דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמאי מקרקעין - תפקידים וחשיבות 

מאת    [ 09/10/2011 ]

מילים במאמר: 399   [ נצפה 2687 פעמים ]

זה עתה מצאתם את דירת החלומות שלכם, גייסתם סכום התחלתי מרשים ואף קיבלתם אישור עקרוני מהבנק. כל שנותר לקוות בעודנו בשיאה של בועת הנדל"ן הנוכחית, הוא לאישורו הנכסף של שמאי המקרקעין שנשכר מטעמו של הבנק, על המחיר שנקבע על ידי בעלי הדירה. אם ערך הדירה יוערך בסכום נמוך בהרבה, אחוזי מימון משכנתא יהיו לכל היותר 90% מהסכום שיאשר שמאי המקרקעין. כאמור, עתידנו תלוי במידה רבה בהערכתו של שמאי המקרקעין את הנכס.

רקע כללי

שמאות הוא מקצוע חופשי אשר נפוץ במדינות המערב. בישראל הוא מוסדר במועצת שמאי המקרקעין בישראל, שהיא יחידה נפרדת בתוך משרד המשפטים. שמאי צריך להיות רשום בפנקס "שמאי המקרקעין".

על מנת לרכוש את המקצוע, נדרש להיות בעל תואר אקדמי ,יש לעבור 10 בחינות רישוי של משרד המשפטים בהצלחה, שנת התמחות אחת ,תשלום אגרה שנתית וכפיפות לבית דין משמעתי.

תפקידו של שמאי מקרקעין

תפקידו המרכזי של שמאי מקרקעין הוא לאמוד את ערכם של נכסים, נחלות, קרקעות, משקים, נכסים בדמי מפתח, בית ,בנין, חנות ,מגרש וכד'. כמו כן, יש בסמכותו להעריך אם עסקת נדל"ן מסוימת הינה כדאית או לא. הערכת זכויות נוספות כמו: תוספות בניה, בניה בגג (דוגמת תמ"א 38), פיצויי הפקעה דמי היתר למנהל מקרקעי ישראל ופיצויי ירידת ערך. השמאי הינו מייעץ בנושאים שונים כגון: קניית נכס, מס שבח, היטלי השבחה או ערעור על מס שבח .

חשיבות תפקידו של השמאי

השמאי ממלא תפקיד חשוב ואחראי במיוחד. הוא יערוך בדיקות קפדניות ויסודיות במקצועיות רבה ועשוי לאתר בעיות בנכס טרם נרכש. אחרי הכול, במרבית המקרים הנכס משועבד לבנק וערכו צריך להיות תואם לגובה המשכנתא שנלקחה. כלומר, הנכס שייך לבנק עד שיסתיימו התשלומים עבורו.

וכאן אנו חוזרים לאחריות הכבדה שמוטלת על כתפיו של השמאי להעריך את הנכס בצורה המדויקת ביותר, על מנת שבמקרה וקונה הנכס לא יעמוד בתשלומים, הבנק יוכל למכור את הנכס המשועבד לו ולפדות את המשכנתא. מכיוון שעסקאות נדל"ן מתומחרות בסכומים גבוהים והתשלום נפרס לאורך תקופה של מספר שנים, נחוץ שמאי אחראי, מקצועי ויסודי בבדיקות שהוא מבצע.

לעיתים, בעלי עסקים מזמינים את שירותיו של השמאי כאשר הם רוצים לבצע מכירה או רכישת פרויקטים של נדל"ן ,וזאת לשם בדיקה כללית כך שעינו המקצועית יכולה לסייע בבחינת היתרונות והחסרונות לפני ביצוע עסקה בסדר גודל של פרויקט קבלן .

לסיכום, כדי לבחור שמאי מקרקעין מקצועי שיעשה עבודה לשביעות רצונכם וימזער סיכונים, רצוי לקבל המלצות מבעלי מקצוע שידם נוגעת בנדל"ן כגון: מתווכי דירות, עורכי דין שמתמחים בנכסים, מהנדסים וקבלנים. כמו כן, ישנם שמאים שמתמחים בתחומים ספציפיים כמו למשל: שטחים, נחלות וכדומה. כמובן שעדיף לשכור את שירותיו של מתמחה בנכס לגביו הנכם מעוניינים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב