דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משבר המתמחים ברפואה והמוסר הכפול של הפקידות הבכירה במשרד האוצר 

מאת    [ 13/10/2011 ]

מילים במאמר: 343   [ נצפה 2881 פעמים ]

המתמחים העובדים בבתי החולים הציבוריים מועסקים בתנאים בלתי הוגנים. השכר שלהם נמוך מאוד ( וזה אחרי שעבר למדו שנים רבות לקבלת תואר ברפואה ) והם מחויבים בעומס תורנויות בלתי סביר שאינו מאפשר להם חיים נורמלים מחוץ לעבודה ( חיי משפחה ). המתמחים אינם מקבלים עבור תורנויות אלה מה שמקבל כל עובד  על פי החוק ( גובה תמורה כספית עבור שעות עבודה ברציפות ומנוחה לאחר תורנות ארוכה כמקובל לעובדי משמרות ).

 במצב הזה בא סגן שר הבריאות ומציע למתמחים הצעה שבושלה על ידי משרד האוצר כדלקמן: בענין השכר הנמוך שלכם ועומס התורנויות שמעמיד אתכם במצב של כעין וסלים משועבדים אין לי מה להציע לכם, אבל אם תסכימו להתחייב שלאחר ההתמחות שלכם תתחיבו לעבוד רק בבית החולים הציבורי תוכלו לקבל כאשר תהיו מועסקים כמומחים שכר גדול ב- 5000 ש"ח מהשכר שמקבלים מומחים כיום, שמועסקים בבית חולים ציבורי ולדעתי זו הצעה הוגנת.

 אם הלוגיקה הזאת היא הוגנת הבה ונפעיל אותה גם לגבי העובדים הבכירים במשרד האוצר. בכירי משרד האוצר עובדים במשרד האוצר וצוברים ניסיון כלכלי רב בשירות הציבורי ולאחר תקופת כהונה מסוימת נוהגים לעבור למיגזר הפרטי, שם הם מקבלים שכר גבוה. ניתן לראות בבכירי משרד האוצר כעין מתמחים לתקופה מסוימת ( כשלוש שנים - כמו המתמחים ברפואה ) וראוי להפעיל עליהם אותה לוגיקה של העסקה כמו על המתמחים: דהיינו שכר נמוך יחסית למה שהם מקבלים היום ועומס עבודה גדול יותר, בתוספת הבטחה שאם הם ישארו לאחר מכן בשירות הציבורי אז הם יקבלו את משכורותיהם הנוכחיות. הרי ההצדקה הנוכחית למשכורותיהם דהיום היא, שכיוון שרוצים אנשים מוכשרים אז משלמים להם בהתחשב במה שמקובל לשלם במיגזר העסקי, ולכן משלמים להם כיום הרבה מעבר למה שמקובל במיגזר הציבורי.

 במקום להפנות את הזעם הציבורי על המתמחים שרוצים לעזוב את מקום עבודתם בגלל תנאי עבודה בלתי הוגנים יהיה יותר הוגן מצד הציבור להפנות את הזעם שלו אל הנהלת משרד האוצר ואל הממשלה. המתמחה אינו חייב לעבוד בתנאי שכר בלתי הוגנים ואין זה נכון לבנות שירות רפואה ציבורית המבוסס על העסקה בלתי הוגנת של אנשים. זו צביעות מוסרית לבוא בטענה אל מתמחה שאינו מעונין לשתף פעולה עם מערכת חברתית כזאת ועוזב אותה. מי עוד מוכן להתנדב לעבוד בתנאים דומים?

יוסף יעלי הינו בוגר הטכניון, ובעל תואר Ph.d בפיזיקה מהטכניון. עבד ברפאל ובאלביט בהנדסת אופטיקה כחוקר, כמנהל, כמהנדס מערכת וכמדען בכיר. לימד בבתי ספר ובמוסדות אקדמים בארץ ובחו"ל. כעת גימלאי, מתנדב בקהילה ומתמחה בניתוח מערכות חברתיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב