דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי מא' עד ת' - שלוש ארבע לעבודה ! 

מאת    [ 05/10/2011 ]

מילים במאמר: 1453   [ נצפה 2905 פעמים ]

אימון אישי מא' עד ת'  - והפעם עבודה 

 "שלום, אמרו לי שאת תוכלי לעזור לי למצוא עבודה, לפני 6 שנים יצאתי לחופשת לידה ומאז איני עובדת, אמרו לי שאת טובה ואני מקווה שאני הולכת לצאת מכאן עם הצעת עבודה ממש טובה כן?"

השאלה הזו ודומות לה  (כמו: "תגידי לי את, עכשיו שאת מכירה אותי- מה לדעתך מתאים לי ללמוד?"), הן שהביאו אותי לכתיבת מאמר זה, השלישי בסדרה*, כאשר המטרה היא לעשות הכרות עם הגישות והמושגים השונים – ואולי להבין מעט יותר מה בעצם ההבדל בין אימון בתחום העבודה על סוגיו השונים לבין יעוץ והכוון תעסוקתי, מה עושים בכל תהליך, למי נועדה כל שיטה ואיך לבחור את המתאים לנו ביותר בכל מצב ושלב בחיי העבודה שלנו.

חיפוש קצר בגוגל למילה "תעסוקה" הניב נכון למועד כתיבת מאמר זה -  765,000,000 תוצאות (כן, קראתם נכון!!).

"העבודה היא חיינו..." כבר אמרו חז"לינו  בעבר הרחוק, וגם פסיכולוגים ואנשי טיפול היום יודעים לומר כי ערך העבודה הוא ערך חשוב לבריאותו הנפשית של האדם (ואין מדובר דווקא על עבודה בשכר) אלפרד אדלר הגדיר את העבודה כאחת מ-3 משימות החיים החשובות של האדם (שתי האחרות – אהבה וחברות) ולא בכדי. (האיפיון של עבודה ע"פ אדלר הינו כל עיסוק שיש בו מחויבות קבועה המביא תועלת לקהילה) לכן לא פלא הוא, שגם תחום העזרה המקצועית סביב נושא העבודה- קריירה- מקצוע  -  הוא תחום משמעותי מאד ונהנה מהיצע ומגוון  רחב של שיטות, פתרונות ואנשי מקצוע. 

כמו תמיד באימון לפני שתחליטו מה מתאים ומדויק לכם – תצטרכו לשאול את שאלת השאלות...."מה בעצם אני רוצה? מה המטרה שלי - מה הייתי רוצה שיקרה בעקבות התהליך אליו אני פונה?".

האם אני רוצה כעת - לבחור בחירה ראשונית או חדשה?  למפות לעצמי את החלופות?  לשפר את מצבי במקום הקיים -  לשנות כיוון או תחום - (ופעמים רבות גם וגם - כלומר גם בחירה גם שינוי וגם שיפור).

המשותף לכולם – רצון לשנות את המצב הנוכחי שלי בתחום העבודה ולהשיג בעתיד משהו טוב יותר מהקיים לנו היום , כשהדרך לשם אינה ברורה או גלויה לנו, או לעתים הדרך דווקא ברורה אך אנו חשים שאנו לא מצליחים לצאת אליה ולצעוד בה....אנו תקועים במצוי!

בואו נסקור מעט את גישות ושיטות הסיוע בתחום העבודה ואז נחזור ונבחן שנית את סוגיית הגדרת המטרה שלנו.

נבחין בין 3 סוגי אימון עיקריים בעולם העבודה – אימון למציאת עבודה, אימון קריירה, ואימון עסקי (ישנם עוד סוגים אולם אלו העיקריים בפלח העבודה). מטרת המתאמן ותהליך האימון  יהיו שונים גם אם בכולם יהיו שלבים זהים.

-    אימון למציאת עבודה – התהליך האימוני נועד לבדוק מה המתאמן שואף ורוצה בצד התיחסות לכישוריו , יכולותיו או ניסיונו. זכותו של הפרט לאושר,הגשמה ומימוש עצמי הם נשמת אפו של תהליך אימוני מתוך תפיסה ש "אתה הוא הצייר והציור של חייך" (א. אדלר). ובצד התחשבות במציאות העובדות - אנו יודעים כי החזון והרצון הם פורצי הדרך המשמעותיים ביותר בחיינו. 

תהליך האימון יכלול בד"כ את השלבים הבאים:


    •  מיקוד מטרה ויצירת בהירות הן לגבי השאיפה העתידית והן לגבי המצב הקיים וסדר העדיפות שלנו בו.
    • הכרות מעצימה עם עצמנו - הן עם יכולות/ כישורים/ חוזקות וניסיון והן עם תחומים כמו תשוקה , ערכים (הדברים החשובים לנו בחיים, לדוג' עצמאות/ יצירתיות/ אחריות/הצלחה) ויעדים.  מפגש זה פעמים רבות מפתיע את המתאמן בגילויים החדשים שעולים בו.  
    • גיבוש חזון אישי עתידי בתחום העבודה , שיהווה מעין מצפן או נייר לקמוס לבחירות שאעשה בדרך אליו. ובדיקת מציאות – האם החזון שלי מציאותי? תלוי בי - מה אבני הדרך אליו ומה הזמן הנדרש להגשימו?
    • התמודדות עם פחדים, חששות, חסמים והרגלים מעכבים שלנו - וקבלת כלים חדשים להתמודדות עמם , אותם ניישם ונבחן במציאות כבר בתקופת האימון.
    • בנייית תוכנית פעולה המותאמת אלינו ויציאה להגשמה בתקופת האימון – בסיוע כלים וטכניקות שיוקנו בתהליך אימון. בתהליך זה ישולבו דרכים אפקטיביות וערוצים למציאת עבודה, התמודדות עם כתיבת קורות חיים וראיונות עבודה, התמודדות עם תשובות שליליות ועוד. כאן יתכן וגם נעזר בגורמי בידע מקצועי נוסף שאינו מתחום האימון אלא מעולם התעסוקה.

למי נועד אימון עבודה?  למי שאינו עובד ומצוי לקראת בחירת תחום מקצועי או עבודה (בכניסה לשוק העבודה כגון - סטודנטים לקראת סיום לימודים/ לאחר חופשת לידה ארוכה / שינוי מקום מגורים או מדינה שמצריך הערכות מחודשת לכל תחום העבודה/ יציאה לעבודה לאחר שנים של טיפול במשפחה וכד') וכן למי שמעונין לבצע בחירה חדשה ושינוי בהקשר לעבודתו.

המטרה להגיע להתאמה גבוהה בין מקצוע/ עבודה שהאדם בוחר לבין שאיפותיו, יכולותיו, צרכיו, תשוקתו ותחושת היעוד שבו כדי לאפשר עבודה מתוך שמחה ושביעות רצון גבוהה ולאורך זמן.

-          אימון קריירה – גם כאן נפגוש היבטים רבים של התהליך האימוני שהוזכר קודם, אך הדגש יהיה שונה. האימון יכלול:

-          - יצירת בהירות ומיקוד לגבי חזון ומטרה עתידית.

-          הגדרה מחודשת של היכולות והמיומנויות האישיים ומקסום השימוש בהם.

-          בחינת אבני דרך למסלול קידום והתפתחות מקצועית בקריירה כולל לימודים/ העשרה אישית/ כלים ארגוניים/ יצירת      

           NETWORK מתאים וכו'.

-          קריאת מפה מחודשת של התנהלות נוכחית בקריירה והפקת לקחים לצורך התנהלות עתידית מקדמת יותר ופורצת דרך.    

           לעתים זיהוי  מדויק של מהות "הבורות" שאנו נופלים אליהם בחיי העבודה שלנו הוא שיעזור לנו למצוא את הדרך להימנע מהם            בעתיד.

-          בחינת סוגיות של יחסים בינאישיים עם מנהלים/ כפיפים וקולגות ואיתור אלו שחוסמים אותנו ודורשים התמודדות חדשה.

-          השפעות במציאות – כיצד מסלול הקידום שלנו משתלב בשאר חלקי חיינו...ניהול זמן/ איזון בין עבודה ובית ועצמי וכו'.

למי נועד אימון קריירה?  למי שמצוי בד"כ בתוך מקום עבודה ומעוניין לבנות ולקדם את התפתחותו המקצועית בארגון/ עסק. למי שמתעתד להיכנס למקום עבודה ומעוניו לבנות מראש מסלול מיטבי להתנהלותו העתידית בו.

המטרה להגביר את מודעותנו לאחריות האישית וליכולתנו לתכנון להשפיע על האופן בו נתנהל במקום העבודה ובכך לשפר את מיצובנו בו ולקדם אותנו להגשמת מטרות אישיות בקריירה.

אימון עסקי -  זהו בעצם כור מחצבתו של מקצוע האימון בשנות ה-70 בארה"ב  אז מרבית האימונים התמקדו בתחום העסקי וארגוני. אימון עסקי הינו כלי ליצירת פריצת דרך ושיפור משמעותי בתוצאות עסקיות.  גם בתהליך אימוני זה, יעשה שימוש בכל אותם מנגנונים שתארנו קודם (מיקוד, חזון, העצמת יכולות, הגדרת מטרות, אבני דרך, בחינת חסמים ויישום). אימון עסקי נועד הן לאנשי עסקים עצמאיים או במעבר בין שכיר לעצמאי והן למנהלים ולעובדים וצוותים בארגונים.

בתהליך אימון עסקי נעסוק ב –

-          גיבוש חזון עסקי/ ארגוני/ ניהולי וגם אישי

-          נייצר תוכנית עבודה ברורה עם מטרות ויעדים להגשמת החזון

-          נבחן את התשתיות האישיות-מקצועיות- ערכיות שהן הערך המוסף שלנו בתחום.

-          נתאמן על חסמים ועכבות בדרך להגשמתו

-          נתאמן על מערכות יחסים בינאישיות ששיפורן יתרום רבות להשגת המטרות והחזון ושיפור שביעות הרצון והתפוקה.

-          נבחן כלים וטכניקות להתמודדות עם תהליכי שינוי פנים וחוץ ארגונים

-         לעתים נתאמן גם על התמודדות עם משברים וקונפליקטים בעסק.

-          למי נועד אימון עסקי?  כפי שכבר צויין, לבעלי עסקים ולמנהלים בארגונים, לעובדים ולצוותי עבודה ולאנשים המצויים לקראת פתיחת עסק עצמאי. 

 

-          יעוץ והכוונה תעסוקתית  – ניתן הן ע"י חברות והן ע"י יועצים פרטיים. תחום זה עושה שימוש בעקרונות הפסיכולוגיה התעסוקתית / ארגונית ומסתמך על מבדקים שונים, מבחנים פסיכומטריים ופסיכוטכניים שונים וראיונות עם אנשי מקצוע. התחום עונה בעיקר על שאלות מסוג התאמה למקצוע ופעמים רבות משלב גם חיבור לשלב ההשמה שנועד לענות על השאלה "מה מציע כעת שוק העבודה שמתאים לרצונותיי וכישוריי ואיך מגיעים לזה?". יעוץ מעין זה יתאים גם למי שמגובש ברצונו ומבקש לבחון את ההיצע הקיים בנקודת זמן מסוימת בתחום מקצועי מסוים וגם למי שמבקש שיקוף מקצועי של כישוריו המקצועיים והאישיים. פחות נמצא בו מענה לסוגיות של חסמי ופחדים משינוי/ התמודדות עם דפוסים אישיים / יצירת חזון אישי ארוך טווח והתאמת התפקיד למסלול מקדם אליו וכו'. היום נעזרים בייעוץ זה בטכניקות רבות ובעזרים רבים כגון ראיונות סימולציה/ תוכנות לשיפור קורות החיים/ הכנה למרכזי הערכה ועוד.

כעת משהכרנו את הגישות המרכזיות נוכל לחזור לשאלת המטרה –  מהי באמת המטרה שלנו בהתייחס לעבודתנו הנוכחית או העתידית ?

האם אנו זקוקים לתהליך של ברור אישי לגבי רצונותיו העתידיים מעולם העבודה?

האם אנו זקוקים לעידוד ואימון  של יכולתנו לבצע שינוי בעבודה או בעצם היציאה לעבודה במקום זר וחדש או בתחום חדש?

האם אנו מעוניינים בהרחבת אפשרויות התעסוקה שאנו רואים לנוכח עינינו כמתאימות ומספקות עבורנו?

האם אנו מבקשים להתמודד עם חסמים וחששות שלנו שבגללם אנו חשים שאיננו יכולים לשנות או להתפתח בעבודה ("אני לא טובה מספיק ב...","אם רק היה לי יותר בטחון עצמי – הייתי מגיעה רחוק...", "אין סיכוי שאצליח בזה..")?

האם אנו מעוניינים להתאמן על סוגיה של הצבת גבולות ולמצוא איזון מספק יותר בחיי העבודה והבית שלנו?

האם אנו מבקשים סיוע שייתן לנו מידע ספציפי על שוק העבודה ואף חיבור למעסיקים?

האם אנו מבקשים לקבל משוב ושיקוף של יכולותינו המקצועיות ?

 

עד כאן להפעם, על שאלות אלו המאמר לצערי לא יכול להשיב לכם. אלו תשובות שאתם צריכים לתת לעצמכם – וגם אם אינכם שוקלים אימון או יעוץ אני מציעה לכל אחד לפנות לעצמו זמן ולתת לעצמו מענה לחלק מהשאלות שעלו כאן, כפי שאמר בעבר  מרלי אדמס – "עולם של שאלות הוא עולם של אפשרויות"  - בהצלחה !

 מאמרים קודמים בסדרת אימון מא' עד ת' :

- האם מאמנים אישיים הם התחליף המודרני לפסיכולוגיים ?

- גישות מושגים והיסטוריה של מקצוע האימון .

- חזון  אישי - גם הרצל עבר אימון אישי. 


 

ליאורה נווה - מאמנת  אישית להגשמה מקצועית (מוסמכת מכון אדלר) - רקע של  מעל 15 שנות ניסיון בתהליכי העצמה, שינוי וניהול בכיר.


חברת לשכת המאמנים הישראלית וארגון המאמנים הבינלאומי ה ICF.


אימון אישי להגשמה מקצועית ואישית


אימון SKYPE לישראליות הגרות בחו"ל 


אימון לנשים בצמתי עבודה - מחוץ למעגל העבודה, בתוך המעגל עם רצון לשינוי, בפרישה ושינוי לפרק ב' בקריירה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב