דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשפחה עוברת למדינה זרה ! איך מתמודדים ? 

מאת    [ 21/09/2011 ]

מילים במאמר: 1417   [ נצפה 2459 פעמים ]

 

 מאת : שירה עומר, מ.א. בפסיכולוגייה ייעוצית, פסיכולוגית חינוכית מומחית.
                                     חברת צוות " בנפשי ".

במאמר "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" סקרתי את עיקרי ההבדלים בחיי משפחה העוברת למדינה זרה. בחלק זה אפרט המלצות מעשיות שיסייעו לכם "לעבור את זה" בצורה טובה יותר. את ההמלצות אסקור בשני חלקים- לפני ואחרי המעבר.

אתם ההורים מכירים הכי טוב את התא המשפחתי שלכם ויודעים מה עשוי לסייע לכם ולילדכם בשעת מצוקה או משבר. מכוונות החשיבה כלפי פתרונות במקום שקיעה בקושי, לצד  עשייה אופרטיבית  יאפשרו לכם לחזק את תחושת השליטה בחייכם, שבאופן טבעי מתערערת במקום חדש.

לפני המעבר:

לדבר לדבר לדבר – דברו על המעבר הצפוי. קודם כל ביניכם ההורים, ולאחר מכן גם עם הילדים. העברת המידע לילדים כוללת בראש ובראשונה העברת מידע עובדתי- מתי עוברים, למה, איך, לאן. ככל שתדעו יותר מראש  על המקום אליו תעברו כך ייקל עליכם ועל ילדכם. למשל לרבות ממסגרות החינוך יש כיום אתרי אינטרנט ואפשר לראות את תמונות המורים והגננות ולהכירם. אפשר דרך תוכנות מיפוי מצולמות להראות לילדים את העיר/רחוב/בית בו אתם עתידים להתגורר ולהכיר את הסביבה הקרובה כבר מהארץ.

כבר מהארץ בידקו מה אתרי הבילוי והטיול הקרובים למקום מגוריכם, שם סביר שתבלו בסופי השבוע הראשונים לאחר המעבר ושתפו את ילדכם. ככל שתספרו יותר על המקום החדש והשגרה החדשה המיועדת – הדירה/בית בו תגורו, המרחק מבית הספר ותיאור חיי היומיום הצפויים, כך ייקל על הילדים להסתגל.

מתי מתחילים לדבר על המעבר? לאחר שהחלטתם לנסוע ואתם יודעים מתי הנסיעה צפויה. אל תחששו מלדבר על כך אפילו מספר חודשים מראש. במידה והמעבר נשמר בסוד נוצר באופן טבעי מצב בו אתם משוחחים בינכם, עם הוריכם או חברים על הנסיעה בלי שהילדים יודעים במה מדובר, ומתחילה לאפוף את הבית אוירה של סוד. סוד בדרך כלל הוא מטריד- מה מחביאים ממני? שואלים את עצמם ילדכם ועסוקים בפתרון הסוד מאשר בחיי היומיום שלהם. מומלץ לשלב את הנושא בשיחות המשפחתיות היומיומית. למשל. ילדכם חוזר ומספר כמה רעש היה היום בכתה. אפשר לאמר לו- "בכתה שתלמד בה שנה הבאה, יש רק 20-25 ילדים בכתה יהיה לך פחות רעש ובלגן". משפט זה מאפשר לכם לתאר את המציאות החדשה בה יחיה ילדכם וכן העברת מסר של יתרון במעבר. כדאי לשלב בשיח המשפחתי "שיחות מכוונות מעבר" יותר ויותר, ככל שמתקרבים לתאריך הטיסה.

מסר אחיד לילדים- לצד העובדות גבשו ביניכם ההורים איזה מסר אתם רוצים להעביר לילדכם לגבי המעבר- בייחוד עבור הילדים המתבגרים, למה אתם עוברים למדינה חדשה, מה המעבר יתרום לכם כמשפחה וכיחידים (להתגבש, להכיר עולם, להתנסות בחוויות חדשות, להתעצם כלכלית- לכל משפחה הסבות שלה למעבר).

חשוב שהמסרים לגבי המעבר יהיו  אחידים וברורים משני ההורים. על מנת לצמצם את חווית הבלבול וחוסר איזון שילוו את ילדכם בתקופה הקרובה.

 חישפו את ילדכם לשפה החדשה- על מנת שצליל השפה לא יישמע זר, כדאי לחשוף את הילדים לשפה החדשה. אפשר לחשוף אותם דרך שיעורים בשפה, או דרך סרטים (כיום סרטי DVD בדרך כלל מגיעים במגוון רחב של שפות מדובבות וכדאי לבדוק אם יש סרטים ב"שפה החדשה שלכם" ). גם אם הם לא מבינים את השפה (עדיין) אם יראו סרטים מוכרים בשפה החדשה- יוכלו ילדכם להתחיל להתרגל לצליל השפתי ולהתחיל לרכוש מונחים או מלים פשוטות

 שתפו את הילדים בתהליך האריזה של - מומלץ לאפשר פרידה מחפצים אהובים ומוכרים שהחלטתם שלא יעברו איתכם, וכן לארוז חפצים שילדכם מרגיש כי הוא חייב לקחת איתו. לעתים אלה יהיו חפצים שלא הייתם חושבים עליהם אולם לילדכם הם משמעותיים רגשית מאוד. העשייה, האריזה מאפשרת לילדכם להבין בצורה מוחשית וקונקרטית את משמעות המעבר, בייחוד אם מעולם לא חווה מעבר של דירה. ניתן לשתף ילדים בכל הגילאים לתהליך זה אולם מומלץ כי ילדים צעירים (8 ומטה) יעזרו לכם בתהליך האריזה קרוב ככל האפשר למעבר.

כדאי לקחת מחדר הילדים פריט שיעבור גם לחדר הבא על מנת ליצור איזושהי תחושה של המשכיות. (תמונה קטנה שאהובה במיוחד על ילדכם, או מדבקות קיר)

ערכו מסיבות פרידה- ממשפחה, חברים וחברים של ילדכם.. מסיבות פרידה מאפשרות לכם לערוך פרידה מסודרת מהקרובים לכם, ובתהליך מקביל לקבל תמיכה מהקרובים לכם למהלך המעבר. התמיכה חשובה מאין כמוה. בקרוב מעגלי התמיכה הטבעיים לכם לא יהיו כה קרובים פיזית כפי שאתם רגילים, והקשר הקרוב והאינטימי יצטרך לעבור באופן פחות ישיר  דרך טלפון או דרך האינטרנט (מיילים או שיחות דרך תוכנת הסקייפ). מומלץ לשתף את המחנכים והגננות של ילדכם במעבר הצפוי ולבקש את שיתוף הפעולה שלהם בעריכת מסיבת פרידה מהילד לקראת המעבר. כדאי לשלב עריכת אלבום בו יהיו תמונות חברי הכתה/גן שיאפשרו לילדכם לשמר זכרונות מחבריו בארץ.

לאחר המעבר-

התאזרו בהרבה סבלנות- מעבר לא קורה ביום אחד. הפנטזיה שילדכם ילמד את השפה החדשה בשלושה חודשים או שהיותו שחקן כדורגל מוכשר תקרב אותו מידית לילדים בכתה/בגן תתפוגג במהירות. קליטה בתרבות זרה, ואם מדובר באירופה או ארה"ב- שלהן תרבות יותר קרה ומרוחקת, אינה קלה. כדאי מראש לשתף את הילדים כי בהתחלה לא יהיה קל. יקח זמן עד שילדים מתרבות ושפה אחרות יכירו באיכויות הייחודיות  של ילדכם (יכולת ציור מרשימה, יכולות ספורטיביות מעולות, כשרון חברתי, מנהיג מלידה).

רכישה של שפה חדשה אורכת זמן, לפחות שנה ולעתים יותר. ברכישה של שפה שני שלבים עיקריים: בתחילה הילד מתחיל לפתח הבנה של השפה ללא דיבור.  בשלב השני הילד "מפענח" את הדקדוק של השפה החדשה וכשאוצר המלים יהיה מספיק רחב אז יוכל להתחיל לדבר.

-ושוב- לדבר לדבר לדבר- וכולם עם כולם- הורים בינם לבין עצמם, ומתן אפשרות לתת לילדים שלכם מקום להביע את עצמם ולשתף בחוויות שעוברות עליהם. לא פשוט לשמוע את הילדים שלכם מדברים על חוויות כמו דחייה חברתית, בדידות, שעמום וכשהם מגלים מצוקה. אולם אם לא תאפשרו להם לשוחח עמכם על המצוקה שלהם למי יפנו? חשוב להקשיב לילדים שלכם- לאפשר להם לדבר על התחושות שלהם, ולהכיל את תחושותיהם- החיוביות והשליליות. כך תוכלו לשמש לילדכם גורם משמעותי לתמיכה. עם המעבר ולאורך  החודשים הראשונים, ילדכם מוצפים חושית ורגשית בחוויות ומראות חדשים. על מנת לסייע להם לווסת את רגשותיהם- כדאי לנהל שיחה יומיומית . להלן הצעה לשאלות המכוונות לעיבוד החוויות היומיות:

-          איך עבר עליך היום?

-          איזה דבר טוב קרה לך היום?

-          איזה דבר חדש גלית כאן במדינה החדשה היום?

-          מה היה לא טוב היום?

שיחה קבועה, בזמן קבוע פחות או יותר (עדיפות כמובן לסוף היום) תאפשר לכם לדעת טוב יותר מה עובר על ילדכם, לזהות קשיים, וילדכם ירגיש את ההתעניינות שלכם בו והרצון שלכם להקשיב ולהיות חלק מעולמו.

שמירה על רציפות חיי המשפחה- הקפידו כי חוקים משפחתיים שסיגלתם בביתכם בארץ ימשיכו גם לאחר המעבר. הרצפיות תאפשר לכם ולילדכם לחוות יציבות בתוך התוהו ובוהו הראשוני עם המעבר. אם למשל נהוגה בביתכם שגרת ערב- ארוחת ערב, מקלחות, שהייה משותפת יחד לפני השינה (המתמלאת לעתים בתוכן של קריאת סיפורים), כיבוי אורות בשעה מסוימת למתבגרים- כדאי מאוד לשמר את השגרה. תתפלאו לגלות כי ילדכם יחפשו את החוקים, המבנה והמסגרת – מאחר ובכל שאר תחומי החיים (בעיקר בבית הספר ומבחינה חברתית) יש תחושה של חוסר בטחון, הרבה שינויים ואי יציבות.

צאו לטייל- במצב של מתח ומוטרדות לרוב יורד החשק והכוחות ליזום פעילויות משותפות. אולם מומלץ לא לשבת ולחשוב יחד כמה המציאות החדשה מורכבת.  אתם במצב ייחודי בו אתם יכולים להנות משני כובעים- מחד אתם תושבי המקום מאידך- עדיין אפשר להנות מהוויה של תייר! צאו לבלות, לטייל, לראות. כך תוכלו להכיר את הסביבה הקרובה אליכם ולצבור יחד כמשפחה חוויות חיוביות כבר מההתחלה .

יזימה חברתית- הרחיבו מעגלים חברתיים- כדאי ליזום מפגשים חברתיים בעבודה,  מפגשי כתה, להזמין את הכתה הביתה, להתקשר להזמין חברים.

-רכשו מידע- אם גם אתם לא חיית אינטרנט מומלץ מאוד להכנס לפורומים של ישראלים שחיים בחו"ל. תוכלו לקבל הרבה מידע טכני על המעבר (בטוח לאומי, מסים וכו') וכן לגבי מסגרות חינוך לילדים , מקומות מועדפים למגורים ועוד.

ולסיום… מה הרווחנו?

הרחבת והעמקת התפקודים ההוריים— ההורות בחו"ל הרבה יותר אינטנסיבית. שעות הפנאי הרבות, תנאי מזג האויר, סוף השבוע הארוך ומיעוט יחסי של מעגלי חברה ומשפחה טבעיים- כל אלה מחייבים אתכם- ההורים להיות עם הילדים, והרבה. בנוסף אתם מקבלים על עצמכם תפקידים חדשים- אתם המורים לעברית- מקנים קריאה וכתיבה לילדים הצעירים, ספקי תרבות ישראלית ויהודית. אתם לוקחים פעיל חלק בניהול החיים החברתיים- וצריכים לייצר יש מאין קשרים חברתיים חדשים, ואם אפשר גם סביבה חברתית מקבילה גם בעברית.

לכידות משפחתית- הרווחנו משפחה מגובשת שלומדת לבלות אחד עם השני,  ולהינות אחד מהשני. הרווחנו מעורבות גדולה יותר וקשר קרוב ואינטימי עם הילד. המעורבות והקרבה משמשים בסיס איתן לקרבה ומעורבות גם כשהמשפחה בוגרת לאחר שנים רבות.

יצירתיות- והרבה.   בפתרון בעיות בהן נתקלים, במילוי הזמן המשותף, בפיתוח מסורת משפחתית חדשה לימי שישבת, וחגיגת החגים בייחוד במקומות בהם אין קהילה יהודית או ישראלית.

פתיחות לעולם, לתרבויות זרות ואחרות, ופיתוח חוויה של סקרנות כלפי התנסויות חדשות.

יכולת התגמשות – אם הצלחנו לעבור לארץ זרה, להסתגל להרגלים חדשים, מנהגי חיים אחרים, קצב חיים אחר וניהול המשפחה באופן חדש, משמע אנחנו גמישים. כולנו אוהבי שגרה וחוששים משינויים. אולם מי שחווה שינוי גדול, יודע כי כעת יש בו את היכולות והכוחות הנפשיים לעשות עוד שינוי. יכולת זו חשובה מאין כמוה להתמודדות בכל שלבי החיים.

"ואם אתה לא, לפעמים אתה לא…"

ואז אפשר לבקש לקבל עזרה. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולמצוא את העזרה המתאימה לכם דרך האינטרנט.

" בנפשי " - המרכז לתהליכי ייעוץ, טיפול ואימון ברשת.


מרכז "בנפשי"  הוקם בשנת 2008 , ובו פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלים באמנות, שלצד העבודה המקצועית בקליניקה ובשירות הציבורי התמחו לאורך השנים גם במתן טיפול וייעוץ באמצעות האינטרנט ( E Therapy).
מרכז בנפשי מציע טיפול פרטני, ייעוץ זוגי וייעוץ הורי בעברית, דרך האינטרנט, ממטפלים מנוסים, ובמחירים "ישראליים".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב