דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה ההבדל בין עמוד טיפוס ומוט כבאים ? 

מאת    [ 22/09/2011 ]

מילים במאמר: 750   [ נצפה 3260 פעמים ]

"עמוד טיפוס" ו"מוט כבאים" הם שני מונחים שונים לאותו מתקן, אבל המשמעות של כל אחד מהם מכוונת לפעילות אחרת.

כשאני הייתי ילדה, כל עמוד היה אובייקט לטיפוס. אצלנו בחצר היה עמוד שתמך בסככה, ואצל סבתי היה עמוד שתמך בסוכת גפנים. כילדים תמיד טיפסנו עליהם. הם היו צריכים להיות עגולים וחלקים והאתגר היה להגיע למעלה. גם בגן המשחקים היה עמוד טיפוס שהווה מתקן בפני עצמו ולא היה מחובר למתקן אחר.

אינני יודעת מתי נכנס לשימוש המונח "מוט כבאים" ככינוי לעמוד, אבל המונח הזה היווה שינוי מאוד משמעותי בתפיסה של הפעילות עליו. המונח "מוט כבאים" (Fireman pole) לקוח מעולם הכבאות בו המוט משמש את הכבאים בגלישה מהירה מהקומה העליונה בו הם נמצאים בכוננות, לבין הקומה התחתונה בו נמצאת מכונית הכיבוי.

המעבר של המונח הזה לגן המשחקים העביר גם התפקיד של המוט כאמצעי לירידה בלבד ולא לטיפוס, וזו כנראה גם הסיבה לכך שלא רואים היום ילדים מטפסים על העמוד אלא רק גולשים ממנו. אפילו רוב ההורים לא חושבים על האופציה הזו כפעילות לילדים. יצרני מתקנים קוראים לזה "מוט גלישה", כך שגם הם רואים את התפקיד של המתקן לגלישה בלבד ולא לטיפוס.

 

כיצד לשמור על הבטיחות בירידה ממוט הכבאים

כיום העמוד הינו חלק בלתי נפרד ממתקן משולב המכיל סולמות, מנהרות, גשרים מגדלים ומגלשות. העמוד מחובר לאחד המגדלים, כאשר לאותו מגדל מחוברות גם מנהרות או גשרים, והמגדל עצמו מהווה מקום מעבר של ילדים מחלק אחד של המתקן לחלק אחר שלו. בעבר היה פתח במקום בו מחובר העמוד, וכשהילדים שלי היו קטנים זה היה המקום שבו הייתי משגיחה עליהם ומלמדת אותם ששם צריך להיזהר. היום, במקום שבו יש יציאה לעמוד, ישנו מחסום בגובה של כ-70 ס"מ, כך שילד לא יכול ליפול משם בטעות. אז אמנם את סכנת הנפילה החופשית פתרו, אבל נוצרו שתי סכנות חדשות.

 

הסכנה הראשונה היא שהמחסום הקיים מעודד את הילדים להיתלות עליו כמו על מתח, וכאשר "המתח" הזה נמצא בגובה של למעלה מ-2 מטר מעל הקרקע, הנפילה ממנו מאוד מסוכנת. חשוב להבהיר לילדים שאסור להיתלות על המחסום הזה.

הסכנה השנייה היא בפעילות הגלישה עצמה. אם בעבר, בכדי לגלוש בעמוד, היו הילדים נעמדים בקצה המשטח, מושיטים ידיים, אוחזים בעמוד, ומעבירים גם את הרגליים וגולשים, היום, עקב המחסום שהותקן, התנוחה שבה הילדים צריכים להיות בה על מנת לעבור לעמוד, אינה בעמידה אלא בהתכופפות, ולכן הילדים יציבים פחות והמעבר לעמוד הרבה יותר מסוכן. חשוב מאוד להיות נוכחים בתחתית העמוד על מנת לוודא שהילד עובר לעמוד בצורה יציבה.

בנוסף לשתי הסכנות האלו, גלישה בטוחה בעמוד, מצריכה כוח בידיים, וזאת על מנת לווסת את הגלישה למהירות סבירה ולא לנפילה חופשית הנכנעת לכוח הכובד. הילד לא תמיד יודע האם הוא יהיה מסוגל להחזיק את עצמו במהלך הגלישה, ולכן חשוב שההורה יהיה לידו לפחות בפעמים הראשונות על מנת לוודא שיש לו את הכוח הנדרש לגלישה איטית ומבוקרת.

במידה והעמוד חם (גם בחום שניתן לאחוז בו), גלישה מהירה עליו יוצרת חיכוך וחום נוסף, וצריך להיזהר.

 

למה הטיפוס על עמוד חשוב לפעילות של הילדים?

הטיפוס על העמוד הינה משימה מאוד מאתגרת המפעילה בו זמנית שרירים רבים. הטיפוס דורש כוח, גם ברגליים אבל בייחוד בידיים. ישנם כמה מתקנים בגן המשחקים, כמו מתח, סולם אופקי, טבעות, שבהם הילד נדרש להחזיק את כל משקל גופו על הידיים, אבל רק בטיפוס על עמוד, ישנו צורך לא רק להחזיק את כל משקל הגוף על הידיים, אלא גם להתגבר על כוח המשיכה ולעלות כלפי מעלה, וזה מצריך כוח רב יותר בידיים ומחזק מאוד את שרירי חגורת הכתפיים. נכון, גם בסולם יש צורך להתגבר על כוח המשיכה כאשר עולים עליו, אבל בסולם עיקר המאמץ הוא ברגליים, ואילו הידיים משמשות יותר לאחיזה ולאיזון, ובנוסף לכך, הטיפוס בסולם הוא מאוד נוח מבחינת האחיזה, ישנם שלבים מוגדרים ונוחים להנחת הרגליים ולאחיזת הידיים, ואילו במוט כבאים, שהינו חלק לגמרי, אין מקום אחיזה מוגדר, ולכן הפעילות עליו מאתגרת ביותר. הטיפוס על העמוד דורש מיומנות מיוחדת של אחיזת הרגליים בעמוד, שאינה קיימת במתקנים אחרים בגני משחקים. האחיזה הזו ברגליים, הלופתת את העמוד, כאשר רגל אחת מפנה אליו את גב הרגל ואילו הרגל השניה לופתת את העמוד, דורשת תיאום תנועה בין שתי הרגליים, והטיפוס עצמו דורש תיאום תנועה בין הרגליים לידיים. כמובן שיש צורך בהרבה מוטיבציה והתמדה של הילד, ובעידוד ואמונה של ההורה. הטיפוס על העמוד עד למעלה אינו נלמד ביום אחד, זה לוקח זמן לפתח את המיומנות של האחיזה המיוחדת לעמוד, ללמוד את הכוח הדרוש לטיפוס, ולהתנסות בתיאום התנועות בין הרגליים והידיים, אבל תחושת ההישג שווה את המאמץ.

 

קצת סטטיסטיקה...

עמוד טיפוס נמצא בישובים קטנים בכ-50% מגני המשחקים, ואילו בערים ובעיירות הוא נמצא רק בכ-25% מגני המשחקים.

 

לסיכום

טיפוס על עמוד הוא האתגר הגדול ביותר הקיים היום בגן המשחקים. הטיפוס דורש יכולות מוטוריות מאוד גבוהות, והוא אמצעי מעולה לחיזוק שרירי חגורת הכתפיים.

 

תעיזו, תתמידו, תצליחו !!! (בן גוריון, 1957)

 

יערה בשן חכם   מומחית לגני משחקים - הדרכה, ייעוץ, תכנון


מעצבת תעשייתית העוסקת בהדרכת גננות, בתכנון גני משחקים מתוך ראיית הצרכים ההתפתחותיים של הילדים, ובקידום המודעות בציבור לחשיבות הפעילות בגני משחקים להתפתחות הילד.


http://yaaraplayground.wordpress.com/


054-2490390


yaarahaham@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב