטן ביותר ולהקים גינה פרטית צמודה לדירה שתאפשר לכם ליהנות מקצת טבע: "גינת מרפסת, דווקא בשל גודלה הקטן, דורשת תכנון יסודי ומקיף הן בבחירת הצמחים ומיכלי השתילה והן בתכנון הניקוז, ההשקייה והעיצוב, כדי להימנע מנזקים בטווח הארוך לתשתית המבנה.  החורף הוא הזדמנות מצויינת להתחיל בהקמת גינה במרפסת. במספר קטן של שעות תוכלו להגיע לתוצאה מרהיבה שתתפתח ותגיע לשיאה בעונות האביב והקיץ". אז קדימה, לעבודה.

שלב התכנון

עוד לפני שתצאו למשתלה הקרובה ותתחילו בעבודה המעשית, חשוב לסקור את השטח העומד לרשותכם ולברר אילו חלקים שלו נמצאים באור ואילו בצל. בהתאם לשעות האור שמקבל כל אזור, תוכלו לבחור את סוג הצמחייה המתאים. אזור המקבל שעות שמש רבות יתאים יותר לשתילת שיחים הזקוקים לשמש, תבלינים ופרחים עונתיים, בעוד שאזורים מוצלים יתאימו יותר לשיחים פורחים או צבעוניים, המותאמים לצל.

כעת שאלו את עצמכם – כמה זמן יש לנו להשקיע בעבודת הגינון. צמחים רב שנתיים כמו מטרוסידרוס, סיזיגיום, פיטוספורום ננסי ועוד, גדלים אמנם לאט יחסית, אך מתאימים לגידול במיכלים, עומדים ירוקים לאורך השנה כולה ודורשים טיפול מועט הכולל השקייה, גיזום ודישון, בעוד שצמחים עונתיים כמו פרחי אמנון ותמר, פטוניה, טגטס ואחרים יספקו מופעי פריחה מרשימים אך יחייבו אתכם להחליף אותם בכל פעם, בהתאם לחילופי העונות. השילוב המומלץ מתבסס על תשתית רב שנתית שתהווה את הרקע הירוק לפרחים עונתיים, אותם תוכלו להחליף ולשנות בכל פעם. מי שאינו רואה עצמו משקיע שעות רבות בעיסוק בגינון,  אולם עדיין מבקש לשמור על גיוון וצבעוניות, קיימים שיחים רב שנתיים פורחי שיוכלו לתת כתמי צבע ויחסכו את העיסוק המתמיד. מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע במשתלה לגבי השילוב המיטבי עבורכם ואף לבקש לראות עבודות קודמות שלהם בתכנון וביצוע גינות מרפסת.

בחירת הצמחייה

סיימנו את שלב התכנון והגיע הזמן לסור למשתלה ולהצטייד. ברוב המשתלות תוכלו למצוא את הצמחים שבחרתם בשלבי צמיחה שונים ותדרשו להחליט אם לרכוש צמחים בוגרים ומבוססים שיתנו מייד מראה של גינה ותיקה ומרשימה, אך מחירם גבוהה יותר, או להעדיף שתילים צעירים שעלותם נמוכה יותר אך יידרש להם זמן עד שיגיעו למלוא גדלם ויעניקו לכם את הגינה שעליה חלמתם. גם כאן, ניתן לשלב מספר צמחים בוגרים כבסיס, עם צמחים צעירים שתוכלו לטפח בעצמכם. לובל מדגיש כי הצלחה של גינות מרפסת או גינת גג נמדדת במלואה רק לאחר תקופה של כ- 3 שנים. כאשר אתם בודקים דוגמאות עבודה, בקשו לראות דוגמאות של גינות בוגרות ולא של גינות מייד לאחר הקמתן.

בחירת המיכלים והעציצים

כעת, לאחר שהחלטתם אילו צמחים תשתלו, יש להחליט במה לשתול. לרשותכם במשתלה מגוון רחב מאוד של עציצים, מיכלים ואדניות מסוגים שונים. כיצד תקבעו מה מתאים לאיזה צמח? לובל מסביר: "בגינת מרפסת קיימת בעייה משמעותית של התחממות בית השורשים של הצמח. מומלץ להעדיף במיכלים גדולים, העשויים מחומרים בעלי יכולת בידוד גבוהה כמו חרס, בטון וכד' על פני מיכלי פלסטיק המתחממים בקלות רבה. את המיכלים יש למלא אך ורק בתערובת שתילה ולא באדמה. במשתלות ישנם סוגים שונים של תערובות שתילה ויש לבחור מביניהן את אלה המתאימות ביותר לשתילה בעציצים מחוץ לבית. במשתלות יגור מציעים לשלב בתערובת השתילה גבישים ייחודיים הסופחים את המים ומשחררים אותם לאורך הזמן, בהתאם למידת היובש של תערובת השתילה, לחיסכון בהשקיה.

מערכת ההשקיה והניקוז

למערכת ההשקיה תפקיד חשוב מאוד בגינות מרפסת, מאחר והמים העודפים עלולים לגרום לנזק. לובל: "חשוב מאוד להקפיד כי כל מצע השתילה במיכל ולא רק השטח הקרוב לצמח עצמו, יהיה לח כל הזמן, מאחר וההשקייה משמשת גם לקירור בית השורשים ולא רק להרטבה. מומלץ להשתמש בבקרי השקייה ממוחשבים ולוודא שהצמחים מקבלים השקייה מספקת במהלך הקיץ וגם בעונת החורף. אם יש לכם מרזב או צינור ניקוז למזגן, ניתן וכדאי לאסוף את המים מהם ולנצל אותם להשקיית גינת המרפסת שלכם. מאחר והמים בישראל הם בעלי PH גבוה במיוחד יש לוודא כי בכל השקיה נעשית שטיפה מלאה של הקרקע וכל כמות המים שנכנסה למיכל מתנקזת ממנו".

נושא הניקוז גם הוא בעל חשיבות מיוחדת מאחר והמים המתנקזים מהמיכלים אינם נקיים ועלולים לגרום להכתמה של הריצוף. חשוב להקפיד לבחור מיכלים בעלי איטום מעולה ולצייד כל מיכל בהתקן ניקוז מיוחד שיעביר את המים ישירות לפתח הניקוז של המרפסת. בעניין זה יש לציין כי לא כל האדניות הבנויות, המסופקות על ידי קבלני המבנה, אטומות מספיק ועלולה להיווצר בעיה של נזילות מים למרפסת ואף לבתי השכנים.

עכשיו, לאחר שהצטיידתם בכל הידע הנדרש, כל שנותר הוא לבחור את ריהוט הגן המתאים, את התאורה הנעימה ואת החברים או בני המשפחה, עימם תרצו לבלות זמן איכות בגינת המרפסת הירוקה שלכם, בלב העיר ההומה.

משתלות יגור www.yagurgan.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב