דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עובדת זכתה לפיצוי עבור נזק לא ממוני בגין הפרת חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה 

מאת    [ 18/10/2011 ]

מילים במאמר: 697   [ נצפה 1992 פעמים ]

העובדות

התובעת עבדה אצל הנתבעת כמנהלת קשרי לקוחות החל מחודש מאי 2007.

בחודש מרס 2008 הודיעה התובעת לנתבעת כי היא בהיריון.

מאותו מועד העלתה הנתבעת בפני התובעת תלונות בדבר תפקודה ושינתה את תנאי עבודתה. כמו כן, חודש וחצי לפני הלידה, הוציאה הנתבעת את התובעת לחופשה כפויה בתשלום.

התובעת לא שבה לעבודה לאחר תום חופשת הלידה.

טענות הצדדים

התובעת טוענת כי מהמועד בו הודיעה על היותה בהריון החלה לסבול מהתעללויות מצד מנהלי הנתבעת כאשר בחודש מאי 2008 הועלו בפניה תלונות בדבר תפקודה המקצועי והוצעו לה שתי אפשרויות. האחת, שהנתבעת תשלם לה סכום כסף על מנת שתעזוב את העבודה והשנייה, שתעבור לעבוד כפקידה בנתבעת.

לאחר קיום השיחה שהתה התובעת בחופשת מחלה עד ליום 28.5.08. בשובה מחופשת המחלה גילתה כי תפקידה הועבר לעובד אחר והיא הוצבה כפקידה בדלפק הכניסה.

לאחר שהעובד פוטר, הושב לטיפולה חלק מהחומר בו טיפלה בעבר, אך לא הוחזרה לעבודתה הקודמת.

ביום 12.10.08 הוצאה התובעת לחופשה כפויה בתשלום עד הלידה.

לגרסתה של התובעת הודיעה לנציגי הנתבעת בדבר כוונתה לשוב לעבודה לאחר הלידה, חרף הדרישות החדשות והבלתי אפשריות שהוצבו בפניה.

בתום חופשת הלידה יצרה קשר טלפוני עם הנתבעת כדי לתאם את חזרתה לעבודה והתבקשה להגיע לפגישה אשר בסופה, לטענת התובעת, סירבה הנתבעת לאפשר לה לשוב לעבודה.

 

הנתבעת טוענת מנגד כי בתקופת הריונה הפסיקה התובעת למלא את תפקידה כראוי ועשתה כל שביכולתה על מנת להמאיס עצמה על מנהלי הנתבעת והתנהגה באופן בלתי ראוי ופסול.

לטענת הנתבעת, בשיחה שנערכה לתובעת בחודש מאי 2008 הוצג בפניה חוסר שביעות הרצון מעבודתה אך התובעת לא שינתה דרכיה והמשיכה בתפקודה הלקוי בביצוע עבודתה.

הן מטעם זה והן מטעמים אחרים, הודיעה הנתבעת לתובעת כי עליה לצאת לחופשה מוקדמת בתשלום מלא וזאת כחודש וחצי לפני מועד הלידה הצפוי. לטענת הנתבעת, בתום חופשת הלידה, התובעת לא יצרה עימה קשר אף על פי שהיה בכוונתה להשיב את התובעת לעבודתה.

התובעת העדיפה לקבל פיצוי כספי בגין ימי העבודה בהם אסור לפטר עובדת לאחר חופשת הלידה וכן בגין פיצוי פיטורים ולא רצתה לחזור לעבודה. לפיכך, ומאחר והתובעת היא שבחרה לא לחזור מחופשת הלידה הרי שיש לראות באי חזרתה כהתפטרות כאשר התנהלותה שוללת ממנה את זכאותה לפיצויי פיטורין.

 הכרעת בית הדין

סעיף 9 לחוק עבודת נשים מסדיר את כל הזכויות המיוחדות של עובדות הקשורות להריון ולידה וקובע כי, אין לפטר עובדת בהיריון, אשר עבדה אצל אותו מעביד ו/או באותו מקום עבודה במשך ששה חודשים לפחות, וכן, אין לפטר עובדת ששבה מחופשת לידה למשך תקופה של 60 ימים לאחר תום חופשת הלידה. האיסורים האמורים הינם אסורים מוחלטים, כל עוד לא הותר הדבר, בהיתר מטעם שר העבודה והרווחה.

ההלכה הרחיבה איסור זה וקבעה כי למעביד אף אסור לפדות בכסף את תקופת איסור הפיטורין לאחר חופשת הלידה.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי אין להפלות עובד על רקע מין, גזע, דת וכיו"ב הן בתהליך קבלתו לעבודה והן בנוגע לתנאי העבודה, קידום ועוד'. באם הצליח העובד להציג ראיות, אפילו ראיות לכאורה, כי הופלה לרעה, הנטל להוכיח כי לא הייתה הפלייה מוטל על המעביד.

לאור העובדה שהנתבעת ביקשה להפסיק את עבודתה של הנתבעת בהיותה בהיריון, הוצאתה לחופשה כפויה עד הלידה ואי כוונתה להשיבה לעבודה בתום חופשת הלידה, יחד עם דחיית טענותיה של הנתבעת כלפי התובעת, הגיע בית הדין לכלל מסקנה כי הנתבעת פעלה בניגוד לחוק עבודת נשים ובניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה על רקע הריונה של התובעת.

משכך, ומאחר ועל פי ההלכה הנהגת לא ניתן לפסוק לעובד פיצוי בגין נזק בלתי ממוני גם לפי חוק עבודת נשים וגם לפי חוק שוויון הזדמנויות, פסק בית הדין לתובעת פיצוי בגין נזק בלתי ממוני בסך של 35,000 ש"ח בגין הפרת חוק עבודת נשים.

באשר ליתר הסעדים שהתבקשו על ידי התובעת, בית הדין דחה את דרישתה של התובעת לפיצוי בגין היעדר שימוע, אובדן שכר לאחר חופשת הלידה ודמי הודעה מוקדמת שכן, קבע שהתובעת ממילא לא הייתה מעוניינת לשוב לעבוד אצל הנתבעת מה גם שהכירה את טענותיה של הנתבעת כלפיה והתאפשר לה לומר את דברה.

 [סע (חי') 14119-06-09 סנדרה שפיץ נ' קרמיקה סנטר - ש.בן יעקב בע"מ - פורסם בנבו]

מסמך זה אינו מהווה ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא ו/או כל המלצה אחרת.  יש להתייעץ עם עורך דין טרם נקיטת כל פעולה כאמור. © כל הזכויות שמורות.
לשאלות ולבירורים ניתן ליצור קשר עם עו"ד גל-לי אלרום.
טל': 054-4909720
דוא"ל: gelromlaw@gmail.com

 

 

כותבי המאמר הינם עורכי דין המתמחים בדיני תאגידים ובדיני עבודה.
 
לשאלות ולבירורים ניתן ליצור קשר עם עו"ד גל-לי אלרום.
טל': 054-4909720
דוא"ל: gelromlaw@gmail.com
אתר: www.avoda.022.co.il
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב