דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה אנשים משקרים? 

מאת    [ 11/11/2011 ]

מילים במאמר: 969   [ נצפה 5178 פעמים ]

שקר הוא האמת החדשה- למה אנשים משקרים?

יסודות השקר ניטעים כבר בילדותנו. ילד, הגדל בבית בו אמירת האמת מזכה אותו בהצלפות פיזיות או מילוליות, רב הסיכויים שיאמץ את השקר כדרך חיים. שקר אינו בהכרח רע, לעיתים הוא מציל חיים. הסוד הוא בשימוש בשקר במינון מבוקר, ממקום של עוצמה, תכנון וידיעת העלויות.

ילד שנאלץ לשקר מגלה בבגרותו את כוח השקר

זה שאנשים משקרים כולם יודעים. יש הסכמה גורפת בנושא, גם אם כי אנחנו לא מדברים על זה. לכאורה אף אחד לא משקר.יסודות השקר ניטעים בנו כבר בילדותנו. אם כילד, גדלת בבית בו אמירת האמת זיכתה אותך בהצלפות פיזיות או מילוליות, רב הסיכויים שתאמץ את השקר כדרך חיים.

פחד מתוצאות, רצון למצוא חן וכוחו של הרגל

חוסר הביטחון שלך ביכולתך לומר את האמת ולהישאר בחיים, בצירוף כוחו של ההרגל והרצון לרצות את האחר, גורמים לאנשים לבחור בשקר במקום להתמודד עם תוצאות האמת.

אנשים משקרים כשהם רוצים לייצר אתנחתא בין המשרד לבית

כשאתה מרגיש שאין לך זכות לעצור, לנוח, או סתם להרהר ואתה מתחיל להמציא סיפורים, קיבלת איתות ראשון שמשהו לא 'עובד' נכון. בחברות שחרתו בחזונם את ערך החדשנות, כמו GOOGLE או M3 , חובתו של כל עובד להקדיש מרצון כ- 20% משעות העבודה לחשיבה, הרהור, יציאה לטבע, לבית קפה, הכול חוץ מעבודה שגרתית.

עובד  GOOGLE  או M3 לא צריך להמציא סיפורים כמו 'הפגישה התארכה' כשבעצם עצר ללגום 'דרינק' קטן בקפה, או "יצאתי לסיור לקוחות" כשבחר לשבת אמצע היום עם חבר על כוס בירה ומאזטים במסעדה הנושקת לים.

אנשים משקרים בקורות החיים

תואר שני ללא תזה הופך לתואר עם תזה, דוקטורט בתחילתו מזכה את בעליו בתואר, תארים קנויים במוסדות חינוך עלומי שם בעולם הופכים את בעליהם למשכילים למראית עין. הסיכון בטווח הרחוק מתגמד נוכח הסיכוי לרווח בטווח הקרוב והבינוני.

אנשים משקרים בהגדרות התפקידים

כל מלצרית הופכת ל- VIP HOSTESSE וכל רכז או אחראי משמרת על שני עובדים הופך למנהל צוות. שנת חיפוש עצמי הופכת לשנת העשרה ולימודים, טיול לחיפוש המהות הלא חזקה דייה בהודו, דרום אמריקה או אוסטרליה, הופך למגוון עבודות 'סקסיות' ובלתי ניתנות לזיהוי.

אנשים משקרים בנושא ה 'מומחיות' שלהם

בעידן בו חלק משמעותי מהמקצועות החדשים אינו נרכש באקדמיה, ואינו מחייב את בעליו לעמוד במבחני הסמכה, תקנים, אישורים והוכחות כלשהן, כל אחד יכול לכנות עצמו מומחה, יועץ או מאמן ל... והרשימה רק גדלה. מי שסיים קורס אימון במתנ"ס עלום שם מכנה עצמו מאמן עוד בטרם סיים מפגש שלישי בקורס. מי שהשתתף ביום עיון בן שבע  שעות בנושא קידום אתרים הופך בין לילה למומחה לשיווק באינטרנט. מי שחיפש את עצמו ולא מצא קורא לעצמו יועץ לשינוי קריירה ומי שלא מצא מה לעשות עם זמנו הופך למומחה לניהול זמנם של אחרים. בין לבין, יש מומחים, יועצים ואנשי מקצוע מעולים, אלא שהרב הבינוני עולה על המיעוט האיכותי.

יש שקרים הכרחיים, כאלה שמצילים חיים

כשפסיכולוג משטרתי מנסה בכל כוחו לשכנע גבר או אישה, העומדים על מרפת או גשר ומאיימים לקפוץ, שחייהם נהדרים, שיש להם כל כך הרבה מה להפסיד, בשעה, ששני הצדדים יודעים שלאדם אין זוגיות, אין עבודה, את הקשר עם משפחתו ואת רכושו איבד, וכל שנותר לו  הוא גופו ונשמתו המיוסרת, הוא משקר. אבל השקר שלו הציל חיים ולכן, כנראה שהיה הכרחי. לזה אנחנו קוראים 'שקר לבן'.

שקרים הפכו להיות חלק מדפוס ההתנהגות של רובנו

רוב בני האדם אם לא כולם, משקרים. השאלה היא למי משקרים, באיזה מינון, האם השקר מהותי או סתמי, ומה עלות השקר מול עלות אמירת האמת. בשורה תחתונה, כנראה אין מנוס משקרים. ואם תתייחסו ל 'אמנות עיגול הפינות' כאל שקר, הרי שכולנו, בחלקים מחיינו הפרטיים והציבוריים, מעגלים, מטייחים, משקרים. בעידן בו השקר הוא האמת החדשה, חובת גילוי האמת עברה מהעובד למעסיק.

את השקרים ניתן לגלות בקלות יחסית ברשת

בעידן המידע והרשתות החברתיות, פשוט לגלות פרצות בסיפורים שאנשים מספרים למעסיקים או ללקוחות. GOOGLE ,FACEBOOK, LINKEDIN ,YOUTUBE GOOGLE+ זמינים ובעיון מדוקדק ניתן לגלות אי דיוקים במידע. מעסיקים, היום יותר מתמיד, בודקים מידע אודות עובדים ולקוחות פוטנציאליים ברשת. חקירות כלכליות, מכוני ייעץ, גרפולוגים, פניות אישיות לזיהוי מכרים משותפים ועוד משלימות את ערכת זיהוי השקרים שעובדים, לעיתים קרובות מנסים למכור בקורות החיים ובראיונות למעסיקים. 

את השקר יש לתכנן

חיוני להבין מראש מהי סיבת השקר, מה מטרתו, האם יש אסטרטגיה חלופית לשקר שעלויותיה דומות ואם כן, מה נדרש לעשות כדי להשתמש באחת מהן. חשוב לזכור למי אמרת איזה שקר, ובעיקר, מה מידת הקרבה בין האנשים אותם שיתפת בשקר, כדי להימנע מאירועים מביכים תוצרי שיתוף במידע ביניהם. סון טסו בספרו 'אמנות המלחמה' שנכתב לפני 2,500 שנים ומקובל כספר יסוד לתורות לחימה, מציג בספרו את '36 האסטרטגיות', המבוססות על הטעייה ושקר, אחיזת עיניים שמטרתה- הניצחון שלך. למשל, אם המנכ"ל מכוון חיציו אליך, אסטרטגית מלחמה מספר 11 בפרק 'אסטרטגיות להתמודדות עם האויב' – "הקרב את עץ השזיף, כדי לשמור על האפרסק' תסייע חך לקחת בעיה רדומה להעצימה ולהפכה למוקד ההתייחסות של המנכ"ל. האם הסטת תשומת הלב למשהו אחר פעוט וחסר חשיבות היא שקר?.

שפת הגוף מגלה את השקרים, האומנם?

רובנו לא יוצאי שב"כ, מוסד ו- CIA. ההכשרות שקיבלנו בתחום שפת הגוף סובבות סביב אכילה בפה סגור, דיבור בנימוס, מבט ישיר לעבר האחר ושימוש בתנועות פתוחות ולא מאיימות כדי להעביר את המסר הרצוי. שפת הגוף של רובנו מסגירה אותנו ואת השקרים כבר בדקה הראשונה. כדי לשלם את המחיר המזערי על שקרים, מומלץ להתמקצע במדע שפת הגוף. זה לא מספיק להביט ישר, לא לכסות את הפה, לא לשפשף את האף או האוזניים. הזעה משדרת אותות שקר, גם גמגום, דיבור איטי, ליקוק שפתיים (שיכול להצביע גם על יובש סתמי עקב הצטננות) בליעת רוק (שיכולה לשקף גם כאבי גרון...), גם תזוזה עצבנית בכיסא (למרות שהיא יכולה לאותת גם על אדם עם הפרעות קשב וריכוז).

אנשים מאמינים לשקר מבחירה

לדברי מלקולם גודריג הכתב הבריטי- "אנשים לא מאמינים לשקרים כי הם חייבים, אלא כי הם רוצים", וזכות הבחירה החופשית, להאמין או לא להאמין לדוברים,  היא בידי כל אחד מאיתנו. ואולי זוהי התורה ישנה- חדשה שמתאימה לנו בעידן הנוכחי  כדי להקל על ההתמודדות עם מידע, אנשים, אירועים וחוויות לא פשוטות לעיכול?.

  

שירית בן- ישראל, מנכ"ל חברת STS בע"מ, ייעוץ ואימון לניהול רב- תחומי למנכ"לים, הנהלות וצוותים, לפיתוח מצויינות אישית, עסקית וניהולית. 0522-435259




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב