דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


11 העקרונות לתזונה נכונה, על פי הנטורופתיה 

מאת    [ 13/10/2011 ]

מילים במאמר: 1003   [ נצפה 2075 פעמים ]

תזונה נכונה חשובה לתפקוד המיטבי בכל רובדי החיים. היא קובעת את מידת האנרגיה במהלך היום, האפקטיביות והריכוז בפעולות השונות, יכולת העמידה בלחצים וגם את קיומם או אי קיומם של רוב המחלות והסימפטומים.

גם סימפטומים שלכאורה אינם קשורים למערכת העיכול, הם לרוב פועל יוצא של תזונה לקויה; אי נוחות אחרי האוכל, עייפות כרונית, ליחה, סוכרת מבוגרים, הפרעות שינה ואף צניחת רחם, הם כמה דוגמאות לכך.

'תזונה נכונה' אינה מורכבת רק ממאכלים בריאים! אלא גם מהרגלים בריאים; הרגלי תזונה לקויים מחלישים את מערכת העיכול ולאורך זמן את כל המערכות הניזונות ממנה. להלן 11 עקרונות פשוטים, באמצעותם תוכלו לשמור על גופכם בריא, חזק וחופשי ממחלות ומסימפטומים:

 

1. הקפידו על ארוחת הבוקר

רבים נוטים לוותר על ארוחה הבוקר מפאת מחסור בזמן, אך כפי שלא היינו חושבים לצאת לנסיעה בלי דלק, לפני היציאה לעולם עלינו למלא את הגוף. ארוחת בוקר מעניקה את הכוח הראשוני להתמודד עם מטלות החיים ומאותתת לפן ההישרדותי של הגוף ש"היום יהיה מה לאכול". איתות זה מסייע לנו לשמור על איזון בכל ארוחות היום ומגן מבולמוסים והשמנה.

לא חייבים לאכול מיד 'על הבוקר', אך מומלץ לאכול אפילו מעט, תוך שעתיים מהקימה. כשאין זמן, ניתן גם להסתפק בכמה אגוזים, שקדים, ביצה קשה, ירקות או פירות ופירות יבשים, שאינם דורשים זמן הכנה.

 

2. אכלו בישיבה והימנעו מפעילות לאחר הארוחה

חשוב להימנע מלחטוף מזון 'על הדרך' ולאכול תוך כדי פעילות, או בעמידה. הגוף בנוי להיות במצב מנוחה (הכולל גם עיכול), או במצב פעולה. פיזיולוגית השניים אינם עובדים יחדיו. כאשר אנו משלבים ביניהם אף אחת מהמערכות אינה עובדת במיטבה, דבר המביא להחלשת מערכת העיכול וירידה בתפקוד כלל המערכות.

חשוב להקפיד להקצות לארוחה כרבע שעה, לאכול בנחת ובישיבה ולוודא שהפעולות שממתינות לכם לאחר האוכל, הן כאלו שאינן דורשות מאמץ.

 

3. אל תוותרו על הארוחה החמה

מערכת העיכול זקוקה לחום לפעילותה התקינה. מזונות מהמקרר מקררים אותה ומפריעים לתהליכיה. לשם איזון ותמיכה בה, מומלץ לאכול בכל יום לפחות ארוחה אחת מבושלת וחמה.

מזון מבושל הוא קל יותר לעיכול ומעניק תחושה טובה. שימו לב שגם מזונות מבושלים כגון אורז או ביצה, מתקררים עוד לפני שהגיעו לפה ולכן לא בהם מדובר; תבשילי ירקות/ קטניות/ בשר, מהסוג שנשארים חמים לאורך זמן, הם אלו שמערכת העיכול צריכה.

 

4. ל-עיסה 

כולם מכירים את הגישה הטוענת שצריך ללעוס כל ביס 30 פעמים - אבל אף אחד לא מקיים אותה. בין אם היא נכונה או לא, כמעט בלתי אפשרי ליישם אותה. מאידך, מזון ש 'נזרק' לקיבה כשאינו לעוס דיו, דורש ממנה מאמץ רב ומחליש אותה.

כדי ללעוס היטב, חשוב לאכול בישיבה וברוגע. לעיסה נכונה היא עד שהמזון הופך ל-עיסה.

 

5. 'לא' למזונות מעובדים

מזונות מתועשים חוסכים זמן בישול ומקלים על החיים, אך עבור הגוף הם מזיקים; הם עתירים במלח ו/או בסוכר, עוברים במפעל תהליכים ש 'הורגים' את החיוניות הטבעית ולעיתים משמשים בהם חומרים כימיים רעילים. העיבוד גורם לאובדן הויטמינים הטבעיים וספיגתם של הויטמינים הסינטטיים שלעיתים מוספים היא אפסית. בנוסף, הם מכילים לעיתים קרובות שלל חומרים משמרים ו'משפרים' מזיקים.

גם מזונות בריאות טבעיים ואף אורגניים, שהם מעובדים, מכילים פחות חיוניות ובריאות ממזונות בצורתם הטבעית. ירקות, קטניות, תבשילים, מוצרים מהחי שאינם מעובדים (חזה עוף במקום נגיסים, קציצות בשר במקום המבורגר תעשייתי), מעט דגנים, פירות, אגוזים ושקדים, הם הבסיס האיכותי ביותר לגוף בריא.

 

6. הפחיתו את הפחמימות

התזונה המערבית מבוססת במידה רבה על מזונות פחמימתיים ; לחם, אורז, דגנים, פריכיות, תפוחי אדמה, מתוקים ובצקים, מלווים את רוב הארוחות. למעשה גופנו זקוק אך לחצי, או אפילו שליש מהכמות הזאת. בעלי סוג דם O, יכולים אף לוותר על כלל הדגנים ולהסתפק בפחמימות המצויות באופן טבעי בשאר המזונות.

הפחתה בצריכת פחמימות מביאה להרזיה טבעית, מאזנת את המערכת ההורמונלית בנשים, מגנה מסכרת ושומני דם ומעודדת תחושת קלילות ושיפור בהרגשה הכללית. את השינוי מומלץ לבצע בהדרגה, כדי לא ליצור בגוף תגובה שלילית.

 

7. המעיטו במוצרי חלב

החלב מספק חלבון וסידן, אך בעודף מחליש את מערכת העיכול, מעודד ליחהושלל סימפטומים ויש שטוענים שאף תורם להוצאת סידן מהעצם.

תזונה בריאה יכולה לספק את כמויות הסידן והחלבון גם ללא מוצרי חלב, אך לא חייבים להיות קיצוניים; ניתן לצרוך אותם במידה: בקפה, מעט גבינה, יוגורט מדי פעם. כדאי לעבור לחלב עיזים שהוא ידידותי יותר בהרכב החלבונים. כדי למנוע מחסור בסידן מומלץ לעבור בדיקת דם תוך שלושה חודשים מתחילת השינוי ובמידת הצורך להוסיף מזונות העתירים בו או אפילו תוסף.

 

8. גוונו בפירות ובירקות

הישראלי המצוי צורך בעיקר עגבניות, חסה ומלפפונים. הצמדות זו לירקות המקובלים, גורמת לנו לפספס בנק בריאות איכותי ביותר; מגוון הפיטוכימיקלים. אלו רכיבים רבי עוצמה, כדוגמת הקרוטן והליקופן, אשר מיוחסים להם שלל תפקודים בריאותיים כמניעת מחלות לב, סוגי סרטן שונים, הגנה מסכרת ועוד רבים. בכל ירק קבוצת פיטוכימיקלים עוצמתיים שונים.

הפיטוכימיקלים הם חלק מהאיזון הטבעי של גופנו, כדי ליהנות ממנו גוונו בסוגי הירקות שאתם אוכלים; סלרי, סלק, קולורבי, שומר, צנוניות, נבטים, עשבי תבלין, וכמובן ירקות הבישול השונים, כל אחד מהם מכיל בית מרקחת קטן וטבעי.

 

9. הימנעו מריבוי מרכיבים

ארוחות 'שחיתות' המורכבות ממנות רבות מעוררות את החיך ואת התאווה, אך אינן בריאות. כל מנה מכילה מרכיבים ותבלינים רבים וביחד הן מאלצות את מערכת העיכול להפריש את כל סוגי האנזימים בבת אחת, דבר המכביד עליה ומחליש אותה.

זה בסדר גמור ליהנות מארוחות גדולות באירועים מיוחדים, אך ביום יום מומלץ להקפיד לאכול בכל ארוחה מנה אחת או שתיים, שאינן מורכבות יתר על המידה.

 

10. "והרופאים כולם מסכימים, כי אכילת המעט מן המאכלים הרעים יותר מעט נזקו מאכילת הרב מן המאכלים הטובים והבריאים" הרמב"ם.

רוב האנשים אוכלים יותר ממה שהם צריכים. הגוף מאותת שהוא שבע, אנו יודעים שאנחנו מגזימים, אך כשהאוכל טעים אנחנו לא מקשיבים. דבר זה גורם להשמנה, עייפות, עיכול לקוי, מחלות וסימפטומים רבים.

לשמירה על בריאות טובה חשוב לדעת מתי להפסיק. אינכם זקוקים לתזונאית כדי לדעת כמה כפות 'מותר' לכם מכל מזון – כל שעליכם לעשות הוא להקשיב לגוף.

 

11. אכלו רק כשאתם רעבים

אנו רגילים לאכול באירועים, כשמשעמם או במצבי חוסר רגשי וסופו שאיננו יודעים מתי אנו רעבים ומתי אנו שבעים. לרעב ולמזון תפקיד אחד –להזין את הגוף בחומרים חיוניים. אנו מזיקים לגוף כשאנחנוו אוכלים מתוך צרכים אחרים.

היכולת להגיד 'לא' למזון כמוה כהסכמה לקבל רק את מה שטוב לי. בין אם אתם זקוקים לשלוש, או לחמש ארוחות ביום, הקפידו לאכול רק כשאתם רעבים. הרגל זה יסייע לכם לאזן את כמות המזון בארוחה, להימנע מהשמנה ומבולמוסים ולתחושה טובה כללית.

 

לבריאות:)

 

מרווה ארז, נטורופתית - מדריכה לחיים בריאים ומאושרים. 


www.gufnefesh.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב