דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עסק משפחתי - האם סכסוך בעסק יכול גם להועיל? 

מאת    [ 11/11/2011 ]

מילים במאמר: 785   [ נצפה 2108 פעמים ]

לעיתים אנו עדים למצבים בהם עסקים משפחתיים נסגרים או נמכרים בגלל סכסוכים. עסק אשר משלב בין משפחה ועסקים בצורה כה אינטנסיבית מגדיל את הסיכוי לקיומה של מחלוקת או סכסוך בחיי העסק והמשפחה. הדינאמיקה היומיומית מאפשרת במה לסכסוך שכזה, סכסוך שלא בהכרח מתרחש בעסקים אחרים.

הסיבות לכך יכולות להיות: ראיית עולם שונה בין דור ההורים לדור ההמשך שמתבטאת בעסק כסכסוך, יריבות בין אחים שמקורה בעבר שבאה לידי ביטוי בעסק, ראיית עתיד שונה וכיווני התפתחות שונים בעסק.

סכסוכים קיימים בכל עסק ובכל ארגון כל הזמן אלא שבעסק משפחתי הסיכוי להתפתחותם גבוה יותר. אלא מה? יש לנו נטייה להסתכל על סכסוך כעל דבר שלילי כאשר אין זה בהכרח המצב. ההשפעה של הסכסוך על התוצאות העסקיות היא לא בהכרח שלילית ועל כך ארחיב.

 מהי ההגדרה של סכסוך

סכסוך הוא מצב של חוסר הסכמה או חוסר התאמה בין שני צדדים או יותר. חוסר זה גורם בסופו של דבר ליריבות, עוינות ותסכול. לרוב נמנעים שני הצדדים להקשיב האחד לשני ולנסות ולהבין את הצד השני. כך יוצא בעצם שכל אחד בשלו.

 דוגמאות לסכסוכים אפשריים:

סכסוך רעיוני / השגת יעדים ישנו סכסוך שמקורו בהשגת יעדים, איזה יעדים להשיג ובאיזה תקופת זמן. סכסוך שכזה הוא חיובי ביותר שכן הוא מאפשר סיעור מוחות ומגדיל את ההבנה לגבי היעד שרוצים להשיג וכיצד ישיגו אותו. מעורבות כזו גורמת לכך שכאשר יש שינויים סביבתיים אזי אין הירדמות בשמירה, יש פעילות ויש תגובה לשינויים סביבתיים. בדרך זו נוצרת מחויבות גבוהה יותר של המשתתפים בהחלטה. סכסוך שכזה הוא בדרך כלל מתון כך שבסופו של דבר יביא לשיתוף פעולה.

סכסוך לגבי הדרך סכסוך זה מוגדר כחוסר הסכמה לדרך שבה העבודה צריכה להתבצע וכיצד היא אמורה להתחלק בין החברים. הסכסוך חשוב בעסק משפחתי בגלל הצורך לנצל בצורה יעילה את כישרונות בני המשפחה ואת הצורך לשתף את כל העסק במידע ספציפי עם בני המשפחה. בעסק משפחתי מקבלים בני המשפחה בדרך כלל תפקידי ניהול ולכן יש משמעות רבה על בחירת הדרך ועל השפעת הדרך על העסק עצמו. הסכסוך שנגרם בגלל חילוקי דעות תורם בסופו של דבר להרגשת הביטחון של הבוחרים בדרך. אין הרגשה שההחלטה היתה מיידית וללא מחשבה, אלא הושקעה בה אנרגיה רבה והיא הושגה אחרי מאמצים רבים.

 סכסוך על רקע אישי זהו סכסוך שמכיל מרכיב רגשי כמו תסכול, רוגז וכעסים על אחרים ויכול בקלות אף לבטא שנאה. כאשר סכסוך פורץ על רקע זה הוא לרוב מפריע לפעילות השוטפת והתקינה של העבודה כיוון שמופנים מאמצים רבים לצמצום איומים, לפוליטיקה בעסק ולבניית קואליציות אחד נגד השני. בעסק משפחתי הסכסוך יכול לצוץ מדומיננטיות של אחד מבני המשפחה בעסק כמו לדוגמא: סכסוכי ירושה, הנהגת העסק ועוד.

סכסוך על רקע אישי יוצר רגשות שליליים והולך לכיוון של חשדנות וטינה. הוא מקטין את הסיכוי להבנה הדדית בין בני המשפחה. במקרה זה הסכסוך אינו חיובי, נהפוך הוא, יש לו תפקיד מזיק. הוא משפיע בצורה שלילית על הפעילות העסקית וכולל בתוכו מתח, עוינות, חרדה ותפיסה נגד אחרים. הקשר בין משפחה לעסקים כל כך סבוך בעסק כך שלעיתים אי אפשר להימנע מסכסוכים אלו.

 מבט על הסכסוך

סכסוך בין בני משפחה בעסק משפחתי יכול לגרום מחד, להרגשת תקיעות בתוך העסק, הרגשה שאין אפשרות לצאת מהעסק בקלות, אין אפשרות למכור את חלקם היחסי בעסק למישהו אחר. כמו כן, אנשים אלו לא ימהרו לעזוב עסק שבו צברו ידע וניסיון זכויות והטבות כעובדים וכבני משפחה.

מאידך, יש גם מבט חיובי על הסכסוך. הוא ביטוי למוטיבציה לעניין שבני המשפחה מגלים בתחום מסוים ולא אדישים כלפיו. סכסוך גורם לחשיבה נוספת, מונע הסכמה גורפת ללא חשיבה מוקדמת.

 כמה מילים על אופי המשפחה והקשר לסכסוך

המשפחה היא מעין מערכת חברתית שדואגת לבני המשפחה ומייצרת קשרים עם משמעות של נאמנות ואחריות אחד כלפי השני. אלטרואיזם (אהבת הזולת) יכולה להשפיע על קיומם של סכסוכים בעסק על רקע אישי ועל סכסוכים בכלל. קיימת ציפייה כי תכונה זו תמצא יותר בקרב משפחה כלפי בני המשפחה. במשפחה מלוכדת יש הדדיות ועזרה הדדית. במשפחות כאלה תהיה יותר הבלגה ויקטן הסיכוי לסכסוך על רקע היחסים. בני המשפחה ישקלו שוב ושוב את התנהגותם מול ההשפעה של התנהגותם על המשפחה והעסק ולכן ישקלו אם להבליג או להגיב. משפחות לא מלוכדות פועלות תחת תוכנית של אינדיווידואליות לדאוג רק לעצמי. במצב כזה סכסוכים על רקע אישי יגדלו.

 שליטה דומיננטית של אדם אחד

ככל שיש יותר שליטה של אדם בודד בעסק שקובע ומחליט כך תהיה פחות סכסוכים על בסיס משימתי ועל בסיס תהליכי. יש פחות אנשים שמעורבים בתהליך קבלת החלטות ויש רק בן אדם אחד או שניים שקובעים אין אווירת צוות שקובעת הדברים מאוד ברורים ולכן סיכוי נמוך יותר להימצאותם של סכסוכים על רקע זה.

 לעומת זאת, מצב שכזה יגביר את הסיכוי לסכסוכים על רקע אישי. השליטה המצב יוצר מתח ואווירת תסכול שמביאים לסכסוכים אלו שכן העובדים ובני המשפחה מרגישים מנוכרים ולא שייכים.

לסיכום, סכסוך אינו דבר שלילי בהכרח. הוא יכול להיות חיובי ואף לתרום לעסק במידה והוא גורם לחשיבה מסודרת של המצב ובדרכים לשנותו. סכסוך שהוא על רקע אישי עם רצון להשיג "יותר לי ופחות לך" מחליש בסופו של דבר את חוזקו של העסק. הבחירה בסופו של דבר היא בידי האנשים הקשורים לסכסוך ובכללם בני המשפחה.

 

כותבת המאמר: חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים נייד 054-9039990 אתר https://sites.google.com/site/hedvayosef/ בלוג hedvayosef.blogspot.com E-mail: hedvajosef@gmail.com חונכת מטעם מט"י



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב