דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמו מוסד הנישואין, גם מוסד המשפחה הולך ומתפורר - מדוע? 

מאת    [ 23/09/2011 ]

מילים במאמר: 837   [ נצפה 3664 פעמים ]

כמו מוסד הנישואין, גם מוסד המשפחה הולך ומתפורר - מדוע? 

 

 

הסיבות

 

האם משפחה היא בהכרח המקום החם, האוהב, הבטוח והטוב ביותר לאדם? לאמיתו של דבר - לא. "אין כמו משפחה" היא קלישאה שאינה עומדת במבחן המציאות המודרנית. בפועל, מוסד המשפחה המודרני מתפורר לאיטו ובהדרגה מאבד את התפקיד שאותו הוא גילם במשך תקופה ארוכה.

 

ישנן מספר רב של סיבות מדוע מוסד המשפחה מתפורר, ובהם בין היתר:

 

1. מסגרת החיים המשפחתית המסורתית הולכת ונעלמת

    ובמקומה גדלה בהתמדה צורת חיים עירונית, תעשייתית, אינדיבידואלית ומרוחקת

 

אחד השינויים הגדולים המתחוללים בעולם הוא השינוי הדמוגרפי ושינוי אורח החיים. בעידן המודרני ישנה תנועה אדירה של אנשים מאזורי הספר והכפר אל המרכזים העירוניים והתעשייתיים. המגמה הזו מחריפה והולכת בכל שנה ושנה והיא גורמת למצב בו מסגרת החיים המסורתית והשבטית הישנה והמוכרת אינה יכולה עוד לשרוד במתכונתה הקלאסית והיא פשוט הולכת ונעלמת. מאות מליוני אנשים עוזבים את השורשים, המקורות, המשפחה והמסורת ועוברים אל צורת חיים אורבנית ומתקדמת המעודדת את חופש הפרט, האינדיבידואליות, הריחוק והניכור. זהו כורח כלכלי דמוגרפי שפשוט מחליש בצורה ניכרת את כוחה ומעמדה של המשפחה של פעם.

 

 

2. קריסת מוסד הנישואים ואחוז הגירושין העולה

    העצים גם הוא את תהליך ההתמוטטות התא המשפחתי

 

קריסת מוסד הנישואים ואחוזי הגירושין העצומים רק החריפו את החלשת מוסד המשפחה. עקב הגירושין ההמוניים שינה מוסד המשפחה את צורתו ולבש צורה חדשה. לא עוד משפחה מאוזנת ויציבה של אימא, אבא וילדים ביולוגיים אלא משפחות מוחלשות של הורה יחיד, הורים גרושים ומשפחה מפוצלת או משפחה "מעורבת" שבה אחד ההורים אינו הורה ביולוגי ואינו חלק מהתא המשפחתי המקורי אלא תוספת מאוחרת שלהם. 

 

 

3. קריסת הסמכות ההורית ריסקה את המסגרות המשפחתיות של פעם

    ואיפשרה מצב בו כל אחד מבני המשפחה חי את חייו כפי רצונו

 

הסמכות ההורית אינה כפי שהייתה וכנראה שלעולם לא תהיה מה שהייתה. בעולם של חופש, הגנה פנאטית על זכויות המיעוטים והחלשים, גישת עולם ליברלית ותרבות שהיא פוליטקלי קורט אין עוד מקום לסמכות ההורית של פעם, כי גם האווירה וגם החוק אינם מאפשרים קיומם של הרתעה, כבוד ומסגרת חזקה בתוך המשפחה. המקומות היחידים שבהם המשפחה של פעם נשמרת פחות או יותר הם המדינות והתרבויות הפרימיבטיות והדתיות, אך גם הם עוברים תהליך של ליברליזציה ומודרניזציה ועם השנים כוחם הולך ופוחת.

 

 

4. למוסד המשפחה המסורתי קמו מתחרים חדשים

    כמו משפחה חד-הורית, זוגיות ללא נישואים, אימוץ, רווקות נצחית וגירושין סדרתיים

 

בעבר, מוסד המשפחה הקלאסי היה האפשרות המרכזית, ובמקרים רבים היחידה, שבני אדם יכלו לבחור בחייהם. המונפול המשפחתי הזה חיזק מאוד את מעמדו של מוסד המשפחה של פעם. אולם כיום, קמו למוסד המשפחה מתחרים רציניים ומגוונים ששחקו את כוחו המונופולי והקטינו את מידת המשיכה שלו. למשל, צורות חיים עצמאיות, משפחות חד-הוריות, משפחות שמתקיימות מחוץ לנישואים או משפחות שהן תוצר של גירושין סדרתיים - כל אלה הפכו את האופציה של משפחה אחת מלוכדת וחמה לאפשרות אחת מיני רבים, אבל לא לאפשרות היחידה.

 

 

5. הצמיחה הכלכלית האדירה פתחה פתח לדור הצעיר

    להתנתק מהתלות הכלכלית בהורים ולחיות בצורה עצמאית מבלי צורך ממשי במשפחה

 

אחד "הדבקים" המשמעותיים ביותר של המשפחה הקלאסית של פעם היו הכלכלה והכסף. באמצעות מבנה היררכי מסודר המשפחה של פעם חיה במקום אחד, עבדה יחד והחזיקה נכסים משותפים. כיום המצב השתנה פלאים. מבנה הכלכלה המודרנית הוא כזה שבו כל אחד מבני המשפחה יכול למצוא את מקורותיו הכלכליים בצורה עצמאית שמנותקת לחלוטין מהמשפחה. המציאות הכלכלית החדשה איפשרה את ניתוק התלות וההמשכיות הכלכלית שבין ילדים להורים ודחפה את הדור הצעיר למצוא את פרנסתו הרחק משבט, מהמשפחה, מהמקור. היכולת של הדור הצעיר לפרנס את עצמו ללא סיוע כלכלי מהמשפחה או תלות במשפחה ניתקה גם את הצורך המיידי והדחוף של הדור הצעיר במשפחה עצמה, והעצימה את יחסי הניכור והריחוק בתוך המשפחה בין הדור הצעיר לדור הוותיק.

 

 

6. התרבות המודרנית המעודדת חופש בחירה ושחרור עצמי מכל הגבלה וכבלים

    מתנגשת באופן ישיר ובוטה במוסד המשפחה שהוא מטבעו מוסד שיפוטי, שמרני ונוקשה 

 

התרבות המודרנית מעודדת ומקדמת, לעתים אף בצורה בוטה וישירה, ערכים כמו חופש אישי, שחרור מכבלים, ביטוי עצמי ועצמאות מלאה. אל מול ערכים אלה נמצא מוסד המשפחה הקלאסי שהוא ביסודו מוסד שמרני, שיפוטי ונוקשה. באווירה של חופש אישי ושחרור מכבלים קשה מאוד לתחזק משפחה בעלת קודים ברורים של התנהגות צייתנית, היררכיה, סדר ומשמעת. להיפך, האווירה ברחוב ובתרבות היא כזאת שהערכים החופשיים נתפסים כנכונים וכמתקדמים יותר מערכי המשפחה השמרנית של פעם. כתוצאה מכך, אנשים רבים פיתחו סלידה, כעס וזלזול כלפי מוסד המשפחה הנתפס בעיניהם, לעתים בצדק, כמקום שאינו מסוגל להעניק להם תמיכה אמיתית, קבלה ללא תנאים, העדר שיפוטיות, רכות, הבנה וסיוע לתפיסות חריגות או לבחירות עצמאיות של בני המשפחה.      

 

 

 

קשרי רצון

 

האלטרנטיבה המשמעותית ביותר למוסד במשפחה היא "קשרי הרצון". קשרי רצון הם קשרים שאינם מבוססים על גנים, משפחה, מסורת והמשכיות אלא על בחירה חופשית, חברית ורגשית הבנויה במידה רבה על ערכים טבעיים דומים בין אנשים זרים.

 

לעתים קרובות, חברים לאותה הדרך או לערכים דומים נתפשים בעיני אנשים כקרובים יותר מבני משפחה של ממש. קשרי חברות ואכפתיות המבוססים על בחירה חופשית נחווים כתומכים, כרגשיים וכאמיתיים הרבה יותר מיחסי אחים ואחיות או ילדים והורים. כתוצאה מכך, אנשים רבים יוצרים לעצמם "משפחה" אלטרנטיבית של אנשים שהם חברים מרצון וקרובים מרצון ולא מגנים. 

 

 

וטיפ לסיום: מוסד המשפחה לא ייעלם לחלוטין אף פעם אך מעמדו וכוחו מכורסם בהדרגה וההסתכלות עליו השתנתה ממצב בו הוא היה צורת החיים היחידה האפשרית למצב בו רבים יעדיפו שלא לבחור בו מלכתחילה אלא יבחרו באלטרנטיבות הרבות הקיימות במקומו של מוסד המשפחה.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב