דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו מפיק מוזיקלי 

מאת    [ 15/10/2011 ]

מילים במאמר: 754   [ נצפה 2103 פעמים ]

כל מי שבא במגע עם תהליך יצירה מוזיקלי ודאי שמע על המושג " מפיק מוזיקלי ". אבל מה הכוונה בתפקיד  מפיק ?

מה מפיק עושה - וכיצד נדע שבחרנו את המפיק הנכון לעבוד איתו ?

 ראשית, בימים ההם ( שנות ה-50 ומטה ), מפיקים לא היו באמת קיימים בתעשיית המוזיקה.

הקלטות היו הקלטות חיות, הווי אומר, כל הנגנים ניגנו באותו הזמן, שוב ושוב עד שהשיר יצא טוב.

הם היו מסכימים על טיב ההקלטות ועל כל ההיבטים החשובים של השיר בעצמם  או על ידי התייעצות במנהל המוזיקלי שלהם.

בשנות ה-60 וה-70 במוזיקה,הגיעה הטכנולוגיה שהקלה על החיים של חברות התקליטים ואפשרה להקליט אלבומים רק בכמה נסיונות . בתקופה זו התבסס הצורך בזוג אוזניים נוסף שיעזור בתהליך היצירה וההקלטה בכדי להביא אותה לאיכות הגבוהה ביותר למען הדורות הבאים; הצורך באדם שתהיה לו היכולת להקשיב לשיר, להציע שינויים חיוניים בכדי לשפר את השיר ולהפוך אותו מושך יותר עבור המאזינים, וכן לתמרן את הפרויקט מההתחלה ועד הסוף. האדם הזה נודע כמפיק. והתהליך נודע כתהליך הפקה מוזיקלית .

 תפקיד המפיק בתהליך ההקלטה היום הוא קריטי, בכל אולפן הקלטות מודרני, הכלים בדרך כלל מוקלטים בנפרד, לפעמים אפילו בחלקים שונים של העולם בימים שונים ובפלטפורמות שונות (PC,MAC וכו')

כך שהמפיק פועל כסוג של מנהיג הפרויקט, מחליט אילו כלים נחוצים עבור הפרויקט, כמו גם בחירת המוזיקאים והטכנאים שיהיו שותפים לו. מפיקים מוזיקליים בוחרים גם את הסטודיו – אולפן הקלטות מתאים או אולפני הקלטות להקליט בהם, לערוך, למקסס  וכן לבצע בהם את המאסטרינג של הפרוייקט.

בימים אלו הטכנולוגיה מאפשרת לאלבומים להיות מבוצעים בתקציבים נמוכים יחסית.

במקרים מסוג זה, המפיק הרבה פעמים עושה את רב העבודה -עיבוד, הקלטות, הפקה מוזיקלית, מיקס וכן מאסטרינג -  בעצמו, באולפנו האישי, ולעתים שוכר אנשי מקצוע אחרים, אם צריך, כמו נגנים ועוד, בכדי לקחת את המוזיקה לשלב הבא.

 מפיק מוזיקלי צריך להיות נוכח בכל שלבי ההקלטות, הוא/היא יתחילו בהקשבה ובחירת השירים שיוקלטו לאלבום, בעודם מבצעים שינויים מיידיים הנחוצים למבנה השיר, המלודיה או המילים, שינוי בסולם, מקצב, Feel וכל החלקים השונים והחשובים הבונים את השיר.

המפיק יכול להקדיש זמן מוגדר ומאמצים לשלב הנקרא Pre-production,  שלב זה הינו בסיסי בהקלטות הראשוניות ובעיבוד הראשוני, מציאת הvibe הנכון והצגתו דרך השיר.

אני אוהב לחשוב על Pre-production כעל דגם ראשוני , שלד לאיך שישמע השיר בסוף הפרוייקט.

בנקודה זו ההקלטות מתחילות, מהקלטות התופים והבס או כל כלי אחר שנבחר לשיר.

למפיק מוזיקלי יש הזדמנות להקשיב לשירים שוב ושוב כאילו לקח חתיכות קטנות וחיבר לפאזל גדול שיקרא המוזיקה. כאשר מקליטים המפיק יכול לבחור להקליט שוב או/ו לערוך את המוזיקה כמה פעמים שהוא חושב שנחוץ בכדי להגיע לתוצאות אופטימליות. תשומת לב מיוחדת ניתנת לערוץ השירה. אני אוהב להקליט שירה ראשונית כבר בתחילת הפרוייקט בכדי לתת לאומן הזדמנות וזמן להקשיב, להריץ אחורה וללמוד ולתקן את עצמו תוך כדי עבודה על הביצועים שלו לפני תחילת ההקלטות הסופיות של השירה. כמעט כל האומנים נעזרים בטיפ-טיפה עזרה מתוכנות שונות העוזרות להם לדייק יותר, להיות בטיימינג ולטפל בבעיות אחרות העולות בהקלטות שירה. אף על פי כן, אני מנסה להוציא את הביצוע הקולי הטוב ביותר בלי כל הטיפולים הקטנים הנ"ל. .

אחרי מיקס ואחרי מאסטרינג, המפיק המוזיקלי יהיה מוכן להציג את הפרוייקט בפני כל מי ירצה לשכור את שירותיו של האומן. אם הוא/היא מחליטים לבצע הסכם הפקה עם האומן.

אחרי כל העבודה הקשה, המפיקים בשלב זה ממשיכים לפרוייקט הבא .

 אז עכשיו, אחרי שאתם יודעים קצת יותר על תפקידו של המפיק, איך אומנים צריכים לבחור מפיק מוסיקלי מתאים לעבוד איתם - כמו כל מערכת יחסים בחיים, אתה בדרך כלל יכול לדעת אם דברים עובדים טוב ביחד אחרי שאתה מנסה, אבל יש לפחות כמה נקודות שיכולות להדריך את האומן בבחירת המפיק הטוב ביותר לפרוייקט שלו .

 ראשית, המפיק צריך לתקשר באופן פתוח ולומר מה הוא מרגיש לגבי המוזיקה המוקלטת גם אם הוא לא מתחבר אליה, לספר איך הוא כמפיק רואה את עצמו משתלב בפרוייקט והאם הוא כנה בנושא.

שנית,יש לודא שלמפיק המוזיקלי יש מספיק ידע על הסגנון המוזיקלי. זה חשוב מכיוון שסגנונות שונים של מוזיקה הם כמו שפות שונות הדורשות עיבודים שונים – אתה תתקשר בצורה הטובה ביותר עם מי שדובר את שפתך ( סגנונך) . אני גם הייתי ממליץ לאומנים להאזין למוזיקה שהמפיק עבד עליה לפני כן למרות שלכל פרוייקט מוזיקלי יש את החתימה שלו ואת הזהות שלו, האזנה מסוג זה תתן לך הרגשה לגבי הסאונד הכללי שהשירים שלך יגיעו אליו בהנחייתו של אותו מפיק מוזיקלי.

 לבסוף, מפיק מוסיקלי אשר הינו נלהב בנוגע למוזיקה של האומן ואשר יכול לספק את הביקורת הבונה הוא המפתח .

אתה צריך לחפש עד אשר תמצא את המפיק המתאים לך. כיון שמציאתו היא הדרך להצלחת ההקלטות שלך.

© 2011 - Orphic Sound : הפקה מוזיקלית, הפקה מוסיקלית, מפיק מוזיקלי, מפיקים מוזיקליים, מפיק מוסיקלי, אולפן הקלטות, אולפני הקלטות במרכז

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב