דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודי ארץ ישראל כחלק מתפיסת עולם שלמה 

מאת    [ 02/11/2011 ]

מילים במאמר: 497   [ נצפה 2529 פעמים ]

לימודי ארץ ישראל כוללים מספר תחומים עיקריים במסגרתם מועברות מיומנויות מקצועיות על ידי המוסדות האקדמיים השונים: מדעי כדור הארץ, מדעי הטבע ומדעי החברה. כל אחד מהם משלים את האחר ומספק תמונה כוללת על האופי המיוחד של ארץ ישראל ועל יחסי הגומלין בין האדם לאדמה עליה מושתתים החיים של כולנו. יחד עם זאת, בחינה מעמיקה של התחומים השונים מגלה נדבך נוסף הקשור אל לימודי ארץ ישראל וחושפת את העולם המרתק המסתתר מאחורי לימודי השל"ח המסורתיים.

הצד המעשי של ארץ ישראל

מלבד הצד העיוני של לימודי ארץ ישראל ישנה משמעות גם לאספקט המעשי. לצד ימי סיור הנדרשים לצורך היכרות מעמיקה עם תוואי השטח מקבלים התלמידים גם כלים להדרכה והפעלה. לימודי ארץ ישראל הם חלק בלתי נפרד ממודעות חברתית גבוהה ויצירת סביבת לימודים פורה ומהנה, ולכן הידע התיאורטי לבדו אינו מספיק. מצד שני, גם הכלים המעשיים המקצועיים ביותר אינם יכולים להיות שלמים ללא תמיכה של תחומי ידע בסיסיים כמו גיאוגרפיה, גיאולוגיה, ארכיאולוגיה ואף היסטוריה ואקלים. בעזרת כל אחד מאלו מאפשרות התכניות השונות ללימודי ארץ ישראל להעמיק את המחויבות לטבע, ומפתחות את היכולות של המורים לעתיד להתמודד עם דרישות מתקדמות יותר. אנשי החינוך אשר בוחרים בנתיב של לימודי ארץ ישראל מקבלים סל מיומנויות ייחודי ורחב המכיל פרטים מדיסציפלינות הוראה רבות. לימודי ארץ ישראל הם גם בסיס ללימודים גבוהים ולקבלת תעודות הוראה, כמו גם רכישת האפשרות לתעודת מדריכי טיולים או מורי דרך.

מי מתאים ללימודי מורי דרך?

לימודי ארץ ישראל מרחיבים את הידע הקונבנציונאלי ולכן מהווים שער כניסה אל נושא אחר: הוראת הדרך. באופן ספציפי, לימודי מורי דרך מקנים תעודת גמר ורישיון מטעם משרד התיירות (המותנה בהצלחה בבחינות הרישוי) לעסוק בהדרכת קבוצות מטיילים בישראל. בין אם מדובר על לימודי מורי דרך הפונים לתיירים או על מורי דרך הפונים לישראלים, מדובר על אפיק מקצועי מבוקש המשלב גם הוא בין תחומי ידע תיאורטיים לקבלת כלים מעשיים בשטח. כל אחד מקורסי ההכשרה מתמקד בשילוב בין התיאוריה לפרקטיקה, וכמובן מדגיש את הסיורים, הכושר הגופני ויכולת ההבעה הנדרשים מהמועמדים.  לאחר תום הלימודים, רישיון מורה דרך של משרד התיירות גם מאפשר למחזיקים בתעודה לעסוק בתחום כמקצוע משלים, ולכן פופולאריים בקרב כל הגילאים. עם זאת, חשוב לשים דגש על המוסד האקדמי המקנה את ההכשרה ולברר לגבי קרדיטציה, הכרה לקראת תואר B.Ed ודרישות הקדם. בנוסף, בד בבד עם העלייה בדרישה למורי דרך מתפתחת גם אידיאולוגיה הדוגלת בהרחבת הידע הסביבתי. היכרות מעמיקה עם הסביבה ועם הדרכים השונות לשמור עליה בריאה חשובים לא פחות מתיאוריות אחרות.

כיצד בוחרים אפיק לימודים להעשרת הידע על ארץ ישראל?

אם אינכם בטוחים באיזה מסלול של לימודי ארץ ישראל לבחור, נסו לחשוב האם וכיצד אם מתחברים לתחומי הלימודים הספציפיים. גישה חיובית לנושא הגיאוגרפיה והיכרות מקדימה עם ההיסטוריה של ארץ ישראל יכולים לעזור לקראת סביבת לימודים פורה ומהנה יותר, אך כמובן שתמיד כדאי גם לשמור על ראש פתוח לצורך יצירת חוויות חדשות. חוגים רבים ללימודי ארץ ישראל מקנים מעבר לתעודת בוגר בהוראה גם אפיקי פרקטיקה, גיחות או ניווטים אשר מעשירים את הידע האישי מעבר לתחומי האקדמיה. נושאים אלו ורבים אחרים משפיעים על החוויה הלימודית לא פחות מכל שיעור או סיור אחר, ומוסד אקדמי אשר רואה זאת לנגד עיניו מבטיח תו תקן גבוה ואיכותי יותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב