שיווק קרנות גידור - מי רשאי לשווק השקעות בקרן גידור?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

שיווק קרנות גידור - מי רשאי לשווק השקעות בקרן גידור? 

מאת    [ 24/10/2011 ]
מילים במאמר: 489   [ נצפה 3227 פעמים ]

 
 

קרנות גידור הן קרנות אשר מטרתן היא להציג תשואות חיובית בכל מצב בו נתון שוק ההון. על מנת להשיג מטרה זו עושות קרנות הגידור שימוש באמצעים לא קונבנציונאליים הכוללים מכירה בחסר (שורט), ניצול עיוותים בשווקים וארביטראג', מסחר באופציות, סחורות ומטבע- חוץ ושימוש במינוף גבוה. קרן גידור היא אינה קרן הפתוחה למסחר רחב (במובן זה שהידע על קיום הקרן והיכולת להשקיע בקרנות אלו הוא נחלתם של מעטים ובעלי הון).מקורן של ההגבלות על המסחר בקרנות גידור הוא בניגוד אינטרסים. מצד אחד יש עניין להשאיר את קרנות הגידור כאפיק השקעה המיועד בעיקר לבעלי ההון בגלל הסיכון הגבוה הכרוך בהשקעה מסוג זה והצורך בהגנה על המשקיע הקטן אשר מקורות הידע שלו מוגבלים. מצד שני, ישנו רצון לפתוח אפיקי השקעה נוספים ואת האפשרות לקבלת  תשואה גבוהה גם בפני אותו משקיע קטן בדיוק.

הפרד ומשול - המדיניות הישראלית בדבר בעלות ושיווק של קרנות גידור

בישראל פועלים בתי השקעות רבים המנהלים תיקי השקעות (קרנות) מסוגים שונים מחד, ומשווקים את הקרנות שבניהולם ובבעלותם מאידך. בגלל העמימות האופפת את נושא ההגדרה של קרן גידור  קיימת הפרדה בין הנושאים השונים.

על פי החוק, בית השקעות רשאי לנהל קרן גידור ובלבד כי בעלי השליטה בשותף הכללי בקרן הגידור אינם בית ההשקעות. במילים אחרות, בית השקעות רשאי לנהל את תיק ההשקעות של קרן הגידור ובלבד שאינו שותף כללי ובעל שליטה בקרן.

מצד שני, כיוון שקרן גידור אינה מוגדרת על פי חוק כנכס פיננסי, הרי שיכולה להיות זיקה בין בית השקעות המנהל קרן גידור וקרן הגידור המשווקת על ידו, ועל כן רשאי בית ההשקעות לשווק את קרן הגידור שבניהולו.

לפני כחמש שנים נושא זה עורר סערה ציבורית כאשר התברר כי בעלה של שרי אריקסון, מבעלות השליטה בבנק הפועלים דאז, השקיע בקרן גידור אשר שווקה על ידי הבנק. מכיוון שסביב ניהול קרנות הגידור מוטל ערפל והן אינן מחויבות במתן תשקיף או דיווח לא היה ברור אם הוא גם נהנה מדמי הניהול המשולמים לקרן ויוצר בכך ניגוד אינטרסים שאינו חוקי - בכך שהוא מנהל קרן גידור ומשתמש במשאבי הבנק בכדי לשווקה.

פרופיל החשיפה לסיכון והרכב נכסי הקרן

בשנת 2008 במסגרת הרפורמה בקרנות הנאמנות, קבעה הרשות לניירות ערך פרופיל חשיפה, סיווג לקטגוריות והגדרת שמות מדויקים שמטרתם להגדיל את השקיפות בחשיפה לסיכון ובהרכב נכסי הקרנות השונות. הגדלת רמת השקיפות היא צעד בכיוון מתן אפשרות השקעה למשקיע הקטן מתוך הבנה של מהות הסיכון שהוא נוטל על עצמו.

במסגרת הפרופיל, הקרן מוגדרת באמצעות צמד תוים, הראשון מבטא את מידת החשיפה למניות (ובכלל זה אופציות וסחורות) ונע בין 0-6 כאשר 0 מבטא את החשיפה הנמוכה ביותר ואילו 6 משמעותו חשיפה של מעל 200% למניות. התו השני מבטא את החשיפה למטח ונע בין הספרה 0 והאותיות A-F. גם כאן ככל שערך האות גדול יותר כך החשיפה למסחר במט"ח גבוהה יותר.

דוגמה לשימוש בפרופיל: 0-0 משמעותו קרן שקלית טהורה ללא חשיפה למניות, 1-0 משמעותו קרן שקלית עם 10% חשיפה למניות ואילו D-4 תייצג חשיפה של עד 120% למט"ח ולמניות. חשיפה של יותר מ-100% אפשרית באמצעות שימוש באופציות וחוזים עתידיים.

השימוש בפרופיל הופך את נכסי הקרן ואופן ניהולה לשקופים יותר מבעבר. ופותח פתח לשווק קרנות הגידור גם עבור משקיעים קטנים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב