דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנקה 

מאת    [ 26/10/2011 ]

מילים במאמר: 1579   [ נצפה 3254 פעמים ]

מערכת החיסון של התינוק נמוכה ופגיעה ביותר מהלידה ועד גיל 6 גיל שבועות.

גם עבור האם – ששת השבועות הראשונים שלאחר הלידה - מהלידה ועד התכווצות הרחם וחזרתו לגודלו הרגיל, מתאפיינים בחולשה ועייפות,האם חווה שינויים הורמונליים,פיזיים ונפשיים בעקבות הלידה. תקופה זאת נקראת ברפואה: "משכב לידה" והגוף מתנקה משרידי ההריון ברחם ומהנוזלים שנצברו במהלך ההיריון , זה בא לידי ביטוי בדימומים ותכיפות במתן שתן. 

הנקה היא התזונה המומלצת והטובה ביותר עבור התינוק.

ארגון הבריאות העולמי מכיר בחשיבות ההנקה עד כדי כך ששם סדר עדיפויות ודרג את התמ"ל רק רביעי בסדר הבא: הנקה ישירה, הנקה מחלב אם-שאוב, הנקה מחלב אם אחרת (מה שהיה מקובל בתקופת התנ"ך), ורק אם שלוש האפשרויות הנ"ל לא מתקיימות, האפשרות הרביעית והאחרונה: תמ"ל-תרכובת מזון לתינוקות.

 הרכב החלב:

 חלב האם מכיל את כל רכיבי המזון החיוניים לתינוק וכן נוגדנים, אלה תאי חיסון (מיקרופאגים) העוזרים לתינוק להילחם בווירוסים, בקטריות ופטריות וכך מגנים על התינוק בעיקר בחודשי חייו הראשונים.

 הרכב החלב משתנה בהתאם לגיל התינוק ולצרכיו.מיד לאחר הלידה,החלב הראשוני נקרא: קולוסטרום והוא מופרש בימיו הראשונים של התינוק, הקולוסטרום מכיל כמות עצומה של נוגדנים וחומרים ביולוגיים שתפקידם להגן על התינוק ולהכין את מערכת העיכול שלו ליניקה ולאכילה.

 הרכב החלב משתנה ומותאם באופן מופלא לגילו ולצרכיו של התינוק.

הרכב החלב משתנה גם לאורך שעות היום, כך למשל בשעות הערב, כהכנה לשנת לילה, החלב נהיה שומני יותר ומכיל יותר קלוריות. בקיץ החלב דליל יותר ומכיל יותר נוזלים.

חשוב לדעת כי הרכב החלב משתנה גם בזמן ההנקה עצמה ולכן חשוב להניק מתחילת ההנקה ועד לסיומה מצד אחד ולא לעבור לצד השני באמצע ההנקה,על מנת שהתינוק יקבל את כל הדרוש לו:

-          בדקות הראשונות להנקה (5-10) החלב עשיר יותר בנוזלים והוא מרווה צמא. כמו כן, משתחרר הורמון הנקרא: אוקציטוזין והוא משרה רוגע על האם והתינוק וזה מה שגורם לתינוק להיות ישנוני.

-          כעבור מס' דקות אחרי תחילת ההנקה, החלב נהיה סמיך יותר, דומה יותר לחלב רגיל והוא עשיר בחלבונים-מה שהתינוק זקוק להתפתחות העצמות והמוח.

-          כעבור כרבע שעה מתחילת ההנקה החלב נהיה סמיך ושומני יותר, זה ה"קינוח" שעוזר לתינוק לעלות במשקל.

חלב אם הוא תמיד איכותי-אין דבר כזה חלב טוב יותר או פחות:

הגוף לוקח מהאישה את כל הדרוש לייצור החלב, לכן אין דבר כזה חלב טוב יותר או פחות טוב, הרכב החלב כמעט ולא מושפע מתזונת האם, אא"כ במצבים קיצוניים כתת-תזונה, מחלות כמו: איידס, סרטן, נטילת תרופות המזהמות את החלב כמו: ליתיום. אם שתזונתה לקויה, תפתח מחסורים תזונתיים אך זה לא ישפיע על איכות החלב. עם זאת, ישנם גורמים אחרים  המועברים לתינוק דרך חלב האם, אלה חומרים המצויים בדם האם ולא במערכת העיכול כמו: אלכוהול, סמים, עישון ותרופות שונות. לכן בזמן ההנקה יש להימנע מגורמים אלה העשויים להשפיע לרעה על בריאות התינוק.

חלב האם מיוצר לפי דרישת התינוק ואין תופעה כזאת המוגדרת בפי אמהות רבות: "אין לי חלב", אא"כ במקרי חולי כמו: איידס, סרטן:

ההנקה היא הצורה הטבעית והמותאמת ביותר לתינוק - הגוף מייצר חלב לפי דרישה, ככל שמניקים יותר, בפרקי זמן תכופים יותר, כך יהיה יותר חלב. לכן, מומלץ להניק ללא הגבלה וככל שהתינוק מבקש. בהנקה המשולבת עם תמ"ל ייצור החלב ייפחת, מאחר וההנקה לא תכופה.לכן ההנקה המומלצת היא בלעדית עד גיל 6 חודשים, ובעיקר בשבועות הראשונים לחיי התינוק חשוב לא לשלב פורמולות אחרות כי הגוף מייצר כמות גדולה יותר של חלב ומתחיל ללמוד לווסת את הכמות לפי דרישת התינוק,וכמו שנאמר לעיל, הנקה לא תכופה תפחית את ייצור החלב.

בחודשים הראשונים לחיי התינוק ישנם פרקי זמן בני כ-יומיים בהם מתרחשת "קפיצת גדילה" בזמן הזה התינוק יונק באופן תכוף וכמעט ללא הפסקה, חשוב לתת לתינוק לינוק לפי דרישתו ולא להגביל את כמות ההנקות או זמן ההנקה מאחר ובזמן הזה הגוף לומד לייצר כמות רבה יותר של חלב כי התינוק גדל וזקוק לכך. קפיצות הגדילה מתרחשות בממוצע ולא במדויק בגילאים: 3 שבועות, 6 שבועות, 3 חודשים ו-6 חודשים, האם תבחין בכך לפי הדרישה המוגברת הנקה בימים אלו.

יתרונות ההנקה:

יתרונות ההנקה רבים, ההנקה משפיעה על בריאות התינוק לכל אורך חייו, נמצא קשר ישיר בין הנקה לבין שכיחות נמוכה לפתח מחלות כמו: דלקות עיניים, דלקות גרון, מחלות שקשורות בדרכי הנשימה, במערכת העיכול, סוכרת נעורים. ההנקה מספקת גם הגנה מזיהומים ומאלרגיות. ההנקה תורמת להתפתחות תקינה של התינוק מכל הבחינות.

ההנקה משפיעה לטובה גם על בריאות האם - מחקרים מוכיחים כי ההנקה מספקת הגנה לאם ממחלות כאוסטיאופורוזיס, סרטן השד וסרטן השחלות. כמו כן, לנשים מניקות קל יותר לחזור למשקל שהיה לפני ההריון, בזמן ההנקה מופרש הורמון האוקציטוזין שמכווץ את הרחם ומחזירו במהירות למצבו הקודם. כמו כן, ההנקה צורכת כ-600 קלוריות לייצור החלב ולכן קל יותר לרדת במשקל.

עם זאת, לא מומלץ לעשות דיאטה בזמן ההנקה, לפחות לא בששת השבועות הראשונים שאחרי הלידה. לאחר מכן, אפשר לעשות דיאטה מתונה ומבוקרת,בפיקוח אישמקצוע, שתכלול את כל אבות המזון וחובה לעשות בדיקות דם ולהשלים חסרים תזונתיים באם יש. ירידה אפשרית בזמן ההנקה: כ- 1.5-2 ק"ג בחודש לכל היותר.

הקשיים בהנקה:

סקרים רבים מצביעים כי נשים המתייאשות ומפסיקות להניק, אצל רובן הדבר מתרחש בשבועות הראשונים שלאחר הלידה, אישה שצלחה ועברה את התקופה הזאת, בד"כ תמשיך להניק ללא בעיה כמה זמן שתחליט.

הקשיים הנפוצים בהנקה בהתחלה ואיך מתגברים עליהם:

כאבים מקומיים בזמן ההנקה – בימים הראשונים להנקה האם חשה בכאבים מקומיים המוחמרים עם כל הנקה. כדאי לקחת משחה מתאימה הנמרחת מקומית ומקלה על הכאב, כמו כן, חשוב לשים לב שהכאב לא נובע מאחיזה לא נכונה של  התינוק (בהתייעצות עם יועצת הנקה). באם אחיזתו נכונה, חשוב שתדעי שמדובר בכאב זמני בלבד שיחלוף בתוך  כ- 3-5 ימים. הנקה לא אמורה להיות כואבת בהמשך בשום אופן.

כאבים בבטן בזמן ההנקה – בלידה הראשונה הדבר לא מורגש כלל, אך החל מהלידה השניה וככל שחווים יותר לידות בד"כ עם כל הנקה האם תרגיש התכווצויות בבטן הדומות לכאב מחזור, הדבר נובע מהפרשת ההורמון: אוקציטוזין בזמן ההנקה שתפקידו לכווץ את הרחם ולהחזירו לגודלו המקורי שלפני ההריון. גם הכאבים האלה חולפים כעבור מס' ימים. אם הכאבים בלתי נסבלים-ישנם משככי כאבים המותרים וספציפיים בהנקה, אפשר להתייעץ ולבקש בבי"ח.

החלב בימים הראשונים הנקרא: קולוסטרום לא זורם בשפע ונדמה כי אין מספיק חלב - זה טבעו של הקולוסטרום,המופרש עם הוצאת השיליה ולמשך מס' הימים הראשונים שלאחר הלידה -  מרקמו שונה מחלב האם הרגיל, הוא פחות נוזלי ויותר צמיגי-כדבש והתינוק יונק טיפות ממנו-זה כל הדרוש לתינוק בימיו הראשונים ומספק את כל צרכיו. התינוק שלך בוכה כסימן לרעב ונרגע עם ההנקה ובסיומה – זה המדד לכך שאכל כפי הצורך. במידה ולאחר ההנקה התינוק לא רגוע, תבחני סיבה אחרת לבכיו, או היוועצי ביועצת הנקה.

התינוק יורד במשקל בימים הראשונים (כ-10%) והאם חושבת שזה מההנקה – זה טבעם של תינוקות, הדבר ידוע ומקובל כי בימים הראשונים התינוק לא עולה במשקל אא"כ יורד כ-10% ממשקלו וחוזר למשקל הלידה כעבור כ-10 ימים, ללא קשר ל- כיצד או ממה הוא ניזון. הדבר נובע מהפרשת נוזלים מוגברת ע"י התינוק וכמויות נוזלים קטנות שהתינוק מסוגל לינוק בימים הראשונים לחייו.

התינוק יונק לעיתים תכופות ובעיקר בלילה  - בימים הראשונים התינוק לא מבדיל בין יום ובין לילה ונוטה לישון יותר ביום ונהיה יותר עירני בלילה. ישנם תינוקות אשר בימים הראשונים לחייהם יונקים כמעט באופן רציף במהלך הלילה-זה קשה לאם שגם כך תשושה מהלידה ויכול להיות מייאש. חשוב לדעת כי ההנקה מספקת צרכים רבים לתינוק מעבר לתזונה כמו: חום ואהבה הקשורים באחיזה, מוצץ העוזר להירדם, מים המרווים צמא ולפעמים קינוח.. אני מעדיפה לקרות לזה קינוח ולא פינוק כי המילה פינוק מתקשרת אצלנו כמשהו שלילי והריי תינוק בין יומו בוודאי לא מניפולטיבי וכל מה שהוא מבקש זה כל מה שדרוש לו, אל לנו להחליט בעבורו מה טוב לו ומה לא בדבר ההנקה, אנחנו צריכים להיות קשובים לצרכיו ולתת לו כל שמבקש. הנקה נכונה היא הנקה לפי דרישת התינוק ולא כפי שחשבו בעבר ונהגו להגביל את זמן ההנקה או להנהיג סדר הפרשי שעות מהנקה להנקה-בדרך הזאת התינוק לא יקבל את כל הדרוש לו וזה ייפגע בעלייתו במשקל ובהתפתחותו.כעבור כחודש התינוק לומד להבחין בין יום ובין לילה ויונק פחות בלילה.

אם מניקה חווה שאלות ועצות רבות ולרוב שגויות מצד הסובבים  - אחד הגורמים המרכזיים להפסקת הנקה על ידי אמהות הוא העצות השגויות מצד הסובבים אשר תורמות לחוסר ביטחון אצל האם ולייאוש עד להחלטה להפסיק להניק. דוגמא  - יהיה מי שישאל אותך אם יש לך מספיק חלב, וגם יגיד שאם התינוק לא ישן בלילה זה סימן לכך, מה שידוע כלא נכון ואין קשר בין תינוק שישן יותר או פחות לבין איכות או כמות החלב. כמו שנאמר כאן-החלב תמיד איכותי וכמותו נכונה לתינוק. תינוק ערני ויונק יותר ביום או בלילה זה אופיו ואין להשוותו או לצפות ממנו התנהגות כמו תינוקות אחרים, כל תינוק והאופי הייחודי שלו. חשוב שהאם תהיה  עם בטחון ותדע להכיר היטב את כל מה שכרוך בהנקה ולא תושפע מדברי הסובבים אותה.

אם מניקה חווה שאלות ועצות רבות ולרוב שגויות מצד הסובבים  - אחד הגורמים המרכזיים להפסקת הנקה על ידי האם הוא העצות השגויות מצד הסובבים אשר תורמות לחוסר ביטחון אל האם ולייאוש עד להחלטה להפסיק להניק דוגמא  - יהיה מי שישאל אותך אם יש לך מספיק חלב, וגם יגיד שאם התינוק לא ישן בלילה זה סימן לכך, מה שידוע כלא נכון ואין קשר בין תינוק שישן יותר או פחות לבין איכות או כמות החלב, כמו שנאמר כאן-החלב תמיד איכותי וכמותו נכונה לתינוק. תינוק עירני ויונק יותר ביום או בלילה זה אופיו ואין להשוותו או לצפות ממנו התנהגות כמו תינוקות אחרים, כל תינוק והאופי הייחודי שלו. חשוב שהאם תהיה  עם בטחון ותדע להכיר היטב את כל מה שכרוך בהנקה ולא תושפע מדברי הסובבים אותה.

לסיכום:

כמו שנאמר לעיל, ההנקה מספקת לתינוק גם צרכים אחרים כמו: חיבוק, חום ואהבה, מוצץ, מים, "קינוח", וכו'. תכיפות ההנקה לא מעידה על איכות החלב, כל ילד והאופי והצרכים שלו, מדד להאכלה טובה-עליה במשקל התינוק ותינוק רגוע אחרי אוכל. החודש הראשון להנקה הכי קשה וחבל להתייאש בשלב זה כי החל מהחודש השני ועד גיל 3 חודשים ההנקה מסתדרת בהדרגה,  קלה יותר ואפילו מהנה.

ורד שומרוני-נטורופתית בוגרת מכללת רידמן לרפואה משלימה-לימודי תזונה ונטורופתיה.מנהלת פורום תזונה ובריאות באתר - Bwoman , תזונאית במכון כושר Pro-life - לב בריא המתמחה בשיקום חולי לב,  מטפלת בתסמיני מחלה שונים-בקליניקה פרטית באזור המרכז: דיאטה,סכרת,לחץ דם,כולסטרול,צליאק,מחלות עיכול,לתקופת הריון והנקה ולאורח חיים בריא. מתן הרצאות בנושא תזונה ואורח חיים, תזונת תינוקות והגיל הרך,ייעוץ תזונתי וליווי לגני ילדים,חישוב ערכים תזונתיים של מזונות לפרטיים ולבתי קפה/מסעדות.נייד: 052-6811825. מייל: veredshomroni@walla.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב