דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העדפה מתקנת לציבור העולים והחרדים 

מאת    [ 28/10/2007 ]

מילים במאמר: 546   [ נצפה 2555 פעמים ]

קצת היסטוריה: לידתה של מדיניות ההעדפה המתקנת החלה באמצע שנות ה-60 בארה"ב על ידי צו של הנשיא ג'ונסון, עקב האפליה של אוכלוסיית הכושים, אשר מעמדם היה נחות מצד הלבנים, שמנעו מהם כל זכויות אזרח. מאז תפסה דוקטרינה זו את חשיבותה, כמו בקהילייה הבינלאומית גם בישראל, למרות חילוקי הדעות הקיימים מאז בקהילייה המשפטית, בעניין זה.
מסופר על תלמיד חכם וגאון בתורה, שהלך לקבל סמיכה מאחד מגאוני המאה הקודמת. לאחר בחינה מדוקדקת אצל הרב, ראה זה כי הרב עדיין מתלבט לתת לו את ההסמכה המתבקשת. לשאלתו, ענה לו הרב: כי אמנם הוא בקיא בארבעת חלקי השולחן ערוך ובנושאי כליה, אך אינו יכול להסמיכו, כי חסר לו את ה"חלק החמישי" - חלק החכמה, שם נבחנת חכמתו וידענותו כאדם.
ישנם רגעים בחיי האומה, שבהם לא צועדים רק לפי החוקים היבשים, כי אם יש לפעול לפי צו השעה. כאן יש להפעיל את ה"חלק החמישי", או כמאמר הפתגם: "אל תהיה צודק, הייה חכם". זה נכון בחיים, זה נכון בראש ובראשונה להנהגת האומה.
ישנן אוכלוסיות בציבוריות שלנו, הזקוקות לסיוע מיוחד במתן תמריצים לשילובם, להחזרתם ארצה, ולהצלחתן בקליטה בחברה: ציבור העולים. מצד אחר, יש הציבור החרדי, אשר לצד העמלים בתורה ש"תורתם אומנותם", משגר בשנים האחרונות אלפים מטובי בניו ובנותיו אל המגזר הציבורי.
יש חשיבות רבה בעת הזאת, בהכנת פרויקטים מיוחדים להתפתחותם ולהשתלבותם של החרדים בחברה הישראלית בצורה רחבה וטובה יותר. (גם אם מדובר בחלק מציבור החרדי).
הממשלה צריכה לפעול ביתר שאת לגבי שתי אוכלוסיות אלה. בייחוד כי הפעלת דוקטרינת ההעדפה המתקנת כלפיהן, תשליך לטובה על כלל האוכלוסייה.
לאחרונה עדים אנו לנשירה באחוזים גבוהים של יהדות חבר העמים אל ארץ מוצאם, דבר שלא הכרנו בעבר מעודנו. עובדה שצריכה להדליק נורה אדמה. האם מישהו בדק על מה ולמה זה קרה לנו, בניגוד לעבר?
ברור לי שיש להרים את רוח העם, הדאוב והכאוב ממילא, לקחת בחשבון את מצוקותיהם של העולים וליישם אותם הלכה למעשה. יש להשקיע משאבים גבוהים בחיזוקם ובעידודם, וכן בכלכלתם, בתעסוקתם, ובהשבת כבודם האבוד. לרווחתם, לרווחת כולנו. אולי יש לנו ללמוד מנשיא רוסיה וולדימיר פוטין בעניין זה, שקיבל בראשית דרכו כמנהיג מדינה שסבלה מפצצה חברתית מתקתקת והביא אותה לשגשוג, לרווחה כלכלית ולאמון הציבור בכלכלת רוסיה באחוזים ניכרים ומשמעותיים.
באותו אופן אנו עדים בשנים האחרונות למגמה של אלפים מציבור החרדי, גברים ונשים, המשתלבים לעבודה במקצועות בשוק החופשי. עורכי דין, רואה חשבון, היי-טקיסטים, עיתונאים ועוד. לצד קצב גידולו הטבעי של המגזר (6 אחוזים מדי שנה), גדלים גם צרכי קיומו. כמה חברות כוח אדם כבר מתפרנסות ממנו בכבוד.
עובדה היא שרק לאחרונה התפרסם סקר, לפיו רוב מוחלט של הציבור החרדי מבין העובדים במגזר הכללי (החילוני), אינו מרוצה ממקום עבודתו.
על ממשלת ישראל להוביל יוזמות, לעבוד ראשית כל על הדרך המעשית והאסטרטגית ליישומה של דוקטרינת ההעדפה המתקנת כלפי אוכלוסיות חשובות אלה, כאשר הבסיס ליישומה הוא צורך בהידברות ובהסכמה מצד גדולי התורה ומנהיגי הדור שליט"א מצד אחד, וראשי העולים בארץ מצד שני.
לעניות דעתי כפי שמכיר היטב את שתי האוכלוסיות - העולים והחרדים - אם לא נשפר את מצבם תתגלגל לפתחנו פצצה חברתית מתקתקת. קשיי העלייה וההסתגלות, משליכים על הפערים הקיימים בינם לבין האוכלוסיות הוותיקות - דבר המביא לאלימות ולהתדרדרות חברתית - ואם הציבור החרדי, הגדל מידי שנה בקצב מהיר ואשר שואף לעבוד במקצועות חופשיים, לא יתקבל באהדה ובעזרה - הוא יחווה תסכול קשה ואנו נפסיד הזדמנות כחברה.
אנו זקוקים לחברה ערכית, איכותית, שיש בה גשר של ממש בין חלקי העם. גם אם לא נגיע ל"אחידות" בעם, "אחדות" חשוב להשיג.

* המאמר התפרסם בעיתון "ישראל היום" בתאריך 28.10.07 *
כתב: עו"ד יצחק גאגולה
שם: יצחק גאגולה ושות' - משרד עורכי דין
דוא"ל: gagula6411@walla.co.il

תחומי עיסוק: יצחק גאגולה ושות' - משרד עורכי-דין הינו משרד דינאמי המתמחה במשפט אזרחי, משפט מסחרי - עסקי, יזמות עסקית, עסקאות נדל"ן והשקעות בארץ ובחו"ל, בשיתוף עם משרדי עו"ד מובילים בארץ ובחו"ל.


כתובת: רחוב הבנים 1 (קניון סימול), קומה 7, סיטי, אשדוד.

פלא': 050-5230114 050-5733838.

אודות הכותב: הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו איש ציבור, הנו כותב מאמרים ומרצה בנושאי אקטואליה, חינוך ומשפט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב