דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המסקנה המיידית המתבקשת 

מאת    [ 24/10/2007 ]

מילים במאמר: 752   [ נצפה 2645 פעמים ]

יום רצח ראש הממשלה יצחק רבין, הוא יום של אסון לאומי. ביום הנורא ההוא השתנו סדרי בראשית, מדינת ישראל לא תחזור עוד למצב שלפני הרצח. השאלה היא, האם הופקו הלקחים? האם הפנמנו את מה שקרה באמת, על כל השלכותיו לחיינו? האם באמת עשינו חשבון נפש אמיתי וכנה עם עצמנו?
התשובה היא חד משמעית, בלאו רבתי! לא רק שלא הפנמנו ועשינו חשבון נפש אמיתי, כי אם נוהגים אנו, כמעשה שבשגרה - כאילו דבר לא קרה. אמנם מציינים יום אבל לאומי המתבטא בטקסים ובנאומים חוצבי להבות, בדיון בכנסת וכו'... מה הלאה? האם תרבות הדיבור השתנתה במשהו? האם נהיינו יותר וותרנים, סלחנים, פחות יהירים האחד כלפי השני? יותר מזה: האם פעם התקיים דיון מעמיק, כמו "יום עיון" בנושא הסובלנות? לא!
כל כך הרבה שנים וימים עברו מאז היום הנורא, כל כך ברברת של פטפוטים ב"כאילו" נמרח, וכה מעט למדנו. כה מעט לקחים הפקנו.
שוגים אלה הרוצים להנציח את זכר רבין ז"ל, בלי טיפול שורש יסודי, בהפקת הלקחים ובכל דבר המביא לשפל נורא שכזה, המתחיל מדברים "שוליים" - "לא רציניים" - בדיבורים קיצוניים, הממשיך להסתה וכלה ברצח. עלינו ללמוד ולתרגל חיים של סובלנות האחד כלפי רעהו - בקבלת השונה והאחר, גם אם אנו חלוקים ושונים האחד מהשני בשוני מהותי.
קל לזרוק את הבוץ לפתחו של הזולת, כאילו אין זה נוגע אליך כלל וכלל. כולנו טובים בזה. הגדלות היא, כאשר חשבון הנפש היא כלפי עצמך. אם כל אחד מאתנו היה רואה רק את תיקון ושיפור עצמו - במה אני שגיתי, מה אתי ומה מצבי בקבלת השונה והאחר - כי אז היינו משיגים את השינוי המיוחל. היינו מונעים את האלימות ואת הרצח הבא.
בל נשכח שזה קורה אצלנו כמעט מידי יום ביומו, כאשר שומעים אנו בחדשות כי נער נרצח בדקירה סתם על ריב מטופש, או אלימות ורצח על הערה מטופשת של נהג חולף, הדוקר את חברו בצומת דרכים...
האם אין זו מכת מדינה? האם זקוקים אנו לרצח ראש ממשלה שיעיר אותנו. הרי זה בפתחנו, לדאבון הלב מידי יום ביומו! יש בידינו לשנות זאת. שבענו מדיבורים, יש להתחיל במעשים!
יואילו נא לחשוב ולהתבונן כל מטיפי המוסר וחוצבי הלהבות, במה הם תרמו לשינוי מזה 12 שנים מאז הרצח הנתעב, חוץ מקשקשת ודיבורים על "אודות השינוי", שאיננו!
הדבר המוזר הוא, שבאים אלה לתקן כנגד ההסתה והם המסיתים בעצמם. שהרי עדיין ישנם המשתמשים במשפט: "אל תשכחו מאיזה בית מדרש יצא הרוצח"? משפט שיש לשלול אותו מלקסיקון חיינו. כי מילא הגברת לאה רבין שאמרה זאת בשעת צערה וכאבה, זה נסלח, כי חלילה לנו לשפוט אדם בשעת צערו, אך מי שלוקח אמרה זאת במלוא הרצינות, חוטא הוא בחטא כפול ומשולש. כי ראשית, כל אמירה כוללנית היא פסולה - כנגד כל חברה שהיא - אם זה מימין או משמאל המפה הפוליטית. האם מישהו שם לב, כמה מילים ומשפטים מעוררי חלחלה נאמרו על ידי אישי מסוימים מצמרת השמאל הישראלי. מי קרא לחרדים "ג'וקים שחורים", "טפילים" ועוד כהנה מילים שקשה להעלותם על הכתב, ובמשך עשרות בשנים? למזלם, מילים אלה לא הביאו לרצח. וגם אז לא הייתי מכליל את כל השמאל כמסית. ועוד, האם מישהו יכול להעלות על דעתו, כי מקום המצמיח רוצח שהוא ייקרא "בית מדרש"? הרי אין לך עיוות ובורות גדול מזה!
הצרה היא, שמציאות חיינו מוקפת בסטיגמות מעוותות מסוגים שונים. חלקם נכנסים ונטמעים לחיינו, גם אם הם גורמים עוול, לפני הכל, לעצמנו! כי איך ניתן לחיות בשקר כה גס, מבלי לחשוב היטב, על המכלול ובאופן מעמיק? הצרה היא, ש"כולם חכמים וכולם נבונים, כולם יודעים את התורה....", גם אם הם רחוקים ממנה כרחוק מזרח ממערב! שהרי אין לך בתורה ערך גדול מערך החיים! ערך הדוחה את כל התורה כולה ואפילו מצווה יסודית כשבת וכיום הכיפורים - היום המקודש ביותר במשך כל ימות השנה.
הגיע העת לומר, כי יום רצח יצחק רבין כאבל לאומי, אינה נחלת השמאל בלבד. היא נחלת הכלל.
הבה נלמד מאבינו אברהם, מאהבתו הגדולה את האדם באשר הוא אדם. הנה בפרשת השבוע (וירא) רואים אנו את גדלותו, כאשר מארח הוא שלושה עוברי אורח, וזה על אף שהיה זה ביום השלישי למילתו - יום הקשה לנימול במכאובים וייסורים. לא זו אף זו, שהוא רץ לארחם בעיצומו של גילוי הקב"ה אתו. עם כל זה הוא רץ לקבלת שלושת האורחים. אברהם אינו מפריד בין סוגי אורחיו, כולם שווים אצלו. הצלם האלוקי שהאדם נברא בו מדבר אליו. כמה ניתן ללמוד מגדלותו של אברהם, כמה חייבים אנו ללמוד ממעשיו ומדרכיו.
ראוי לנו למקד את הטיפול בשורש הבעיה. במקום להמשיך בהסתה הלא נגמרת, יש לקיים השתלמויות וימי עיון רק בנושא הסובלנות והיחסים בין הפלגים השונים בחברה. השתלמויות שיקיפו את כל חלקי העם, טובי המרצים ואישי הרוח בימינו. אפ ישנם עוד הצעות, ראויים הם לעלות על שולחן מלכים - כהצעה לציבור הקוראים.
רק כך ניתן יהיה לומר כי הוסקו המסקנות המתבקשות, וכי עלינו למסלול שונה ואחר, לחיי חברה תקינה ובריאה.

כתב: עו"ד יצחק גאגולה
שם: יצחק גאגולה ושות' - משרד עורכי דין
דוא"ל: gagula6411@walla.co.il

תחומי עיסוק: יצחק גאגולה ושות' - משרד עורכי-דין הינו משרד דינאמי המתמחה במשפט אזרחי, משפט מסחרי - עסקי, יזמות עסקית, עסקאות נדל"ן והשקעות בארץ ובחו"ל, בשיתוף עם משרדי עו"ד מובילים בארץ ובחו"ל.


כתובת: רחוב הבנים 1 (קניון סימול), קומה 7, סיטי, אשדוד.

פלא': 050-5230114 050-5733838.

אודות הכותב: הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו איש ציבור, הנו כותב מאמרים ומרצה בנושאי אקטואליה, חינוך ומשפט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב