דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גירושין וילדים - דילמה העולה בכל תהליך גירושין 

מאת    [ 29/09/2011 ]

מילים במאמר: 617   [ נצפה 2997 פעמים ]

 גירושין וילדים

גירושין לעולם אינם קלים. מדובר בתהליך קשה וכואב, גם אם הגירושין הם בהסכמה וברור לצדדים שמוטב להם לחיות בנפרד, מאחר ואינם מסתדרים ו/או האהבה פגה מזמן. אולם, לזוגות מתגרשים שיש ילדים, מדובר בתהליך הקשה שבעתיים, שכן פירוק התא המשפחתי עשוי לגרום לילדים טראומה לא פשוטה כלל ועיקר.

כאשר לבני זוג יש ילדים, הדבר מקשה גם מהבחינה המשפטית, שכן לעתים כל אחד מהן מעוניין במשמורת על הילדים, לגדלם ולחנכם בעצמו ולפי אמונתו , קורת הגג שלו, עם פיקוח ושליטה מרביים וקשר הדוק עמם. 

הנושא של משמורת ילדים קטינים הינו סוגיה סבוכה העולה בכל פעם בגירושין, הן מבחינת ההורים והן מבחינת הילדים.  זוגות רבים מצליחים להגיע להסכמות ולהסדיר נושא זה, אך בלא מעט מקרים מתרחשים מאבקים קשים ביותר לגבי סוגיית משמורת ילדים קטינים, כאשר האב מעונין במשמורת משותפת, דהיינו, שהילדים ישהו תחת חסות ההורים באופן שווה ביניהם. מוסד זה של משמורת משותפת לא היה נהוג בעבר, אולם כיום נהיה נפוץ יותר ויותר.

לפי ההלכה הפסוקה, קיימת חזקה משפטית בשם – "חזקת הגיל הרך", לפיה כאשר זוג מתגרש ויש ילדים קטינים מתחת לגיל 6, האם מקבלת כמעט באופן אוטומטי את הילד למשמורתה, אלא אם האב מצליח להפריך את החזקה, שכן טובת הילד מבחינת בתי המשפט הוא להיות עם האם בגיל כה צעיר. עם זאת, האב יכול להוכיח, כי הנסיבות מצדיקות משמורת שלו דווקא, כגון: מקרים של אם נרקומנית, או אלכוהוליסטית, או עם הפרעות נפשיות קשות, וכיוצ"ב.  במקרים אחרים, כאמור, מאחר והילד זקוק ליציבות בחייו, המשמורת תהיה אצל האם, או האב.

בכל מקרה, יש לציין, כי גם אם הילדים הם במשמורת של האם, האב זכאי להסדרי ראיה, כלומר, מועדים קבועים בו יוכל לשהות במחיצתם הילדים והם במחיצתו ולבלות עמם, ואף שהם ילונו אצלו לסירוגין, מספר פעמים בשבוע. יש כל מיני סוגים של הסדר יראיה ובהסדרי הראיה המורחבים, הילדים נמצאים אצל ההורים לסירוגין, אצל כל הורה בסופ"ש, וכן שוהים אצל האב, כולל לינה, גם יום או יומיים במהלך השבוע.

על פי דיני משפחה, ההורה שאינו המשמורן, כלומר, זה שלא קיבל משמורת על הילדים הקטינים, מחויב להשתתף בהוצאות גידולם וכלכלתם, מה שקרוי דמי מזונות. העיקרון הוא שיש לכסות את הוצאות גידול הילד השוהה אצל ההורה השני, בהתאם לצרכיו השונים, כגון: ביגוד, מזון, הנעלה, וכן קורת הגג ואחזקתה (משכנתא, שכירות, הוצאות הבית, וכיוצ"ב), מה שקרוי מדור ואחזקת מדור.    הפסיקה קבעה כי סכום דמי המזונות הבסיסי הוא 1,150 ש"ח בצמוד למדד, וכי בגין כל ילד יש לשלם הוצאות מדור של 30% בגין הילד הראשון ו- 40% בגין נוסף, וכן הלאה.

הליכי גירושין רבים נסבים על סוגיית גובה המזונות, אשר הינה לב הסכסוך, כאשר נושא זה לרוב מסוכם בסוף ואף מהווה מכשול לחתימת הסכם גירושין במקרים לא מעטים, עד שיש הסכמה לגביו. הליך גירושין אינו פשוט לזוגות, ובמיוחד שלגור בנפרד זה הרבה יותר יקר, וסוגיית המזונות המשולמים שנים רבות קדימה, עד הגיע הילד לגיל 18 (ובמהלך שירות צבאי לפי שליש מסכום מזונות, מקובל בישראל).כאשר ההורים של הילדים מתגרשים, ילדים עשויים להרגיש כי כל עולמם חרב עליהם, ולכן חשוב שלא לריב בנוכחותם, לא להסית את הילדים כנגד הצד השני, לא ללכלכך עליו, ולזכור תמיד, כי זה שאתם לא מסתדרים ביניהם זה דבר אחד, אולם הצד השני תמיד יישאר ההורה של ילדיכם וחשוב לשמור על קשר טוב של הילדים עם ההורים וגם בין ההורים עצמם. תמיד יהיו חגים, תמיד יהיו ימי הולדת, בר מצוות, חתונות ועוד אירועים רבים אותם תצטרכו לחגוג יחדיו, לטובת הילדים והמשפחה, גם לאחר פירוק התא המשפחתי וגם אם תתחילו בפרק ב' ויהיו לכם ילדים נוספים מבן זוג אחר.

בני זוג שנוקטים בהליכי גירושין, צריכים בסופו של דבר, לערוך הסכם המסדיר את כל המחלוקות והעניינים הרכושיים ולגבי הילדים. הסוגיות של מזונות, משמורת והסדרי ראיה הן חלק בלתי נפרד מכל הסכם גירושין. חשוב לציין, כי גם במקרה של הורים שמעולם לא היו נשואים, כלומר, היו בסטאטוס של ידועים בציבור ונולדו להם ילדים, גם ניתן להגיע להסכם פירוד, לרבות קביעת משמורת והסדר יראיה ומזונות, כמו לגבי זוגות נשואים. 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב