דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה נשים אוהבות לדבר וגברים לא רוצים להקשיב? 

מאת    [ 15/10/2011 ]

מילים במאמר: 790   [ נצפה 4463 פעמים ]

גבר ואישה חוזרים הביתה מיום עבודה. הבוס שלה שידר לה היום שאם היא לא תסיים את הפרויקט בזמן היא מפוטרת, ואצלו היו כל היום לקוחות עצבניים שדרשו ממנו פתרונות מידיים. הם נפגשים בבית בשעה 7 בערב. הוא הולך לספה, עט על העיתון או מדליק את הטלוויזיה, כשעל פרצופו הבעה האומרת: "מבחינתי העולם מת", והיא מתחילה לסדר את הבית. תוך כדי שהיא מסדרת, היא מספרת לו על היום שלה, על הבוס, ו"מה בדיוק הוא חושב לעצמו שאני סופר וומן?" ועל כך שהיא לא מוכנה יותר לעבוד שעות נוספות ועוד ועוד.

הוא כמעט לא שומע אותה, או יותר נכון- האוזניים שלו מסננות את רעש הרקע הזה כשהוא שקוע בעיתון, עד שהוא שומע טונים גבוהים מהרגיל ומגלה שהיא עומדת מעליו, המטאטא בידה האחת ועל פניה הבעה מאד לא מרוצה. היא מטיחה בו שלא אכפת לו ממנה ורוטנת מדוע הוא לא מקשיב לה.

זוהי סיטואציה יומיומית רגילה שמתרחשת אצל זוגות רבים- אצל כל זוג עם תסריט מעט שונה, אבל הבעיה היא זהה – הוא "יושב על הספה ולא מקשיב", ו"למה היא לא מפסיקה לדבר?".

ידעתם שזה קורה בגלל חוסר בהורמונים? וידעתם שעם מעט מאד מודעות למה שהתרחש בגופכם במהלך יום עבודה, תוכלו לגשר על בעיה זו בזוגיות ולשפר את התקשורת שלכם?

הנה חלק ממה שקרה כשאתם עבדתם קשה ולא הספקתם אפילו לשתות כוס קפה:

במהלך סיטואציה המעוררת מתח, זורם דם לאזורי מוח רגשיים ומעורר באדם את תחושת הסטרס. אצל נשים זורם פי שמונה יותר דם לאזורי המוח הרגשיים לעומת גברים. לכן, ניתן לומר שבאופן טבעי נשים נוטות להיות יותר לחוצות מגברים. לכן פעמים רבות גברים לא מבינים מדוע נשים "עושות עניין מכל דבר קטן".

גבר שנתקל במצב שמעורר בו אי נוחות, אך שאין לו מה לעשות בנידון, בוחר להתמודד איתו על ידי כך שהוא שם אותו בצד ופשוט בוחר לשכוח ממנו. אישה שפוגשת מצב מטריד שמעבר לשליטתה, לעומת זאת, מוצאת פורקן לתסכול שלה, על ידי דיבור על העניין.

ד"ר ג'ון גריי בספרו "מדוע מאדים ונוגה מתנגשים?" (Venus on fire, Mars on ice) טוען שמי שבעצם מוציא את העניינים מפרופורציה הם דווקא הגברים- הם חושבים שנשים עושות כל דבר קטן לעניין של חיים ומוות, כשהן למעשה בכלל לא מתכוונות לכך. הן בסך הכול רוצות לחלוק את רגשותיהן - לספר לגבר שבחייהן על כך.

ולמה זה כל כך חשוב להן לדבר על זה?

דרכו של המוח הנשי להתמודד עם רמת הסטרס שעלתה בו, היא לשחרר סרוטונין ואוקסיטוצין- הורמונים שמרגיעים מאד את הנשים. גברים שרוצים להפחית מתח מייצרים טסטוסטרון ודופמין.

כאן עולה עוד הבדל עצום בדרכים שנשים וגברים מרגיעים את עצמם- כדי לייצר טסטוסטרון ודופמין גבר צריך לשבת במנוחה, לא לחשוב על כלום ומקסימום לזפזפ בשלט. אכן- צפייה בטלוויזיה נמצאה מורידה לחץ אצל גברים לאחר יום עבודה מפרך, כיוון שזה זמן שמאפשר להם לייצר דופמין ולהטעין את המצברים שחוסלו בעקבות מתח העבודה היומי. כשזה לא מתאפשר להם לנוח כך- גברים נוטים להסתגר בעצמם ולא "לצאת מהקונכייה" חזרה לפעילות הערב בבית, כיוון שדופמין הוא ההורמון המוחי שמעורר בהם את המוטיבציה לפעול.

נשים, לעומתם, צריכות לייצר סרוטונין כדי להירגע. ומה שלא מפתיע הוא- שכשהן מדברות על מה שמציק להן, ומרגישות שמקשיבים להם- מוחן מייצר סרוטונין! ורמות המתח שלהן מתחילות לרדת, כוון שסרוטונין מווסת את זרימת הדם המטורפת לאזורי המוח הרגשיים שלהן.

לכולנו יש מאגרי סרוטונין. אבל נשים מבזבזות את המאגרים הללו מהר יותר כיוון שכל דבר קטן מלחיץ אותן. מעבר לכך, גברים מייצרים פי 50 יותר סרוטונין מנשים ובקצב של פי 50 יותר מהר, לכן אין להם מחסור במאגר הסרוטונין גם בסוף יום עבודה, ולכן הם גם מתרגשים הרבה פחות. ברגע שגברים יבינו שלהקשיב לנשים שלהם פירושו לעזור להן לייצר יותר סרוטונין וכך להרגיש טוב יותר, הם יבינו שזוהי אחת מהדרכים הקלות לשפר מערכת יחסים, כי כידוע, כשלאישה טוב, גם לגבר שלה טוב. או במילותיו של ג'ון גריי עצמו- כאשר מדברים על הורמונים, זה לגמרי  Ladies first!

אז, מתח מחסל את הסרוטונין אצל נשים ואת הדופמין אצל גברים. סרוטונין מרגיע נשים ודופמין מעורר מוטיבציה בגברים. גברים מחסלים דופמין מהר יותר מאשר נשים כי מסת השרירים שלהם גבוהה יותר, והשרירים מתחרים על אותם חלבונים שבונים את השריר אך גם יודעים לייצר דופמין. נשים, לעומתם, לא מחסלות את מאגר הדופמין שלהן ביום עבודתן, ולכן אין להן בעיה לנוע בבית ולעשות עוד אלפי דברים. יש להן את המוטיבציה לכך. אבל - הן חייבת לדבר על היום שלהן כי מה שלהן חסר הוא סרוטונין.

בלי המודעות להבדלים ההורמונלים האלו- עלולות להתגלע מחלוקות רבות. היא לא מבינה איך הוא לכאורה חסר אכפתיות, כאילו אין לו דאגה בעולם בעוד לה יש כל כך הרבה לעשות, והוא לא מבין למה היא לא מפסיקה לזוז וכל הזמן מדברת! נשים, זכרו שהגבר שלכן צריך את הישיבה על הספה בשביל לייצר טסטוסטרון ודופמין ולהירגע- תנו לו את הזמן הזה לעצמו.

וגברים, זכרו שלהקשבה שלכם ישנה השפעה פיזית מיטיבה על הנשים שלכן- ככה אתם עוזרים להן להפחית מתחים.

-----

מה התפקיד הנשי בשיפור מערכת היחסים? ולמה מומלץ לזוגות נשואים להמשיך לצאת לדייטים, ודווקא למסעדות?

הכל במאמר "היא כועסת עליך? שתאכל!".

רחלי לנגפורד, חוקרת מוח, עוסקת כיום בחקר הקשר בין אהבה ומוח. ספרה הראשון "דרוש נסיך על סוס לבן" עוסק בחוויית הפגישה העיוורת (בליינד דייט) בציבור הדתי, תוך שילוב מחקרי מוח ופסיכולוגיה בנושאים המלווים בחירת בן-זוג. מאמריה של רחלי מתפרסמים דרך קבע במדיות השונות, לרבות אתר החדשות YNET, והיא מעבירה הרצאות וסדנאות בכל רחבי הארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב