תורה - נהמא דכיסופא
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

תורה - נהמא דכיסופא 

מאת    [ 03/11/2011 ]
מילים במאמר: 953   [ נצפה 2790 פעמים ]

 
 
תורה - נהמא דכיסופא

מאת: נח גוטמן | 10/9/2011 שאלות ותשובות



שאלה -



ידועים דברי הזוהר הקדוש - הלוא הוא ספר הזוהר שהסיבה שהקב"ה לא ברא את האדם ישר בגן עדן כדי שהאדם יזכה בשלמות שלו בכוחות עצמו, כדי שהטובה שיזכה לה לא תהיה "נהמא דכיסופא" - כלומר - לחם של בושה, כמו עני שמקבל פרוסת לחם והוא מתבייש בה.



השאלה שנשאלת, אם הקב"ה הוא כל יכול, למה הוא לא ברא את האדם בצורה שהוא לא יתבייש ממתנת חינם וחסל. זה היה חוסך הרבה צרות.



תשובה -



אכן שאלה מצויינת.



דבר ברור ופשוט, וכך גם שמעתי מרבותי, שהמושג "נהמא דכיסופא" כמו הרבה מושגים בזוהר הקדוש הוא מושג עמוק ולא כמו שנדמה בצורה שטחית.



מי שמסתכלבצורה שטחית נדמה לו שהזוהר בא לומר כאן שיש פה בעיה צדדית. כאילו נאמר שהקב"ה היה רוצה לברוא את האדם ישר בגן עדן, אבל יש בעיה של נהמא דכיסופא שמונעת אותו, חלילה וחס. זה בודאי לא כוונת הזוהר, שהרי בודאי שמי שברא את האדם יכל לברוא אותו בצורה כזאת שקבלת לחם חסד הייתה גורמת לו רגשות גאוה עזים, ואילו אכילת לחם שהושג ביגיע כפו הייתה גורמת לו לתחושות בושה איומים ונוראים.



אז מה כן כוונת הזוהר?



הכוונה היא כך -



הקב"ה רוצה להיטיב לאדם בטובה האמיתית, בשלמות האמיתית. והשלמות האמיתית היא רק שלמות שהאדם זוכה בה בכוחות עצמו. אין הכוונה שהקב"ה אינו יכול חלילה לתת לאדם את הטובה בלי בחירה שלו, אלא שהוא אינו רוצה בזה, כי זו אינה טובה ושלמות אמיתית.



וכך כותב הרמח"ל בספר "דרך השם" (ח"א פ"ב) שבנוי כולו על דברי הזוהר -





"ואולם גזרה חכמתו, שלהיות הטוב שלם, ראוי שיהיה הנהנה בו בעל הטוב ההוא. פירוש - מי שיקנה הטוב בעצמו, ולא מי שיתלוה לו הטוב בדרך מקרה. ותראה שזה נקרא קצת התדמות, בשיעור שאפשר, אל שלימותו ית'. כי הנה הוא ית"ש שלם בעצמו, ולא במקרה, אלא מצד אמתת ענינו מוכרח בו השלימות ומשוללים ממנו החסרונות בהכרח. ואולם זה אי אפשר שימצא בזולתו, שיהיה אמתתו מכרחת לו השלימות ומעדרת ממנו החסרונות. אך להתדמות לזה במקצת, צריך שלפחות יהיה הוא הקונה השלימות שאין אמתת ענינו מכריח לו, ויהיה הוא מעדיר מעצמו החסרונות שהיו אפשריים בו. ועל כן גזר וסידר שיבראו עניני שלימות ועניני חסרון, ותברא בריה שיהיה בה האפשרות לשני הענינים בשוה, ויותנו לבריה הזאת אמצעיים שעל ידם תקנה לעצמה את השלימיות ותעדיר ממנה את החסרונות, ואז יקרא שנתדמית במה שהיה אפשר לה לבוראה, ותהיה ראויה לידבק בו וליהנות בטובו:"



+ הוספת תגובה



תגובות

שמעתי פעם....



יצחק | 10/9/2011 6:35:30 PM

הקדוש ברוך הוא ברא מלאכים. ברא בהמות.

בשביל יצורים שהתפללו איליו יש לו מלאכים. והוא לא צריך אותנו.

בשביל יצורים שיאכלו כל היום. יש לו בהמות והוא לא צריך אותנו.

אלה הקדוש ברוך הוא צריך אנשים שיש להם יצר הרע דייקא ומתוך רצונם ימליכו אותם למלך. ויהפכו את הגולם שלהם לצורה.

כי זה לא חכמה להמליך מלך ברגע שהדעה שלהם דעה גמורה שיש מלך. ולא חכמה להאכיל יצורים כי בזה הוא מספק את תאוותיהם.

אלה שהקדוש ברוך הוא. רוצה שאנחנו נמליך אותו למלך רק מתוך כך. שאנחנו רוצים

וזה מלך אמיתי

כי זה לא חכמה אחרת.

ולכן יש לקחת את נימא דבושה

כי גם האנשים מתביישים בזה שהם לא המליכו את ה למלך וסתם נבראו בשביל להמליכו ולא מתוך בחירתם.

וה מתבייש בזה שלא המליכו אותו למלך מתוך בחירתם



ולכן ברא ה יצורים שמו אנחנו שנמליכו למלך

בשביל שאנחנו לא נתבייש בזה כי נאלצנו להיות ולהמליך את השם ולא מתוך שמגיע לנו. ומתוך הבחירה שלנו





אבל לא ענית לשום שאלה



סטודנט בטכניון | 10/10/2011 12:21:09 PM

על התשובה שלך (ושל הרמח"ל) אפשר להקשות בדיוק כמו קודם: למה אלוהים לא ברא את העולם כך, שהשלמות האמיתית תהיה לא השלמות שאדם זוכה בה בזכות בחירתו, אלא השלמות שניתנת לו במתנה?



תגובת הדוס: זה לא קשור לעולם, זה ענין עצמיי. כשם שלא יתכן לברוא עולם שאחד פלוס אחד יהי שווה שניים, לא כי זה לא אפשרי אלא כי אין מציאות כזו, זה "התקבץ הדבר והפכו בעניין אחד".



אני מצטער, זאת אמירה סתמית לחלוטין



סטודנט בטכניון | 10/10/2011 2:33:47 PM

מה זה "לא כי זה לא אפשרי אלא כי אין מציאות כזאת"? למה אל כל יכול לא יכול ליצור מציאות כזאת? מי אמר שהעובדה שמה שזוכים בו מבחירה הוא אמיתי יותר ממה שזוכים בו במתנה זאת תכונה הכרחית של המציאות, שאלוהים לא יכול היה לברוא מציאות אחרת?



תגובת הדוס: אין לי דרך יותר טובה להסביר את הדברים, אלא להמליץ לך להתעמק בזה חצי שעה, ואז תבין. סלח לי על האמירה המתנשאת, אבל ככה זה. בתחומים האלה של פילוסופיה קשה מאד להסביר כל דבר במילים כתובות.



מדהים כמה שזה עמוק



רעות | 10/10/2011 7:18:13 PM

לדעתי זה עונה על עוד המון שאלות..



עבור "סטודנט בטכניון"



מישהו | 10/11/2011 6:39:10 PM

הביאור הוא פשוט לענ"ד.



ענין של "טוב" ו"רע" הם מושגים בעצם ולא מושגים שנבראו. לדוגמא, "לגנוב" - זה "רע" בעצם, לכן לא שייך שהקב"ה יברא עולם שבו לגנוב זה דבר טוב. (לא שהקב"ה "לא יכול", אלא שזה פשוט לא נכון). ועל זה הדרך, מה שלא ראוי שהאדם יהנה ממתנת חינם שלא הגיע מכוחות עצמו, הוא משום שזה לא "טוב מושלם" בעצם.

 

 

 

 

 


קישורים חשובים ומומלצים:


http://www.breslev-midot.com/nevetzadikim/deploy/default.asp נווה צדיקים



http://www.breslev-midot.com/homilies.asp שיעורי תורה

 

 

כנסו מומלץ!!!!

 

ברסלב, רבי נחמן מברסלב, ברכות, שיעור תורה, ניצחת ואנצח הוצאה לאור - הוצאת ספרים, רבי שמעון בר יואי, לג בעומר, רבי נחמן מברסלב, מוסדות תיקון המידות - אתר ברסלב מידות - באתר: אתר על לג בעומר, מידע רב על רבי שמעון בר יוחאי ו ספר הזוהר - כל המידע הנדרש!, מידע על חגי ישראל, שיעורי תורה לצפיה בכל הנושאים ממש בכל התורה, מענין ברכות הצדיקים ובכלל ברכות, חגי ישראל - חגים ... ועוד...

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב