דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה פייסבוק יודעת עליכם? 

מאת    [ 25/10/2011 ]

מילים במאמר: 653   [ נצפה 1950 פעמים ]

באירופה, כל משתמש יכול להגיש בקשה לעיין בנתונים האישיים שחברה מסחרית כלשהי, מקוונת או לא מקוונת, מאחסנת אודותיו. משתמש אחד עשה בדיוק את זה וגילה שקיימים עליו 880 עמודים של מידע אצל לא אחרת מאשר פייסבוק. למשתמשים אחרים, שרשומים באתר Europe VS Facebook, יש אפילו יותר. בנוסף למידע הרגיל שתוכל למצוא בכל פרופיל ציבורי, הם מכילים גם הררים של מידע כמו אירועים בהם נכחת (או לא נכחת), אי-מיילים שנמחקו ועוד. דבר זה מעלה תהיות לגבי איזה מידע פייסבוק שומרת עלינו, כמה זמן הם מתכוונים לשמור את המידע הזה ומהם הקריטריונים שלפיהם הם שומרים את המידע. יחד עם עוד 800 מליון משתמשי הפייסבוק נוצר פה מטמון של ממש למפרסמים שמחפשים מידע ממוקד על קהל הלקוחות שלהם. בנוסף, תארו לכם שסוכנות כלשהי תוכל להשיג צו בית משפט שמחייב את פייסבוק לשחרר את המידע לצורך הליכים משפטיים.

 

מכירים את אלה שתמיד מקפידים לצלם תמונות בזמן הכי לא מתאים ולהעלות אותן לפייסבוק? משתמשים רבים חוו על בשרם את ההשלכות - איבוד של מקום העבודה (או שפשוט לא התקבלו), דיונים משפטיים שהשתבשו וסיפורים רבים נוספים מעין אלו שאנחנו שומעים עליהם פה ושם. האירוניה היא שלעיתים קרובות המידע ניתן מרצון.

 

הדו"ח מראה גם את המיקום ממנו התחבר המשתמש, כולל קווי אורך וגובה, את כתובת ה IP של התחברויות מהעבר, באמצעות איזה סוג של מכשיר התחברת, חברים שהסרת ועוד. ככל שהיית יותר פעיל ברשת החברתית לאורך זמן, כך הדו"ח שקיים הוא ארוך יותר.

 

נכון להיום רק תושבי אירופה יכולים להגיש בקשה לקבל עותק של המידע שפייסבוק מחזיקה עליהם, זאת הודות לחוק שקובע שלכל אדם יש את הזכות לקבל עותק של כל המידע שחברה כלשהי מחזיקה עליו. אבל בינתיים, עד שהחוק הזה יגיע לשאר העולם, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על הפרטים האישיים שלכם בפייסבוק:

 

  1. אם זה לא שם, זה לא קיים - הימנעו מלפרסם בפרופיל שלכם נתונים כמו מספרי טלפון, כתובת מגורים וכו'. גם אם הגדרות הפרטיות שלכם מאפשרות רק לחברים לראות את המידע שלכם, כאשר המידע קיים ברשת הוא יכול להגיע בכל מיני דרכים גם לאנשים שלא התכוונתם והוא גם לא בהכרח נעלם אפילו אם "מחקתם" אותו.
  2. להקת אפליקציה - היום כמעט כל עולל כבר הוגה את המילה 'אפליקציה' עוד לפני שהוא נגמל מחיתולים, בעוד שעד לפני כמה שנים המילה הזו הייתה שגורה יותר בפיהם של מתכנתים ואנשי מחשבים. קיימות המון אפליקציות בפייסבוק, חלקן שימושיות וחלקן לא אבל יש גם אפליקציות שהמטרה שלהן היא לאסוף עליכם נתונים מהפרופיל שלכם. אל תתקינו אפליקציות שבאמת אין לכם כל שימוש בהן ותמיד בדקו אילו הרשאות גישה האפליקציה מבקשת, ואם נראה לכם שהדרישות מוגזמות - אל תאשרו. (אגב, ברוב המקרים שהאפליקציה מבקשת גישה לצ'אט של פייסבוק, מדובר באפליקציה זדונית).
  3. אל תאשרו חברות לאנשים שאתם לא מכירים, זה יכול להיות מישהו שאוסף עליכם מידע או מעביר לינקים או אפליקציות זדוניות.
  4. אם זה נשמע יותר מדי טוב מכדי להיות נכון, אז כנראה שזה לא נכון - עם 800 מליון משתמשים, הפכה פייסבוק לכר פורה עבור פושעי העולם המקוון. אחת הדרכים היא הפצה של לינקים ל"מבצעים" חמים ו"הצעות" מפתות, לפעמים הלינקים הם חלק מהונאה של גניבת זהות ולפעמים הם נעשים למטרות שיווקיות כך כשאתם לוחצים על הלינק או על "שתף" את למעשה עושים לייק לעמודים אחרים ללא ידיעתכם. אז לא - אפל לא מחלקת ipad בחינם, ומייקרוסופט לא מחלקת כסף לסטודנטים סתם כי פתאום נחה רוח טובה על סטיב באלמר.
  5. הגדרות פרטיות זה לא שגר ושכח - (לפחות לא בפייסבוק). מכיוון שפייסבוק נוהגת לעדכן מדי פעם את הגדרות הפרטיות שלה אתם יכולים לפעמים לגלות שהגדרה כלשהי שעדכנתם בעבר כבר לא תקפה ולכן תהיו חייבים להגדירה מחדש. עשו לכם הרגל לבדוק מדי פעם אם יש שינוי בהגדרות הפרטיות ועדכנו במידת הצורך.

 

הגלישה באינטרנט בכלל ובפייסבוק בפרט לא צריכה להיות פעילות מסוכנת. רוב הונאות האינטרנט שמצליחות עשו זאת בזכות חוסר ערנותם של הגולשים ובכך שהם בעצמם הזמינו את ההונאה לביתם. חשוב לעבוד עם תוכנות חוקיות, לוודא שדפדפן האינטרנט שלכם מעודכן בכל עדכוני האבטחה והפאצ'ים החדשים ביותר ושיש לכם תוכנת אנטי וירוס טובה ומעודכנת.

גלעד הראל הוא דובר חברת קומסקיור, נציגת ESET בישראל, מזה 3 שנים. חברת ESET הינה מפתחת ספקית בינלאומית של תוכנת האבטחה NOD32 וחבילת האבטחה ESET Smart Security לארגונים בגדלים שונים וצרכנים פרטיים. החברה מיוצגת ברחבי העולם כולו ביותר מ-100 מדינות וסניפיה המרכזיים ממוקמים היום באנגליה, ארגנטינה, סלובקיה וכמובן ארצות הברית. בישראל, מיוצגת ESET באופן בלעדי על ידי חברת קומסקיור, המפעילה בארץ מרכז פתרונות ותמיכה טכניים בשפה העברית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב