באלדי אולייר: שלום הרב לייטמן. האם הכוח העליון שאחראי על העולם שלנו, הוא שמתכנן מלמעלה את כל הרשע שבעולם? המצב הקשה בעולם מביא אותי לשאול, מדוע לא מגיעה עזרה מלמעלה כדי לשפר את המצב?
הרב לייטמן: מלמעלה לא מגיעה עזרה לשיפור המצב, משום שמלכתחילה כל מה שמתרחש כאן הוסדר גם הוא מלמעלה. אנחנו נמצאים בתוך עולם קטן שעליו פועלים כוחות רבים מבחוץ. סך כל הכוחות האלה נקראים "הכוח העליון", הבורא. מטרתם היא להביא את עולמנו לשלמות ולנצחיות. אתה יכול לומר שיש כאן פרדוקס מסוים – מצד אחד, אותו הכוח העליון פועל פעולה אחת שכל כולה אהבה והשפעה, כמו שכתוב "טוב ומיטיב לרעים ולטובים", אך מהצד השני, אנחנו מרגישים את פעולתו עלינו כלחץ. האמת היא שאין כאן כל סתירה: הורה שאוהב את ילדיו ורוצה בהצלחתם, מתעקש על החינוך שלהם, גם אם זה בניגוד לרצונם. הוא פועל רק מתוך אהבה לילד. והילד עצמו, בגלל שעדיין לא התפתח, בגלל שהוא לא באותה דרגת הבנה כמו של ההורה, בוכה, צועק וחושב שלא רוצים בטובתו. באופן דומה, הכול תלוי בהתאמה בין רצוננו לבין רצון הכוח העליון – כאשר נלמד מה הוא רוצה מאיתנו ובאיזה אופן הוא פועל כלפינו, הכול יתבהר לנו כמערכת ברורה ומחושבת, שנוכל להיכנס לתוכה, לפעול ולשנות את גורלנו.
כל הנשמות שבעולםמשה איבגי: אני יכול להגיד שהדבר דומה לאדם שלוקח ילד קטן, מכה בו בפטיש כבד בראש, ולוקח אותו לבית חולים, לטיפול שלא מועיל, ואז אומר: "נו, טוב, מפגר". אז מה הפלא שהוא מפגר? הרי הבורא לקח את בני האדם, טלטל אותם והתאכזר אליהם בצורה שהפכה אותם לאנסים, רוצחים, עבריינים ופושעים, כך שבכל קנה מידה ואופן הם הורסים את העולם. ובנוסף לכך, הוא מעניק לאנשים כמו סדאם חוסיין והיטלר את השליטה בעולם, ומאפשר להם לרצוח מיליוני אנשים. וכל זה קורה רק כדי ללמד אותי משהו?
הרב לייטמן: מקובלים אומרים שבסופו של דבר, כן.
משה איבגי: אז אני מוותר על הלימוד.
הרב לייטמן: כרצונך, אבל זו המציאות.
משה איבגי: אבל אם הוא רק רוצה את טובתי, איך אני יכול לראות את זה? הרי הכול מסביב הוא רק הרס ופורענות. ומה עם הילדים הקטנים שנהרגים, נאנסים ועוברים התעללויות קשות?
הרב לייטמן: אתה רק מחזק את העובדה, שאם לא נראה את התמונה הכללית מתחילתה ועד סופה, אם לא נבחין בכל הנשמות ובקשר שביניהן ונבין היכן נכנסות לתמונה גם הנשמות של האנשים הנוראים ביותר, ואת הקשר שקיים בין כל האנשים בעולם, ומדוע דווקא כך נעשים הדברים, אז לא נוכל להצדיק את מצבנו, ולא נוכל להצדיק את הבורא.
אין זה משנה מה תחשוב על הבורא, החיים לא ישתנו כתוצאה מכך. בלי לפקוח עיניים ולראות את המערכת כולה, תוכל להמשיך לשבת במקום הצר שלך ולחשוב שהעולם רע או טוב. אבל האם זה ייתן לך כלים מעשיים לשנות משהו? אני חושב שלא. לא תוכל אפילו להבין את המציאות.
אומר רק דבר אחד – חכמת הקבלה יכולה להביא אותך למקום שבו תפקח עיניך, תראה את התמונה השלמה ואז יתברר לך הכול. אבל להסביר את מה שתראה, במקום שאתה נמצא בו כעת, זה ממש בלתי אפשרי. ממצבך ודאי שלא תוכל להצדיק את הבריאה. גם לי הייתה גישה כמו שלך – כל טענותיך מוצדקות. עליך להבין שכרגע אתה נמצא במקום שבו אתה רואה פיסה מזערית מהתהליך הגדול, השלם.
בדרך הטבערוני סומק: אני מאוד אוהב את הדרך שאתה מתאר את ההרמוניה בין הניגודים בטבע. אבל אם למשל הייתי כבש, הייתי חושב שהזאב הוא רע. הייתי חולם עליו בלילה, הוא היה מפחיד אותי כי הייתי יודע שהוא טרף פעם את בן הדוד שלי. איך היית מסביר לי בתור כבש, שהזאב הוא לא רע, שהוא פשוט חלק מהאיזון שיש בטבע?
הרב לייטמן: הייתי מסביר לך שאין "טוב" ואין "רע", אלה שתי צורות הטבע. כמו קור וחום לדוגמא – זה לא שהאחד הוא טוב והשני הוא רע, אלא הכול תלוי באופן שבו משתמשים בכוחות האלה. באותו האופן, אתה יכול להבין שהזאב מצדו מוכרח לטרוף את הכבש, כי כך הוא בנוי מצד הטבע. הכוח שדוחף אותו לאכול ולחיות, גדול מהכוח שלו להתחשב בכבש, אם יחיה או ימות. כך זה מסודר בטבע, שהגדול והחזק טורף את הקטן והחלש. אז אתה לא מצפה שהכבש יגיד לזאב: "אתה לא בסדר! אתה צריך להיות יותר גבוה מכל החשבונות האלה, אתה חייב עכשיו אפילו למות מרעב, אבל בבקשה, אל תאכל אותי..." לאיזה משחק אנחנו נכנסים? אנחנו צריכים להבין את הטבע מנקודת המבט שלו. ועל ידי לימוד חכמת הקבלה אנחנו יכולים לגלות את החוקים הללו, ולהבין למה זה קורה. מה קורה לכבש, ומה קורה לזאב, ולמה יש תכלית כזאת. ויותר מזה, נוכל להבין מיהו באמת אדם "רע" או "טוב".
רוני סומק: אז שיטת הקבלה היא בעצם שיטת האיזון?
הרב לייטמן: בדיוק כך. אנחנו צריכים לחפש בתוך הטבע לפי איזו נוסחא להפעיל את המוח והלב, הרגש והשכל, כדי שנהיה מאוזנים עם הטבע בדיוק כמו אותם זאב וכבש. אם האדם היה מבין את הנוסחא הזאת, והיה מפעיל את עצמו בצורה כזאת, היינו מצליחים לבנות עולם אידיאלי. כיצד? מתוך הסתכלות על העולם מנקודת מבט מדעית בלבד ולמידה של חוקי הטבע. אין כאן "סבתא אמרה לי", "הדוד אמר", "הרב אמר" או "משה רבנו אמר" – מקובלים הם אנשים שחוקרים את המציאות לעומקה, מספרים לאדם על חוקי המציאות ואומרים לו: "כך וכך אתה צריך לפעול כדי להגיע לשלמות ולנצחיות".
להתגבר על המכשולאורן סמדג'ה: אני חייב לומר שלא הייתי רוצה שהכול יהיה ורוד בחיים. הייתי רוצה להתגבר על מכשולים, לדעת שאני מסוגל להתמודד עם קשיים. לכולם יש קשיים בחיים – בחיי הנישואין, בחינוך ילדים, בפרנסה, בעבודה, בבחירות שאנחנו עושים. השאלה היא, מהם באמת דברים "טובים" ודברים "רעים" בחיים?
הרב לייטמן: "טוב" על פי חכמת הקבלה, הוא כל מה שמקדם את האדם ומביא אותו בסופו של דבר להשגת מטרת הבריאה, לעולם הרוחני. ודאי שבדרך יש תסכול ורצונות שצריכים לממש. ישנה ריקנות, חיפוש ומיני מצבים פנימיים קשים, אבל כולם קיימים במטרה שבסופו של דבר תיהנה מפירות עמלך. בדיוק כמו השנים הקשות של האימונים שעברת עד שהגעת להישגיך, כך גם כאן – אתה תמיד הולך ומתקדם מ?ד?ר?גה אחת לדרגה גבוהה יותר, כלומר, מה שכבר השגת ורכשת הוא שלך, ולא יכול ללכת לאיבוד. אם מגיע לאדם קושי או מכשול, זהו רק אמצעי להתקדמות. ברגע שתתגבר על המכשול, תראה כיצד היה זה דווקא הוא שעזר לך להתקדם ולהתפתח.