דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נישואים אזרחיים - מסלול עוקף רבנות 

מאת    [ 02/11/2011 ]

מילים במאמר: 553   [ נצפה 2889 פעמים ]

חוק שיפוט בתי דין רבניים קובע כי נישואין וגירושין של יהודים יהיו רק על פי ההלכה ומייחד את הסמכות לדון בנושאים אלה לבתי הדין הרבניים באשר הם בארץ. אלא שאין לתופעה הזאת תקדים בהיסטוריה היהודית ולא כל יהודי שנישא בהכרח רוצה להכפיף את עצמו לדין הדתי, שפעמים רבות פשוט אבד עליו הכלח והוא איננו עוד רלוונטי למציאות ולאורח החיים – היהודי ובכלל – היום. עד שישתנה החוק, הישראלים מחפשים פתרונות יצירתיים כדי להתגבר על הבעיה. אחד הפתרונות הפופולאריים ביותר הוא חתונה אזרחית בקפריסין, שאפשר לשלב עם נופש בקפריסין כמובן.

 

מה הבעיה ברבנות ובהלכה?

הבחירה כיצד כל אחד מאיתנו רוצה להינשא היא עניין אישי. לפחות כך היו עונים רוב האנשים בישראל (וסביר להניח שבעולם), אם היית שואל אותם על הזכות לבחור כיצד להינשא. אלא שבישראל, כאמור, לא ניתן להינשא סתם כך על ידי הסכם נישואין, אין אף גום שמורשה לבצע נישואים אזרחיים, ויש צורך ברב שיאשר כי החתונה נעשתה כדת משה וישראל על מנת שתוכלו להירשם כנשואים. אנשים רבים, ובכלל זה גם יהודים מסורתיים, אינם מאמינים בהלכה כפי שהיא נתפסת על ידי האורתודוכסיה. רבים מאיתנו היו מעדיפים להינשא בטקס יהודי, אבל שכל הסמכויות לדון מהותית בזכויותינו בעקבות הנישואין או במקרה של – חלילה – גירושין, תיוותרנה בידי בית משפט אזרחי, אשר ידון בנושא על פי חוק חילוני ואזרחי שיבטיח את השוויון, למשל.

הרי ביהדות אין שוויון בין האישה לגבר. הגבר מצווה לברך "ברוך שלא עשני אישה" בכל בוקר ונשים אינן מורשות לעשות דברים. כל ההבדלים האלה הם זרים למדי לתפיסה הרווחת בקרב הרוב המוחלט של אזרחי המדינה, אשר מאמינים בשוויון בין נשים וגברים. אלא שדיין בבית דין רבני, ממילא לא יחיל עקרונות חילוניים אלא רק עקרונות דתיים הלכתיים על ענייני הנישואין והגירושין. כאן מתחילה הבעיה.

לאור תקדים בו קבע בית המשפט העליון, כי אדם המגיע אל פקיד הרישום בעת הכניסה לישראל ומציג תעודה על כך שהוא נשוי, הפקיד חייב לרשום אותו כנשוי. במקרה ההוא הפקיד סירב לרשום את הזוג כנשוי, כיוון שלא ידע אם הנישואין תקפים על פי ההלכה. בית המשפט גרס כי הפונקציה של הרישום היא בעיקרה עניין סטטיסטי. מצד אחד, הפקיד חייב לרשום, מאידך ההכרעה המהותית באשר לזכויות בני הזוג, או יותר נכון אם יש להם בכלל זכויות של זוג נשוי – עדיין תיוותר (אם תעלה שאלה כזאת) בתחום השיפוט שהוגדר על פי חוק שיפוט בתי דין רבניים.

 

אז נוצר חרך ובינתיים יש כבר הצפה

את ה"פרצה" הזאת, המאפשרת לזוגות מעורבים, למשל, להינשא נישואים אזרחיים בקפריסין, או במדינות אחרות, ולהגיע לארץ כאשר הם כבר זוג נשוי ולהירשם כזוג נשוי. אמנם חתונה אזרחית בקפריסין איננה מבטיחה למי מבני הזוג אי אילו זכויות ובבוא היום – אם יבוא – ייתכן מאוד כי בית דין רבני יבדוק על פי ההלכה אם היו נישואין תקפים, אבל לפחות בינתיים הרישום תקף. כיוון שכך, חתונה אזרחית בקפריסין הפכה להיות מנהג נפוץ בקרב מי שרוצים להשתחרר מעולה של הרבנות.

ואם כבר, אז למה לא לשלב את החתונה עם ירח דבש בקפריסין? חברות רבות מציעות חבילות נופש בקפריסין, המשלבות את נושא הנישואים האזרחיים עם ירח דבש קסום. זוגות רבים היום מזמינים חבילות נופש לקפריסין, ומייד לאחר החתונה נשארים באי במסגרת נופש בקפריסין למשך כמה ימים לפחות.

נופש בקפריסין הוא חוויה שאפשר לכתוב עליה מאמר בפני עצמו. בינתיים אם אתם רוצים להינשא בחתונה אזרחית, אין כל סיבה לא תרכשו חבילות נופש בקפריסין שיכללו גם נישואין בדרך. מי היה מאמין כי ישראלי יזדקק לחבילות נופש בקפריסין כדי להינשא כרצונו; אבל לפחות בזה – מעז יצא מתוק.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב