דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנחיות יוגה לתנוחת לוחם 

מאת    [ 11/11/2007 ]

מילים במאמר: 895   [ נצפה 3317 פעמים ]

תנוחת הלוחם יכולה ללמד אותך איך לפעול בחכמה, באומץ, ובריכוז מוחלט.

למעלה מלפני אלפיים שנה, ומכל המקומות בעולם, אחד מלימודי היוגה המהותיים ביותר ניתנו דווקא - בשטח קרב. כפי שמצוין בבהוואטד גיטה, ארג'ונה, הלוחם הבלתי מעורער, משתתק מרוב פחד וספקות רגע לפני שהוא נקרא לפעולה. למזלו, רכב המרכבה שלו, הוא לא אחר מאשר האל קרישנה, שממשיך לגלות לארג'ונה את לימודי היוגה, במטרה לשחרורו מהבלבול.

בתרגום החביב עליי ביותר של הגיטה, ע"י המורה אקנט איזוורן (הוצאת נילגירי, 1985), קרישנה מגדיר את היוגה כ"חוכמה בפעולה" - yogah karmasu kausalam (II.50).
הוא מדריך את ארג'ונה להרהר על מקור פעולותיו, וכך, למצוא את המרכז הנצחי שלו, המקום בו הוא חופשי מתנודות התודעה.

מאות שנים מאוחר יותר, מהטמה גנדי ייקח את השיעורים האלה מהגיטה כעקרונות מנחים לחייו.

גנדי ראה את שטח הקרב כמטאפורה לקונפליקטים הפנימיים שבנו, ואת ארג'ונה כלוחם הראוי - זה הרואה את האמת , ובעל היכולת לפעול עם אומץ וריכוז אשר לא ניתנים לערעור. יכול להיות שבתור תלמיד מתחיל ליוגה כבר יצא לך לחוות קצת מרוח הלוחם בתנוחת וירבהדראסנה II (או בקיצור וירה (II . בזינוק העמוק, ובפתיחה של הזרועות בוריאציות של תנוחות הלוחם, יש אינטנסיביות מאתגרת- סתירה מוחשית לדימוי כי היוגה היא תרגול פסיבי שמביא רוגע.

ייתכן ותעלה בך השאלה : "מדוע יש תנוחת לוחם, כשהיוגה היא תרגול של אי-אלימות?"

כתנוחה בעלת עוצמה, וירה II יכולה ללמד יוגים מודרניים המון על הדינאמיות של הבאת חוכמה לפעולות היום יום של חיינו. ללא ספק זוהי תנוחה רבת עוצמה, אך ברגע שאתה מתחיל לחקור את הישורת ואת ההתבוננות הפנימית בתנוחה, ליבו של הלוחם השליו מתחיל להתגלות.

מציאת המרכז

בחיי היומיום שלנו, אנו מוצאים את עצמנו הרבה פעמים מדברים על תחושה של "מחוץ למרכז", או על איזשהו צורך "להיות במרכז".
להרגיש "במרכז", זה להרגיש איזון ושלווה בכל הרמות - ברמה הפיזית, הרגשית, המנטאלית, והרוחנית.

זהו המקום הנקי של המודעות, שממנו הפעולה הנבונה יכולה להתגלות בכל זמן נתון.

תוכל למצוא את המרכז שלך, את המקום ממנו האנרגיה שלך מפוזרת באופן שווה לכל שאר הגוף, בתנוחת וירה II .
התחל בעמידה בתנוחת הר. ברגע שבו את נפרד מהסחות הדעת החיצוניות, אימון הלוחם הרוחני מתחיל, ואתה מביא מודעות למרכז שלך.

כשאתה מרגיש שהתודעה שלך מתייצבת בעמידה המרגיעה של תנוחת ההר, התכונן להיכנס לוירה II . במסירות, פסק את הרגליים לפיסוק רחב , כשהעקבים מקבילים אחד לשני. כעת, סובב את רגל שמאל החוצה לזווית של 90 מעלות, וסובב את רגל ימין פנימה לזווית של 45 מעלות. השרש את רגליך כאילו היו שורשים תוך כדי חיבור כל פינות כפות הרגליים והרמת הקשתות.

בכדי להתרכז בעבודת הרגל בתנוחה, תן לזרועותיך להיות משוחררות לצידי הגוף. לאט כופף את ברך שמאל עד שהיא מגיעה להיות בדיוק מעל הקרסול. כעת, חקור את ההרגשה שיש למשקל הגוף שלך. האם כל המשקל נמצא על הרגל הקדמית? הוסף עוד משקל על רגל שמאל, ואז, העבראת משקל הגוף אל הרגל האחורית בשביל לבחון את הקיצוניות. כעת, נסה למצוא את נקודת האיזון.

תן לירך שמאל מעט לשקוע בכדי שתוכל להשתרש עוד, אך שמור את רגל ימין הדוקה היטב כשהירך הפנימית מורמת. תן לקצה החיצוני של כף רגל ימין להיות מושרשת היטב לאדמה. ברגע שרגליך יפתחו כוח עמידה, וירכיך ייפתחו, תוכל להתחיל לחקור את המקום שבו יש זווית נכונה עם הרגל הקדמית. כאילו שיש דבר מה על הירך שלך, ואתה מנסה לשמור על שיווי משקל, כך שלא ייפול.

כשאתה מוצא את המקום בו המשקל מחולק באופן שווה עם רגליך וירכיך, הבא את המודעות לטורסו (כל חלק הגוף שלא כולל את הראש והגפיים). האם אתה קורס בגב התחתון? מצא את המרכז האנכי על ידי סיבוב עצם הזנב לכיוון הרצפה. ללא מתח, הרם את הבטן התחתונה, מושב בכוח שלך, לכיוון עמוד השדרה. פעולה זו תעורר את המרכז שלך, כך שתוכל להתחיל להתארך מהגב תחתון, ולהשתרע עם חזה פתוח. כעת אזן את בית החזה כך שיהיה בדיוק מעל אגן הירכיים.
האם הטורסו שלך מסתובב לכיוון רגל שמאל? משוך את כל צד ימין של הגוף ואת ראש הירך האחורי הימיני בכדי להרגיש את עצמך נפתח החוצה מהמרכז.

המשך לזרוק את גופך כדי לחוש היכן אתה מאבד את המודעות והאיזון. שנה צדדים, וחקור את התנוחה על מנת לגלות את הזרימה השווה של האנרגיה - צפון, דרום, מזרח, ומערב - שבתוך התנוחה.

התמודד עם פחדיך

כמטאפורה לחיים, יוגה יכולה לעזור לנו לראות כיצד מתח בלתי נחוץ בפעולות היומיום שלנו, מסיח אותנו מהמרכז. בשהייתנו בתנוחת הלוחם, אנו לעתים קרובות מקשיחים את העיניים, עוצרים את הנשימה, או מחזיקים מתח בכתפיים. ננסה את התנוחה שוב בצד שמאל כאשר בסיס הפתיחה שלנו הוא מהמרכז. נרים את הידיים באטיות עד שיהיו בגובה הכתף, ונשמור על השכמות דוחפות כלפי מטה ואל תוך הגב. כעת, נסובב את המבט לכיוון האצבע האמצעית של יד שמאל.

כמו קשת זן שמאתר את מטרתו, אשר מתרגל שנתיים רק בהחזקת הקשת מבלי להשתמש בכלל בחץ, ננסה למצוא איזון ע"י התרכזות והתנתקות פנימה.

תן לאחורי עיניך להתבונן פנימה בזמן שאתה נשאר לגמרי נוכח. הרגש את הכוח של האנרגיה שלך מקרין בחופשיות מהמרכז שלך. מצא את האיזון בין העבודה למימוש הפוטנציאל שלך, ובין הרוגע המוחלט. היציבות שאינה כרוכה בשום מאמץ משקפת את הריחוף של הנשר בזרמי הרוח.

כשאתה חוקר את הריקוד הזה, בין היותך אקטיבי ונותן, ובין היותך המקבל, תוכל להרהר על הלימוד הפרדוכסלי של קרישנה: "זה הרואה פעולה בלא פעולה, ולא פעולה בפעולה, הוא החכם מכל הברואים".

כשתלמד להתבונן מחוץ לנקודת היציבה הזו, ותפתח את האוזניים הפנימיות, תוכל לשמוע את המורה הלוחם הנצחי שלך מעביר לך תובנות פנימיות במטרה להביא אותך לידי איזון לא רק ברגע הזה, אלא גם בחייך בכלל. בדיוק כמו ארג'ונה, כשקרישנה לחש לו מעבר לכתף, תוכל גם אתה לקבל ביטחון בשביל להתמודד עם פחדיך, אומץ לצעוד קדימה, חמלה לחבק אחר, וחכמה להתמסר לאחד שמחזיק במושכות.
פסי פייג מורה בכירה ל יוגה ומדיטציה, מנהלת מרכז יוגה הוליסטית, יוגה חיפה העוסק ב: יוגה לילדים, יוגה לנשים בהריון, יוגה למבוגרים ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב