דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השרשרת הקרה - שרשרת האספקה בתנאי טמפרטורה מבוקרת 

מאת    [ 22/10/2011 ]

מילים במאמר: 615   [ נצפה 3192 פעמים ]

כתבה זו עוסקת  במחסני קירור שהינם חלק מ "השרשרת הקרה" הכוללת תנועות ואחסון של מוצרים להם נדרש בקרת טמפרטורה של המוצרים ותנאי האחסון.

המוצרים העיקריים כיום שלהם נדרש בקרת טמפרטורה הם : מוצרי מזון - בשר, דגים, מוצרי חלב, פירות וירקות טריים, פירות מיובשים, גלידות , יינות ומשאות אחרים, פרחים, מוצרי בנק הדם/זרע, מוצרי ביו-טכנולוגיה, תרופות ומוצרי פארמה - לפי פרסומים בעיתונות המקצועית, עד שנת 2014 לכ 70% ממוצרי ה-פארמה המשווקים בעולם , יידרש מערך אחסון ותנועות מבוקר טמפרטורה.

יותר ויותר יש דרישה למערכות רישום, ניטור ובקרת טמפרטורה לאורך כל השרשת הקרה  - משלב ייצור המוצר, קליטתו, המשלוח, האחסון והפצה, עד להגעת ההזמנה ללקוח.  נדרש מערך בקרה  רציף 24 שעות ביממה של מחסנים ומתקני הקירור, כולל התרעות חריגות לצוותים טכניים של מוקד ההפצה. נדרשת אפשרות שליטה ממוחשבת למערכות הניטור ללא הגבלת מיקום/זמן כולל ולידציות וכיולים תקופתיים למתקני אחסון וניטור.

דרישה נוספת למגוון רחב של מוצרים המאוחסנים בקירור הינה אחסון והפצה בשיטתה FEFO - First Expiry First Out  , לצורך קח יש לנהל, למקם ללקט ולהפיץ לפי סדר קדימה של תאריכי תפוגה ו אורך חיי המדף של המוצר.

מחסני קירור בישראל המספקים שרותי לוגיסטיקה ואחסנה , עוברים לאחרונה שינויים והתאמות בהתאם לדרישות המחמירות של סקטורים שונים בתחום האחסון מבוקר הטמפרטורה.

אנחנו מבחינים ב 3 אזורי טמפרטורה עיקריים במחסני קירור :

קירור עמוק ( מתחת ל 0 ) שם בדך כלל מאוחסנים מוצרים לתקופות ארוכות.

קירור בצינון ( עד  8 + מעלות )

קירור מבוקר טמפרטורה ( עד  18 + מעלות )

 

בהתאם ל שלושת אזורי הטמפרטורה שלעיל נקבע גם סוג מערכות האחסון והציוד השינוע הנדרש. הבעיה המרכזית קיימת בתנאי אחסון של צינון ( עד  8 + מעלות ) שזו סביבה בה ניתן למצוא לחות גבוהה ותנאים קורוזיביים. במחסנים בתנאים אלו רצוי להשתמש במתכות מסוג נירוסטה או ציפויים פלסטיים מיוחדים העמידים נגד קורוזיה. במחסנים גדולים וגבוהים - מומלץ להתקין מערכות אחסון בגימור גילוון חם המקנה למוצר הגנה גבוהה מפני הקורוזיה.

 

יש לבדוק את מידת הישרדותם של המוצרים בתנאי הלחות בבתי הקירור ולהשתמש באמצעי ניטור לבקרת הלחות.

 

קיימת טעות נפוצה לייחס למחסנים בהקפאה עמוקה סכנות של תנאים קורוזיביים. במחסנים אלו, המים קופאים ולכן הלחות נמוכה, ניתן להקים מחסנים אלו ולהשתמש במערכות בגימור סטנדרטי של צבע אפוקסי או גימור Pre-Galvanized שנעשה נפוץ יותר לאחרונה.

 

רווחיות מחסני הקירור מושפעת מכמות הסחורה המאוחסת ביחס לנפח המחסן. בעבר היו נוהגים לאחסן בכלובי אחסון ע"מ למקסם את נצילות המחסן. כלובים אלו לא אפשרו לנטל את המוצרים בשיטת ה LIFO או דרישת ה FIFO  .

 

בשנים האחרונות, לאור החשיבות הגדולה בתנאי האחסון והליקוט בקירור, אנחנו יותר מוצאים מחסני קירור המפעילים שיטות אחסון וליקוט מתקדמות תוך שימת דגש על אופטימיזציה באחסון לצד ניטול וליקוט מתקדם כגון :

מערכות אחסון ניידות ( קומפקטוס ) - המאפשרות אופטימיזציה גבוהה מאד של כמות האחסון לצד גישה ישירה בניטול המוצרים.

מערכות אחסון דרייב אין - כאשר הסחורה המאוחסנת הינה בסדרות גדולות ולתקופות ממושכות.

מערכות אחסון פוש בק - כאשר הסחורה המאוחסנת הינה בסדרות קטנות ועדיין ניתן לנהל את המחסן בשיטת ה LIFO .

מערכות רדיו-שאטל/פלט ראנר ? כאשר יש לאחסן כמויות גדולות תוך טיפול נפרד לכל סידרת מוצרים.

 

שמירה על בריאות העובדים - לעיתים אנחנו מוצאים מחסני קירור שבהם ניתן טיפול מיטבי למוצרים ע"מ לשמור על בריאות הצרכנים אבל שם לא נוקטים בהגנות הנדרשות על בריאות העובדים בתוך חדרי הקירור. ע"מ לשמור על בריאות העובדים הנמצאים זמן רב בתנאי טמפרטורה ולחות מסוכנים, יש לצייד את העובדים בלבוש מתאים, יש לצייד את כלי השינוע בתאי בקרת טמפרטורה מתאימים ( במלגזות לדוגמה ) וכן יש לשקול מעבר למחסנים אוטומטיים המאפשרים לעבור מאסטרטגיית ליקוט של Man to Goods לאסטרטגיה של    Goods  to Operators  . ע"י כך נמנע שהייה ארוכה של העובדים בתוך חדרי הקירור.

יצחק דנה הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטי AGS . ניתן ליצור קשר עם איציק בטלפון 0523327541 או באימל ags@ags.co.il  או דרך אתר החברה www.ags.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב