דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייעוץ ארגוני למערכות מורכבות 

מאת    [ 24/10/2011 ]

מילים במאמר: 412   [ נצפה 2362 פעמים ]

הנמלים לא שמעו על ייעוץ ארגוני מימיהם, אבל גם לו הבינו שפת בני אדם, היו מתקשות להבין מדוע מישהו נזקק לשירותיו של יועץ ארגוני. הסיבה פשוטה: בטבע מתנהלות מערכות מורכבות גדולות מאוד בעצמן, ללא מנכ"ל, ללא ספר נהלים, ללא מערכת מחשוב וללא פיקוח. אם מדברים על נמלים, אז כל נמלה יודעת את מקומה, מבצעת את תפקידה, מתקשרת עם חברותיה, משתפת אותן במידע רלוונטי, שותפה לעבודת צוות ומתאימה את עצמה למציאות משתנית במהירות רבה.

"לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם" - אמר החכם מכל אדם. בעידן המודרני מומלץ לשלוח אל הנמלה גם אנשים חרוצים. כי חוץ מחריצות, אפשר ללמוד מהנמלים שגם ללא מנכ"ל, ללא מפקד, ללא ממשל וללא מערכת רמזורים, אפשר לנהל עיר, מלאי, צבא, פועלים ונתיבי תנועה ותחבורה ביעילות מדהימה ותוך מתן מענה מהיר לשינויים שנובעים מהשפעות חיצוניות: תנאי מזג אוויר, שינויים טופוגרפיים, אוייבים, תחרות ועוד.

האם מפעל יכול להתנהל מעצמו כמו עיר נמלים?

אז זהו, שלא כל כך. בני אדם הם לא נמלים. אבל מפעל יכול להתנהל קרוב מאוד לאופן שבו מתנהלת מערכת מורכבת בטבע. לכן, כאשר מדברים על ייעוץ ארגוני לחברה או ארגון ומדובר בגוף גדול ובעיקר מסועף מבחינה ארגונית - כדאי להכיר מונח חדש בעולם הייעוץ הארגוני ובעולם הניהול: ייעוץ ארגוני למערכות מורכבות. מה זה אומר מערכות מורכבות? זה אומר שתוצאות של פעולות או לחצים המופעלים על הגוף מבחוץ או מבפנים - הן בלתי צפויות. אם מנהל החליט לבצע שינוי במערכת על מנת להביא לשיפור בתוצאות, הוא עלול למצוא את עצמו במצב מביך למדי - שהשינוי המוצע הגביר את הבעייה או יצר בעיה חריפה יותר בנקודה אחרת במערכת.

דרך שתי נקודות עוברת רשת של קווים

ייעוץ ארגוני מסורתי מושתת על חשיבה לינארית ולפיה פעולה מסויימת בארגון כמו:  שינוי מבני, חילופי גברי, סדנאות גיבוש, תוספת כוח אדם וכד', יביאו בהכרח לשינוי המיוחל בארגון. בפועל, כאשר מדובר במערכות מורכבות, שינויים קטנים במערכת זוכים להגברה שלפעמים יוצאת מפרופורציה ומפרה את האיזונים הטבעיים שקיימים בארגון עד למצב של כאוס תפעולי מוחלט. זה באשר לשינוי יזום, אבל גם כאשר הארגון נתון במצוקה ונשכרים שירותיו של יועץ ארגוני כדי לנסות לשים אצבע בסכר, האכזבה משירותי הייעוץ המושתת על חשיבה לינארית - מובטחת. במערכת מורכבת עובר הרבה יותר מקו אחד בין בין שתי נקודות. היא בנוייה כרשת ומתנהלת כרשת. ייעוץ ארגוני למערכות מורכבות מתבסס על כלי חשיבה וניתוח שונים לחלוטין מייעוץ ארגוני מסורתי ועל מודלים של פתרונות המותאמים למבנה הרשתי, לתגובתיות היתר של המערכת ולתכונותיה האחרות.

אם הארגון שלכם הוא מערכת מורכבת - מוטב שתעזרו בייעוץ ארגוני למערכות מורכבות.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב