דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פוביות 

מאת    [ 05/10/2011 ]

מילים במאמר: 268   [ נצפה 2091 פעמים ]

פוביה (בעברית – בעת) הינה חשש מוגזם ומתמשך מפני אובייקט או סיטואציה – אשר בפועל יש בהם סכנה מועטה לאדם, אם בכלל. זהו פחד מתמשך, דפוסי, ללא סיבה הגיונית נראית. כאשר אדם הסובל מפוביה מסויימת נחשף לאותה סיטואציה מעוררת חרדה, יכול לעיתים לחוות תסמינים גופניים שדומים למצב חירום רפואי. מתפתח רצון עז להימלט או להימנע מהמצב או החפץ שמעוררים חרדה. 

בעולם התעסוקה שכיחות בעיקר פוביות של פחד טיסה, פחד משימוש במעליות, פחד נהיגה, פחד משהייה במקומות סגורים, פחד גבהים וכד'. 

רובנו סובלים מפחדים לא רציונלים קלים, אך כשמדובר בפוביות – הפחדים עצומים ומוגזמים, ופעמים רבות משבשים את הפעילות היומיומית בבית ובעבודה, כפי שמתואר להלן: 

מיכל, הסובלת מקלאוסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים) ומפחד מעליות – נמנעת בכל מחיר מלהשתמש במעליות. היא נאלצת לטפס 5 קומות ברגל מספר פעמים ביום, עד למשרדה. בעבר היא נאלצה לוותר על הצעות עבודה שהוצעו לה, מאחר שמשרדי החברה שכנו בקומות גבוהות יותר במגדל משרדים... 

אורן, בעל חברה עצמאית בתחום התוכנה, סובל מחרדת טיסות. מאז שהוא זוכר את עצמו, הוא מסרב לעלות על מטוס. הוא מעולם לא טס לחו"ל, וכדי לקדם את הפעילות העסקית של החברה בחו"ל – הוא פונה לעובדים שלו שיטוסו במקומו. 

ההימנעות מהמצב המאיים היא מאפיין מרכזי בפוביה, גם בשל העובדה שתגובת החרדה בפוביה הינה עוצמתית וגורמת לסבל, וגם בשל ה"סכנה המוחשית" שחווים הסובלים מהפוביה. ההתנהגות ההימנעותית גורמת לשימור הפוביה.  אנשים שסובלים מפוביות מודים בד"כ כי פחדיהם בלתי הגיוניים או מוגזמים, אך טוענים כי הם אינם מסוגלים לשלוט בכך. 

טיפול פסיכולוגי בגישה קוגניטיבית-התנהגותית יכול להציע הקלה משמעותית במצבי פוביה, בד"כ תוך זמן קצר יחסית. בכך מתאפשר תפקוד טוב יותר בתחום התעסוקתי והחברתי, ללא המגבלות הנובעות מהפוביה.

מוטי כהן, פסיכולוג תעסוקתי ופסיכותרפיסט מומחה. מומחה בפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT). עוסק באבחון פסיכולוגי, ייעוץ תעסוקתי, טיפול פסיכולוגי במגוון בעיות וחסמים בתחום החברתי-תעסוקתי: פחד קהל, חרדה חברתית, פוביות טיסה/נהיגה/מעליות, ביישנות, דימוי עצמי וביטחון עצמי, אסרטיביות, מצבי דחק תעסוקתיים, שחיקה ועוד. טל': 050-7676704 אתר: http://www.psychol.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב