דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחת השאלות המרכזיות והחשובות בחיים היא היכן לשים את הדגש - על צמיחה או שגשוג? 

מאת    [ 09/10/2011 ]

מילים במאמר: 732   [ נצפה 2474 פעמים ]

אחת השאלות המרכזיות והחשובות בחיים היא היכן לשים את הדגש - על צמיחה או שגשוג?  

 

 

מהי צמיחה?

 

צמיחה היא בעצם עניין כמותי. אנשים "צומחים" הם אנשים שמנסים כל הזמן להגדיל את כמויות החיים שלהם כדי לא להפסיד אפשרויות. לדוגמה, לעבור לגור בדירה גדולה יותר, להביא כמה שיותר ילדים, לקנות עוד בגדים, לקנות הרבה אוכל, לרשום את הילדים לכמה שיותר חוגים.

 

בשפה העסקית, צמיחה היא הגדלת המחזור של העסק או הגדלת הנפח העסקי ונפח הפעילות של העסק או של החברה. אבל חשוב לזכור תמיד, שצמיחה מואצת אינה קשורה כלל לשגשוג, בדיוק כפי שהגדלת המחזור העסקי אינה מבטיחה בהכרח את הגדלת הרווח הסופי או הגדלת ההנאה. לעיתים קרובות זה עובד בדיוק להיפך, הגדלת המחזורים מקטינה את הרווח הסופי, מקטינה את ההנאה, מקטינה את הבריאות ומגדילה את החובות והלחצים.

 

 

 

מהו שגשוג?

 

שגשוג הוא עניין של איכות ולא של כמות. אנשים משגשגים הם אנשים שנהנים יותר, שחווים חוויות עמוקות ומשמעותיות יותר, ששלמים עם עצמם יותר, שחיים את החיים בצורה מדוייקת ונכונה יותר.

 

בשפה העסקית, שגשוג פירושו עסק שאין לו חובות, עסק שמתנהל באווירה מאוד חיובית, עסק שמקפיד על האיכות, עסק בעל יחסי אנוש מצויינים, עסק שמרוויח ולא רק "מגלגל" כספים, עסק שאינו עסוק בהגדלת המחזור אלא באיכות של טיב השירות ובשביעות הרצון של הלקוחות.  

 

 

 

היכן לשים את הדגש?

 

בתחרות שבין צמיחה לשגשוג - אין ספק ששגשוג היא אסטרטגיה חכמה יותר. צמיחה לעומת זאת היא תמיד גישה בעייתית שמובילה לתוצאות הרסניות. 

 

בגלל שצמיחה היא משהו מפתה, רוב האנשים בוחרים לצמוח ולא לשגשג מבלי להבין לעומק את משמעות הבחירה שהם עושים. האפקט המיידי של צמיחה גורם לאנשים רבים ליפול למלכודת הצמיחה המואצת. רק כשהמצב נעשה חמור, הנזקים גדולים, החובות תופחים וההפסדים מצטברים - רק אז אנשים מבינים את ההבדל הקריטי שבין צמיחה לשגשוג ורק אז הם מנסים לתקן את הטעות שלהם, לעיתים קרובות בעיתוי שהוא כבר מאוחר מדי.

 

 

 

צמיחה מואצת מובילה לתוצאות הרסניות - מדוע?

 

צמיחה מואצת היא אחת התופעות הפסיכולוגיות ההרסניות ביותר שיש. היא אחת הסיבות לסרטן, למחלות כרוניות, למוות, לקריסות כלכליות, להימורים, לאינפלציות מטורפות, לעצבים ולכעסים, למשברים עולמיים ואף למלחמות גדולות. זו אחת המחלות הנפשיות העמוקות והמתוחכמות שהמוח האנושי המציא.

 

צמיחה מואצת היא זו שאחראית למשבר החובות הנוכחי בו כל העולם שרוי. צמיחה כלכלית מואצת מובילה לדכאונות, לתחושת ריקנות, לתחרותיות חסרת טעם, לחששות ולפחדים, למירוץ אינסופי, לחוסר שקט, למתחים בלתי נסבלים, לנטילת חובות ולהלוואות גדולות, להרס של החיים היפים והטבעיים. הסיבה לכך שצמיחה כלכלית מואצת אינה טובה אלא הרסנית היא מאוד פשוטה: בני האדם הם יצורים טבעיים ולא מכונות, ולכן החיים האנושיים הם תמיד עניין איכותי ולא כמותי. בני אדם הם תופעה ייחודית וחד פעמית בעלת איכות נדירה. לכן, חיים של צמיחה אינם חיים שמותאמים למין האנושי ולטבע האדם והם תמיד מביאים למחלות ולאסונות. 

 

 

מה קורה ככל שנשאבים ומתמכרים לצמיחה מואצת?

 

ההרסניות הסמויה אבל האלימה מאוד של תופעת הצמיחה מתגלה במלוא כיעורה כאשר נשאבים למירוץ מטורף ובלתי נשלט של צמיחה מואצת, חובות, עליית מחירים ואובדן ערך של נכסים וסחורות. למשל, כאשר יש אינפלציה דוהרת מה שקורה הוא שכל יום המחירים עולים בצורה הולכת וגדלה, כלומר בטור הנדסי, עד כדי כך שאנשים צריכים לעבוד יותר ויותר קשה רק כדי להישאר באותה רמת חיים ורק כדי להיות מסוגלים לרכוש את אותם המוצרים כמו בעבר. דוגמה זאת מוכיחה שצמיחה מואצת לא רק שהיא אינה מובילה באמת להתקדמות אלא שברוב המקרים היא מביאה להתרסקות ולחידלון.

 

כיום, כל העולם נמצא במשבר שהוא בבסיסו אינפלציוני והוא נובע מבחירה עולמית בצמיחה מואצת של הכלכלה על חשבון השגשוג והרווחה של בני האדם. התוצאה היא, הרס הכלכלות, קצב חיים מטורף, שעות עבודה מרובות ועמוסות, השחתה מסוכנת של משאבי הטבע תוך סחרור שכמעט ולא ניתן לעצור אותו. אחת הסיבות למחאה החברתית ולדרישת הצדק החברתי נובעת בעצם מהרצון לשוב לשיטת החיים הקודמת שהייתה מבוססת על בחירה בשגשוג וברווחה לאזרחים ופחות על צמיחה מואצת של הכלכלה. 

 

וטיפ לסיום: שגשוג הוא להביא לעולם שני ילדים ולהשקיע בהם את הכל מאשר להביא לעולם חמישה ילדים ולהזניח אותם במידה רבה. שגשוג הוא לרשום את הילדים לחוג אחד או שניים מאשר לתזז אותם בין חמישה או שישה חוגים רק כדי שלא יפסידו אפשרויות בחיים. שגשוג הוא לרכוש דירה שבאמת יש בה צורך ושמביאה להנאה ארוכת טווח מאשר וילה "ענקית" ו"מרשימה" שאין בה צורך למעט העובדה שהיא מעידה על "צמיחה" רבה. שגשוג הוא לנסוע לטיול בן חמישה ימים ולראות 3 אתרים בניחותא מאשר לדחוס לטיול של חמישה ימים 12 אתרים תוך ריצה מטורפת ביניהם. שגשוג הוא לאכול מעט אבל איכותי מאשר לבלוס כמויות שרק מעלות את המשקל ואין בהם דבר חוץ מהנאה רגעית ביותר. שגשוג הוא לשים את הדגש בעסק או בחברה על האיכות והטיב ולא על צמיחה מואצת.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב