דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי התקשרות זוגית בטוחה ומדוע התקשרות זוגית מסוכנת אינה מאפשרת הצלחה בזוגיות? 

מאת    [ 02/10/2011 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 2855 פעמים ]

התקשרות בטוחה או מסוכנת - בילדות

 

ילדים שגדלים עם הורים לא יציבים שפגעו בהם, ערערו את אמונם, הגיבו אליהם בפראות, באלימות, בחוסר צפיות או במעברים חדים מאוד - יוצרים אצל הילדים שלהם חשש מהתקשרות זוגית בעתיד.

 

בזיכרון הפנימי של ילדים אלה מאוחסנת תבנית התקשרות פגומה המקשה על יכולתם להתקשר לבני זוג מתאימים עם התבגרותם, ולעיתם קרובות אף גורמת להם באופן תת-הכרתי לחפש בני זוג שאיתם ההתקשרות הזוגית תהיה מעורערת ומסוכנת, בדיוק כפי שחוו עם הוריהם. 

 

 

 

התקשרות זוגית בטוחה

 

התקשרות זוגית בטוחה היא תחושה של ביטחון ושל הכלה בקשר, שאינה יוצרת איומים ואינה מערערת את בסיס האמון בין בני הזוג. למשל, כאשר בין בני זוג שוררת תקשורת מכילה ומקבלת, ישנה תמיכה ואמפטיה, אין ביקורת קיצונית, ישנה הבנה מיידית של הצרכים והרצונות של הצד השני, ישנה תמיכה הדדית וישנה תחושה של סובלנות ואורך רוח - ההתקשרות הזוגית היא "בטוחה".

 

מהמקום הבטוח הזה הזוגיות צומחת ומתפתחת באין מפריע, כי אין חששות, פחדים, איומים או חשדות. בהתקשרות זוגית בטוחה תחושת הביטחון האישי היא גדולה מספיק כדי שהזוגיות תגדל ותתקדם ללא קשיים מיוחדים, ללא חששות וללא איומים.    

 

 

 

התקשרות זוגית מסוכנת

 

בהתקשרות זוגית מסוכנת - המצב הוא שונה לחלוטין. תחושת הסכנה מרחפת מעל לזוגיות רוב הזמן, ואין כמעט רגעים של שלווה, ביטחון ושקט. הריבים הם קשים. חוסר קבלה ושיפוטיות הם עניין שבשגרה. כל אחד מבני הזוג אינו מרגיש בטוח די הצורך, והזוגיות כולה אינה מסוגלת להתקדם בצורה טבעית ובריאה בשל הרקע המעורער והאווירה הלא בריאה והמכבידה.

 

התקשרות זוגית מסוכנת יכולה להתנהל לרגעים בצורה נעימה ואז באופן מפתיע להפוך לסערה ולמאבק שיוצא משליטה. לפרקים היא יכולה להיות נעימה וטובה ואז להפוך בן רגע לאיומה ולרעה. במצב דברים כזה הדבק בין בני הזוג והחיבור ביניהם הוא רופף - וקשה מאוד במצב כזה לבנות חיים זוגיים בריאים. 

 

 

 

זוגיות מעורערת היא תוצאה של התקשרות זוגית מסוכנת

 

אנשים רבים גדלו בבתים מעורערים וגודלו בידי הורים לא סבלניים, לא אמפטיים, לא מבינים ולא מכילים מספיק. אנשים אלה חרטו בתודעה שלהם זיכרון של התקשרות מסוכנת במקום של התקשרות בריאה.

 

התוצאה של תופעה זו היא שבבגרותם אותם אנשים נוטים לבנות לעצמם מערכות יחסים מעורערות המבוססות על התקשרות זוגית מסוכנת ולא בטוחה - כי זו צורת ההתקשרות שאותה הם מכירים ואותה הם מביאים מהבית. עמוק בפנים, הם אינם סומכים על בני הזוג שלהם, אין להם תחושת ביטחון בקשר, אין להם דמות זוגית שתרגיע את הפחדים שלהם, שתסוכך עליהם ושתדע לאזן אותם ולהפחית את החרדות שלהם. במערכות היחסים שלהם הם נותרים בלתי מובנים ובתחושה מעורערת, קשה, מפוחדת ומצוקתית. כתוצאה מכך, הזוגיות שלהם אינה מתפתחת למקומות חיוביים אלא נתקעת, הופכת למאבק או פשוט מתרסקת ומסתיימת כעבור מספר שנים בפרידה כואבת או אפילו בגירושין.

 

 

וטיפ לסיום: התקשרות בטוחה היא הבסיס היחיד לזוגיות אינטימית, עמוקה, רגועה ומשמעותית היכולה להיות רציפה ולספק הרבה מאוד ביטחון ונחת. כמעט כל הזוגות שלא מצליחים ליצור ביניהם התקשרות בטוחה יתגרשו בסופו של דבר או לכל הפחות יחיו בתחושת מתח, התשה ומאבק מתמיד ביניהם. כדי ללמוד ליצור התקשרות זוגית בטוחה יש לשפר בצורה משמעותית הן את ההיכרות העצמית והיכולת לבטא את הצרכים בצורה מדוייקת והן את יכולת ההבנה, ההתחשבות וההקשבה לבני הזוג.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב