דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המזרח התיכון אחרי גלעד שליט - יורי גנקין 

מאת    [ 23/10/2011 ]

מילים במאמר: 537   [ נצפה 2392 פעמים ]

המזרח התיכון אחרי גלעד שליט - יורי גנקין

השבוע הסתיימה לה סאגה מדינית, בטחונית ומעל הכל אנושית לא פשוטה שנמשכה יותר מחמש שנים – גלעד שליט חזר בריא ושלם לביתו ולמשפחתו. אינספור מילים כבר נכתבו ועוד ייכתבו על המפגש המרגש ועל הדילמות הקשות שבעסקה אך במדינת ישראל, מי כמונו יודע, המציאות המזרח-תיכונית תטפח על פנינו מהר מהצפוי – אז איך ייראה המזרח התיכון החדש בעידן שלאחר עסקת שליט.

מבחינה מדינית-אסטרטגית מבשרת עסקת גלעד שליט על כך שראש הממשלה השלים את אחד האתגרים הגדולים ביותר שרבצו לפתחו מהרגע בו נכנס בפעם השנייה למשרד ראש הממשלה. כעת, נתניהו מתפנה לאתגר הגדול הבא – איראן. נתניהו מבין שהזמן הולך ואוזל – איראן גרעינית פירושה משוואה חדשה לחלוטין – משוואה שתשנה את פניו של המזרח התיכון לבלי היכר על כל המשתמע מכך.

בשלוש השנים האחרונות לא נרשמה התקדמות של ממש בזירה האיראנית. פיתוח הפצצה התעכב בגלל וירוס שתקף את מערכות המחשוב בכור הגרעיני – סביר להניח שהאיראנים כבר מצאו דרך להתגבר עליו ולחדש את התהליך. השקט התעשייתי עליו שומרת איראן בשנה האחרונה מרמז על כך שינוי מדיניות – לא מדברים – עושים.

עתידם הפוליטי של אובמה, מרקל וסרקוזי, השותפים הטבעיים לקואליציה פוטנציאלית נגד איראן (אם וכאשר) לוט בערפל. סרקוזי צפוי להפסיד בבחירות 2012 למועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד. בגרמניה, נתקלת מרקל בהתנגדות פנימית עזה לאור מצבו העגום של גוש היורו וחבילות הסיוע החוזרות ונשנות ליוון בעוד שבארצות הברית ממשיך אובמה לטפל בכלכלה הדועכת. אין זה אומר כי בעוד שנה נהיה עדים בהכרח לתקיפה ישראלית בטהרן אך בה בעת ברור כי הגיעה העת להקשחת הסנקציות – עם מועצת הבטחון או בלעדיה – ולשם מועדות פנינו.

לאור התיווך המוצלח של המצרים בעסקת שליט לא צפויים היחסים בין ישראל למצרים להתדרדר עד כדי ניתוק. בעידן פוסט-מובארק שוררת בין הצדדים חשדנות המהולה בכבוד הדדי ובהבנה כי שלום (גם אם קר) בין הצדדים – עדיף ממלחמה. גם בכל הנוגע ליחסים בין ישראל לטורקיה הייתה עסקת שליט לבעלת משמעות שכן גם גורמי הבטחון הטורקים, בגיבויו המלא של ארדואן, סייעו לקידום העסקה ואף הסכימו לקלוט לשטחם מספר לא מבוטל של מחבלים.

ומה באשר לאבו-מאזן? בשלב זה לא צפויים המגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית לצבור תאוצה. עסקת שליט ביצרה את מעמדו של חמאס ברחוב הפלסטיני ודחקה את אבו-מאזן לפינה. כעת, נותר לנו לבחון מה יעלה בגורל הבקשה הפלסטינית באו"ם ובמקביל – כיצד תתמודד הרשות עם המחבלים שחזרו לגדה. שיתוף פעולה יעיל בין צה"ל לכוחות הביטחון הפלסטיניים עשוי לסלול את הדרך למשא ומתן רציני יותר.

מבחינה בטחונית הסכנה הגדולה ביותר לישראל כיום לא מגיעה מרצועת עזה או מסוריה הבוערת כי אם מדרום לבנון בה ממשיך החיזבאללה להתחמש ולאגור אמצעי לחימה רבים לקראת עימות אפשרי. כעת, עושה רושם יעשה נסראללה ככל יכולתו על מנת למשוך את ישראל למלחמה כוללת ולשקם את כבודו. בפיקוד הצפון חייבים להיות מוכנים אך בה בעת גם לא להתרגש מכל פרובוקציה מילולית שתיזרק לחלל האוויר. 

שלא נטעה, אחמד ג'עברי, רמטכ"ל החמאס שתפר את עסקת שליט לא יישב בקרוב לחומוס עם בני גנץ אך בשבועות הקרובים צפויה בחזית הדרומית רגיעה יחסית נוכח העובדה שהלשכה המדינית של חמאס ברשות חלאד משעל עזבה את סוריה ומחפשת מקום חדש להתיישב בו – ועד שזה יקרה צפויה הזרוע הצבאית של החמאס לחכות ולהיערך לחטיפה הבא, לעימות הבא – עימות שיכול להסתיים גם בעופרת יצוקה 2.       

  לפוסטים נוספים היכנסו לבלוג שלי – ריאל פוליטיק: הבלוג של יורי גנקין

 


מתמחה במתן ייעוץ בתחום המיתוג האישי והעסקי. מנהל בלוג פוליטי בכתובת: http://www.yurigankin.com בוגר תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת ותואר שני בדיפלומטיה מאוניברסיטת תל אביב.. לשעבר עוזר ליועצה הפוליטי הבכיר של שרת החוץ ציפי לבני, עוזר אישי למנהל האגף לקשרי חוץ באוניברסיטת תל אביב ומנהל תוכן בחברת TOP-G העוסקת בייצוג בכירים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב