דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודי פילוסופיה לפיתוח החשיבה 

מאת    [ 24/10/2011 ]

מילים במאמר: 345   [ נצפה 3426 פעמים ]

למוח שתי אונות – הימנית והשמאלית. הימנית היא זו השולטת על תפיסת השלם, על תכונות כיצירתיות ודימיון, ואילו השמאלית היא האונה החולשת על המחשבה הרציונאלית- אנאליטית, יכולת ניתוח ופירוק לגורמים ויכולת הבנת הקשרים הלוגיים בין מושגים, טענות ודעות. פילוסופיה היא התחום הנשלט על ידי האונה השמאלית. אהבת החכמה, כפי שהמקור היווני מתייחס לפילוסופיה, היא היכולת לנתח ולבקר, לחשוב בצורה מדעית, שיטתית ומבוקרת ולהסיק מסקנות לגבי מכלול בעיות בתחומים רבים ושונים. החל מבעיות זהות וסוגיות קיומיות וכלה בנושאים כידע ומקורו, מציאות מהי, מהות השפה, הכרה, היגיון ומוסר.

אם נרצה לחזק את הלב והריאות נתחיל להתאמן באימונים אירוביים, אם נרצה לחזק את השרירים נרים משקולות ואם נרצה לאמן ולפתח את הקשרים העצביים במוח נשתמש בתרגילי חשיבה שונים. אחת השיטות המוצלחות לפיתוח יכולות חשיבה, ניתוח ופתרון בעיות היא השיטה המשלבת לימודי פילוסופיה עם תרגול פילוסופי. יכולות אלו ניתנות ללימוד ופיתוח כבר מגיל צעיר.

לימודי פילוסופיה לילדים

פילוסופיה לילדים היא מגמה בחינוך המשתמשת בפילוסופיה כדי לפתח יכולות חשיבה וניתוח בקרב ילדים. מקורה של התנועה הוא בשנות הששים בארה"ב ומקימה הוא פרופסור  מתיו ליפמן. התנועה הגיעה לפני כעשרים שנה לישראל על ידי פרופסור יולי תמיר. במסגרת התנועה החינוכית הזו, הילדים חווים שיח ודיאלוג המבוססים על תהליך של חקירה. במהלך השיח הילדים מעלים דעות שונות ומעלים טיעונים על-מנת להגן על דעותיהם. עליהם לפתח יכולות הסתכלות על הבעיה מפרספקטיבות אחרות משלהם, ללמוד לקבל דעות שאינן שלהם ולכבדן ולזהות הנחות יסוד ותפיסות של עצמם ושל אחרים.

מהם הנושאים בהן דנה הפילוסופיה?

הפילוסופיה מכינה את האדם להתמודד עם מגוון החלטות ודעות בנושאים רבים ושונים, תוך יכולת ניתוח וביקורת מושכלת ומוסדרת. במסגרת לימודי פילוסופיה התלמידים מתמודדים עם שאלות וסוגיות שונות מתחומי חיים רבים, החל בדת ואמנות וכלה בשאלה אילו תוכניות טלויזיה אהובות עליהם, ולמה? מוסר, זהות וחברה לצד סוגיות פילוסופיות בבישול – על כל אלו ניתן לענות באופנים שונים. לימודי פילוסופיה מספקים בידי הלומדים אותם את הכלים להתמודד עם השאלות באופן מעמיק יותר ומתוך הבנה של הנחות היסוד בדעות המושמעות.

פילוסופיה ולימודי פילוסופיה ימצאו- חן בעיני אלו שמחפשים אחר החוכמה, שהתעמקות בסוגיות שונות, סקרנות ורצון לדעת הן כח מניע עבורם. בנוסף, תרגול שיטות פילוסופיות מפתח את יכולת החשיבה והניתוח בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב