דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כתף קפואה 

מאת    [ 08/10/2011 ]

מילים במאמר: 452   [ נצפה 4473 פעמים ]

כתף קפואה
כתף קפואה, הידועה גם בשמה המדעי Adhesive Capsulitis, הינה הפרעה שבה קופסית הכתף, אותה רקמה המקיפה את מפרק הכתף, הופכת להיות דלקתית, נוקשה ומלווה בצמיחה של התדבקויות המגבילות  את התנועה וגורמות לכאבים כרוניים.

מצב זה שסיבתו המדויקת אינה ידועה, יכול להימשך בין חמישה חודשים לשלוש שנים ויותר ובמקרים מסוימים נגרם על ידי פציעה או פגיעה טראומתית באזור זה. מצב זה יכול להופיע גם ללא כל סיבה נראית לעיין. קיימת דיעה הסוברת שיש לתופעה מרכיב אוטואימוני, מצב בו הגוף עצמו תוקף רקמות בריאות בכתף. מצב זה יכול להתפתח לכדי דלקת כרונית. ההתדבקויות צומחות בין המפרק לבין הרקמה הבריאה, מגבילות מאוד את התנועתיות  וגורמות לסיבוכים מכאיבים מאוד. בנוסף, יש ירידה בכמות הנוזל במפרק, דבר המוסיף להגבלה בתנועה.

קיימים מספר גורמי סיכון לכתף קפואה ביניהם סוכרת, שבץ, תאונות דרכים, מחלת ריאות, הפרעות ברקמות חיבור ומחלת לב. לעיתים רחוקות בלבד ישנה התפרצות אצל אנשים מתחת לגיל 40.

אחד הסימנים הראשונים לכתף קפואה הינו מצב בו הכתף הופכת להיות מתוחה ונוקשה עד כדי כך שקשה לבצע פעולות פשוטות כגון הרמת הזרוע. אנשים מתלוננים שהנוקשות והכאב מתגברים בלילה. הכאב המלווה כתף קפואה הינו לרוב כאב עמום ומתמשך. הכאב מחמיר עם כל נסיון לתנועה. הרופא או המטפל יכולים לחשוד במצב של כתף קפואה כאשר הבדיקה הפיזיקלית מגלה תנועת כתף מוגבלת. ניתן לאבחן כתף קפואה אם תחומי טווח התנועה האקטיבי (טווח התנועה של שימוש פעיל בשרירים) זהים או דומים לתחומי טווח התנועה הפסיבי (טווח התנועה של האדם המפעיל את הזרוע או הכתף). בדיקות ארטרוגרם או MRI יכולות לאשש את האבחנה ? אם כי בפועל הדבר כמעט ולא נדרש.

הטיפול הינו מכאיב ודורש מאמץ נכבד. הוא מבוסס על טיפול גופני, תרופות שונות, עיסויים, הזרקות של תרופות לתוך הכתף ובמקרים חמורים אפילו טיפול ניתוחי. הרופא יכול גם לבצע מניפולציה תחת הרדמה ולנסות להפריד ולבטל את ההתדבקויות במפרק על מנת לעזור בשיחזור טווח התנועה.

ניהול הטיפול בהפרעה זו מתמקד בשיחזור תנועת המפרק והפחתת הכאב. בדרך כלל הטיפול מתחיל במתן תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות (NSAIDs) וחימום מקומי ובעקבותיו תרגילי מתיחה מתונים ביותר. תרגילי מתיחה אלה,  אותם  ניתן לבצע בבית בעזרתו של מעסה מקצועי או מטפל תעסוקתי,  הינם  טיפולי  בחירה.  במקרים  מסוימים  טיפול  ב- TENS ? Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation ? שימוש במכשיר המופעל על ידי סוללה ומפחית כאב על ידי חסימת הגירוי העצבי. השלב הבא בטיפול הינו סדרה של הזרקת סטרואידים (עד 6 סדרות) כגון Methylprednisolone וטיפול כזה יכול להימשך מספר חודשים.

במידה ואמצעי טיפול אלה נכשלים הרופא יכול להמליץ על מניפולציה של הכתף תחת הרדמה כללית במטרה לפרק את ההתדבקויות.בנוסף טיפול הנקרא DISTENSIVE HYDROPLASTY תחת שיקוף יכול להביא לשיפור רב בטווח התנועה. ניתוח להסרת ההתדבקויות בד"כ בגישה ארתרוסקופית ונידרש רק במקרים קיצוניים. לעיתים יתכן צורך בניתוח לתיקון בעיות נוספות בכתף בנוסף לשיחרור הכתף.

 

ד"ר רם ירון

מומחה לכירורגיה אורתופדית

מומחה לפגיעות כתף ורפואת הספורט

www.ramyaronmd.com

 

 

 

 

 

ד"ר רם ירון


מומחה לכירורגיה אורתופדית


מומחה לפגיעות כתף ורפואת הספורט


www.ramyaronmd.com


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב