דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפסת מרובה לא תפסת 

מאת    [ 31/10/2011 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 2272 פעמים ]

בדרך כלל המצאה מתרקמת בראשו של הממציא בעקבות בעיה אשר הוא נתקל בה בחיי השיגרה שלו.

לא תמיד ההמצאה אשר פותרת בעיה עבור הממציא מצדיקה המשך פיתוח. לעיתים מתברר  שההמצאה הזו נובעת מצורך ייחודי של הממציא או של הסביבה הקרובה אליו. בדיקה עסקית של ההמצאה תוכל להוכיח שאין שוק או קהל יעד המצדיק המשך פיתוח ההמצאה ועל כן ההמלצה עבור הממציא תהיה לזנוח את הרעיון הזה.

צריך לזכור שכ 98% מהפטנטים הנרשמים בעולם נשארים על הנייר ולא מגיעים למימוש עסקי. ברוב המקרים זה קורה בגלל שלא נעשתה בחינה עסקית של ההמצאה לפני רישום הפטנטים והיא נשארה בגדר פיתרון עבור בעיה ייחודית ולא מצדיקה המשך פיתוח. מצד שני, לא מעט המצאות התבררו ככאלה אשר יכולים לפתור בעיה אמיתית עבור אנשים נוספים או ליצר יתרון תחרותי עבור חברות בתחום. בחינה עסקית נכונה תוכל לזהות את פוטנציאל השוק של ההמצאות האלה ולהמליץ להמשיך להתקדם ולפתח אותן.

בהרבה מקרים כאשר הממציא מגבש יותר ויותר את ההמצאה שלו, הוא בטוח שהפיתרון הזה כל כך טוב שהוא יכול לפתור בעיות ולענות לצרכים גם עבור בעיות נוספות, או שווקים אחרים.
הבעיה שההתרחבות לשווקים אחרים מחלישה את הכוח של ההמצאה היות וכל התרחבות כזו דורשת שינוי או "שיפור קטן" בהמצאה. מה שהתחיל כמענה לצורך אמיתי הופך להיות להתפשרות על מענה לצרכים שהממציא בטוח שהם קיימים אבל הוא לא באמת מבין אותם. במקום לחזק את ההמצאה ואת הפיתרון, התופעה הזו רק מחלישה אותם.

כהמשך לטעות בחוסר ההתמקדות הממציא בטוח שהרחבת ההמצאה לשווקים נוספים ולקהל יעד נוסף תקל על התהליך המורכב של פגישות עם משקיעים כדי להצליח במטרה להגיע מהמצאה לגיוס הון ממשקיעים.
זה חוסר הבנה מהותי של תהליך גיוס הון ממשקיעים. את המשקיעים מעניינת השורה התחתונה. מה הסיכון של ההשקעה לעומת פוטנציאל הרווח. אפשר לנתח זאת רק כשבוחנים שוק ומוצר ספציפי. לא מעט פעמים דווקא צמצום קהל היעד ופניה למגזר מסוים מעלה את האטרקטיביות של ההשקעה. ברגע שאין שוק ספציפי, המשקיע יתייחס לממציא כחובבן- הרי רעיון מצוין בשוק אחד יהיה רע מאוד בשוק אחר. כל פיתרון צריך מותאם לצרכי אותו שוק אליו הוא מיועד. הממציא איננו מוכר טכנולוגיה אלא רעיון למוצר או שירות המופנה לשוק ספציפי ולקהל יעד ספציפי. גם הטכנולוגיות החדשניות ביותר בעולם מופנות לשווקים ספציפיים ולקהל יעד ספציפי. עם הזמן נעשות הרחבות, התאמות ושימוש בטכנולוגיות האלה לשווקים חדשים ולמוצרים חדשים- זה התהליך הטבעי של פיתוח רעיון ואין כאן קיצורי דרך.

הבעיה העיקרית הנובעת מחוסר ההתמקדות היא שלא ניתן יהיה לכמת את הפוטנציאל העסקי של ההמצאה עבור המשקיע. לא ברור איזה מוצר מוכרים ועבור מי מוכרים אותו,  לא ברורים הצרכים והפתרונות האלטרנטיביים באותו שוק, לא ברורה התחרות ואיזה שותפים אסטרטגיים יהיו מעוניינים בהמצאה ולא ברור איך אפשר לתמחר את המוצר כשבכל שוק התחרות שונה והמחירים שונים.

התוכנית העסקית אשר מוצגת למשקיעים חייבת להוכיח את הפוטנציאל העסקי של ההמצאה בשוק מסוים. הפוטנציאל של ההמצאה גם בשווקים אחרים הוא רק סיפור נוסף. אבל רק אם הרעיון טוב ומוכח בשוק ספציפי ניתן לספר על הפוטנציאל הנוסף שלו בשווקים אחרים.

עופר רחמים הינו מנכ"ל של חברת איי פי יישום פטנטים העוסקת במתן ייעוץ ליזמים וממציאים על הכדאיות הכלכלית של ההמצאה ובליווי עיסקי כולל של כל התהליך מגיבוש הרעיון ועד לגיוס משקיעים ופיתוח עסקי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב