הסודות מאחורי המדפים – אין טוב בלי רע ?!
לרגל השנה החדשה, כולם מברכים איש רעהו בברכת שנה טובה, אך האם באמת צפויה שנה לכולם - או שלחלק מהרשתות תהיה זו שנה לא קלה ?!
גלי המחאות השונים, נדמה שעשו לרוב הציבור רק טוב, אולם כפי שנהוג לומר "אין רע בלי טוב- ולהפך", רוצה לומר שלציבור הצרכנים טוב יותר ,אך אולי לחלק מהרשתות, פחות טוב ואלי מצבן אף הורע ?
רשתות המזון, אשר בגלל גודלן ומשקלן בסל הקניה שלו, טבעי שמושכות את מירב תשומת הלב, אולם האם מצב כולן שפיר ?
בואו נדבר לרגע על הרשתות הגדולות דווקא – שופרסל ומגה.
נדמה שמבין שתיהן, דווקא מגה סובלת יותר מהתחזקות הפרטיים ונדמה שהן נוגסות בכולם, אך דווקא מצבה של מגה הוא הפחות טוב.
נראה שהרשת מזגזגת, פעם זולה ופעם יקרה, נראה שהספינה לא שטה שם על מים רגועים למרות שמבחינה מסחרית יש לה המון יתרונות, אשר לא נראה שהם מנוצלים.
לרשת ישנה את הפריסה הקמעונאית הרחבה ביותר וכוללת את מגה בול,מגה בעיר,am-pm , שפע שוק, עדן, וורדינון, ששת, כפר השעשועים, רב קט, תחנות הדלק דור ואלוניות.
מנגד יש לה מותג פרטי לא רע בהיבט האיכות וגם חלק לא מבוטל מהחנויות שלה יושבות על נדל"ן בבעלותה.
לכאורה הרשת הייתה צריכה להיות סיפור הצלחה – היסטרי וכמודל לחיקוי, אך המציאות מראה שלא כך המצב.
לעומתה – שופרסל, על אף רמת הוצאות לא נמוכה, יציבה יחסית וממוקדת יותר.
אין ספק שבשתיהן יעשה "לאחר החג" ניקוי רציני ופיטורין לא קטנים, על מנת להחזיר לעצמן חלק מהורדות המחירים של החג.
רשתות העשה זאת ובעיקר אייס, תמשיך לדשדש, עד שימצא לה קונה וגם אז, ספק אם תהיה לו הנשימה לייצב אותה, אחרי שנים רבות של הזנחה וחוסר מיקוד מסחרי ועסקי.
בשקט בשקט ובלי מהומות רבות, מתחיל גם הצרכן הישראלי לבצע יותר ויותר הזמנות דרך האינטרנט, באתרים כמו "דיל אקסטרים" למשל ואחרים ומנתב חלק לא מבוטל מהקניות שלו, במקום לפקוד רשתות יקרות כמו אופיס דיפו/קרביץ וחנויות לאביזרי שמע או ציוד לטלפונים סלולאריים.
רמות המחירים באתרים אלא, אשר חלקם לא מחייב כלל עבור דמי משלוח ולא מתנה את הרכישה בכמות פריטים או בסכום כספי, מגיעה לרמה של 1/3 עד רבע מחיר "מהמקובל" בשוק.
שנה טובה !
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר