דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז מה זה בעצם דיכאון סמוי? 

מאת    [ 25/09/2011 ]

מילים במאמר: 490   [ נצפה 6339 פעמים ]

דיכאון זה דיכוי של הרגשות. חסר מוחלט או חלקי ברגש.

בתור ילדים כאשר אנו חווים חסר רגשי מסויים החסר הזה מתחיל ללוות אותנו באופן קבע ולהסב לנו כאב, אנו לא עומדים בכאב ועל מנת לתפקד בצורה נורמלית אנו מתחילים לדכא רגשות מסויימים.

ככל שהחסר גדול יותר והכאב גדול יותר, החלק הרגשי אותו נדכא יהיה גדול יותר.

דיכאון מלא, מגיע כתוצאה מחסר רשמי מאד גדול שבו אין לנו את הכוח הנפשי לעמוד בכאב של החסר ואז אנחנו מדכאים את כל הרגשות שלנו.

דיכאון סמוי הוא דיכאון של רגשות מסוימים באופן רציף. יש רגשות שאני מרגיש ויש רגשות שבאופן קבע מדוכאים אצלי. כלפי חוץ אני נראה כאילו הכל בסדר אצלי. אני יכול לצחוק, לספר בדיחות ולתפקד ביעילות. הדיכאון הסמוי הופך לחלק מצורת החיים. אך הוא בא לידי ביטוי באיכויות הילדיות שלנו. אנחנו לא מסוגלים לעשות דברים שילד יודע לעשות. לדג' להשתטות. כיוון שיחד עם הרגש שדיכאנו דיכאנו את הילד הפנימי שלנו.

דיכאון סמוי הינו חלק מצורת חיים של אנשים שבילדותם חוו חסר רגשי מסוים שלווה בהרבה כאב. וכדי להמשיך לתפקד במערכת החיים הנורמאלים דיכאו חלק מרגשותיהם באופן רציף. כיוון שכאשר קיים חסר הוא אינו מתמלא מעצמו, החסר ממשיך ללוות את האדם גם בבגרותו ועל מנת לשרוד זאת ממשיך האדם לדכא חלקים מרגשותיו. אדם כזה לא יודע להשתטות, ליהנות ברמה החווייתית, לעשות דברים שילד יודע לעשות. הילד שבו מדוכא.

בדיכאון סמוי האדם חי באופן חלקי, רק חלק ממנו חי. החלקים האחרים נמצאים באיזשהו מין כלא שלא מאפשר להם להתבטא או אפילו לצוף. התפקוד של אדם כזה הוא ממקום של צורך ולא של רצון. פעמים רבות אדם בדיכאון סמוי ירגיש שהחיים לא באמת מעניינים אותו, שהוא לא משמעותי ושאין בו עניין. אין בעולם הרגשי שלו סיבה בשבילה הוא רוצה לקום בבוקר. גם אם מבחינה רציונאלית יהיו לו מטרות זה לא מצליח לחדור לעולם הרגשי שלו. בפעמים אחרות אדם בדיכאון סמוי יפחד מחיכוך עם אנשים, יפחד מלהתמודד עם החיים ועם החברה.

כדי לפרוץ מעגל כזה של דיכאון דבר ראשון חשוב שתהיה לאדם מודעות שהוא חי רק בחלקו ושהוא חווה רק חלק מחייו. העולם הרגשי שלו לא מכיל את מכלול הרגשות כגון עצב, שמחה, כאב, חמלה, אהבה וכדו.

בנוסף חשוב לאדם למצוא לעצמו סביבה רגשית שתוכל לספק לו רגשות חיבה, עידוד, מחמאות, תחושה שהוא רצוי. זה אפשרי במסגרת טיפולית או בעזרת אנשים שחשוב להם ממנו ומוכנים להתגייס לעזרה. חשוב לפתח מסוגלות לדבר איתם. לדבר הרבה על מה שמרגיש, להתחיל להתחבר חזרה לעולם הרגשי ולרגשות. תתחילו לשאול את עצמכם מספר פעמים במשך היום מה אני מרגיש כרגע? היכן הרגש מתבטא אצלי כרגע בגוף? בליווי טיפולי התהליך יהיה קל יותר.

כדאי למצוא תחביבים שמהנים אתכם ולהתעסק בהם. תשתדלו לעשות גם דברים שאתם רוצים אפילו סתם בשביל הפינוק. לא רק דברים שצריך לעשות בשביל התפקוד היומיומי אלא מעבר. תשאלו את עצמכם מה אתם אוהבים לעשות? מה אהבתם לעשות בתור ילדים? ופשוט להתחיל לעשות. לצייר, לשיר, לטייל, לרקוד, לאפות וכו' וכו'.

כמובן, אם זה מתאפשר מומלץ לעבור את התהליך בליווי טיפולי. כיוון שלאדם בדיכאון סמוי יש צורך בהרבה חום, תחושת שייכות ועידוד.

אז שיהיה בהצלחה. ותתחילו להשתטות :)

 

 

חני בורנשטיין מומחית להגשמה עצמית - יוצרת התוכנית האומץ לחיות http://www.liveyourlife.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב