דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ממה אנשים נעשים מתוחים וכיצד ניתן לטפל במתחים ולהקטין אותם? 

מאת    [ 18/09/2011 ]

מילים במאמר: 690   [ נצפה 2654 פעמים ]

ממה אנשים נעשים מתוחים וכיצד ניתן לטפל במתחים ולהקטין אותם? 

 

 

למתחים יש מגוון רחב של גורמים

 

מתחים אינם נובעים ממקור אחד או מסיבה מוגדרת אחת אלא הם שואבים את כוחם ממגוון רחב של סיבות וגורמים רבים - חלקם חיצוניים ואובייקטיביים וחלקם פנימיים וסובייקטיביים.

 

אנשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהגורמים למתח הם בשליטתם. רוב האנשים מאמינים - בטעות - שאין להם שליטה על רמת המתחים שלהם, כאשר בפועל ניתן לשלוט ולנטרל חלקים גדולים מהסיבות והגורמים שמזינים את המתחים שלנו בחיים.

 

 

 

מקורות חיצוניים

 

בין המקורות החיצוניים למתחים ניתן למצוא -

 

1. קושי בניהול עצמי וקביעת סדר עדיפויות - למשל, אם אדם אינו יודע לנהל את המטלות שיש לו בחיים בצורה הגיונית ומסודרת, הוא קופץ מדבר לדבר, הוא אינו משלים משימות, הוא משאיר "זנבות" רבים והוא יוצר פיגורים שמובילים למתחים גדולים וללחצים מצד אנשים אחרים.

 

2. יצירת נסיבות בחיים שהם עמוסים לעייפה ואינם מאפשרים שחרור ממתחים - למשל, אם אדם בוחר להביא 4 ילדים בבית קטן מידות של 70 מטר הוא יוצר נסיבות חיים כאלה שלעולם לא יהיה מרגוע או שקט בבית בשל העובדה ש-6 נפשות חיים בו בדוחק.

 

3. קביעת יעדים שאפתניים מדי שיוצרים מתח תמידי בחיים - למשל, כאשר אדם מחליט שהוא גם יעבוד במשרה מלאה וגם יעשה דוקטורט או תואר שני הוא קובע לעצמו יעד שאפתני שברוב הסיכויים יהפוך את חייו לגיהנום או לסיר של לחץ למשך תקופה ארוכה של מספר שנים.

 

4. חשיבה שגויה ומעוותת שיוצרת מתחים מיותרים - למשל, כאשר אדם מחליט שמה שיפתור לו את כל הבעיות בחיים זו ווילה יקרה מאוד שאותה הוא ירכוש ובשבילה הוא יקריב עשר או עשרים שנים של מתח בחייו, כאשר למעשה גם כאשר תהיה לו הווילה עדיין הוא יהיה אדם במתח ובלחצים כי לאחר שירכוש אותה יהיה עליו להחזיק אותה ולשם כך הוא יהיה זקוק לעוד כמה מליונים.

 

 

 

מקורות פנימיים

 

בין המקורות הפנימיים למתחים ניתן למצוא -

 

1. רמת גירוי גבוהה מדי או רמת רגישות מפותחת מאוד - למשל, אדם שהוא בעל סף גירוי גבוה מאוד או אדם רגיש מאוד יחווה קושי ומתח גדול מאוד במצבים של שינוי או כאשר קורים דברים בלתי צפויים ובלתי מתוכננים. כל עיכוב או שינוי בתוכנית המקורית יוביל אותו למצבים של לחץ ומתח בלתי הגיוניים. כל רעש חיצוני, כל ביטוי לא נעים שנאמר לו, כל ביקורת הוא יחווה בעוצמה גדולה ממה שהיא וכתוצאה מכך ייכנס ללחצים גדולים.

 

2. אישיות נינוחה שאינה עומדת בלחצים מרוכזים - למשל, לא כל האנשים מסוגלים לעמוד באתגרים ובלחצים דומים. יש אנשים ש"מאבדים את זה" תחת לחץ ויש כאלה שפורחים במצבי לחץ. אדם שאינו מסוגל לעמוד במצבי לחץ מרוכזים יקרוס תחת הנטל ולא רק שהוא לא יפרח במצבים כאלה אלא שהוא יפתח תסמינים שליליים עקב מצבי לחץ מתמשכים וכרוניים כמו אלימות, איבוד עשתונות, התנהגות אנטי סוציאלית והשתוללויות.

 

3. חוסר מוטביציה - כדי לעמוד בלחצים יש צורך במוטיבציה וברצון עז. למשל, אדם שאין לו מוטיבציה לעבוד קשה והוא נוטל על עצמו תפקיד תובעני וקשה מאוד יאבד מהר מאוד את הסבלנות ואת הרוגע ויהפוך מתוח וטרוד, כי רמת המוטיבציה שלו להצליח בתפקיד העמוס היא קטנה ולמעשה הוא אינו מעוניין להיות ראש גדול.

 

4. תלות בבן זוג או בת זוג - למשל, כאשר אדם מסויים אינו יכול לנהל את חייו כרצונו ועל פי הנוחיות שלו כי הוא תלוי בבן או בת הזוג שלו שמכתיבים לו לעתים לפעול בצורה שאינה טבעית לו הוא עלול להיכנס ללחצים ולאבד שליטה על מצבים. או למשל, כאשר אדם תלוי בבת זוגתו ואינו מסוגל לבצע דברים לבד, הדבר עלול להגביר את הלחצים והפחדים שלו.

 

 

 

הפחתת מתחים

 

נתן להפחית מתחים בחיים על ידי תהליך מדורג שפועל בכמה מישורים:

 

1. ללמוד כיצד לנהל את החיים בצורה יעילה ונכונה יותר.

2. ללמוד כיצד להפחית יעדים ומטרות במקומות ובנושאים שאינם באמת חשובים.

3. להפנים גישה שהיא פחות קיצונית וטוטאלית ויותר פרגמטית ומאוזנת ביחסים עם אנשים וביחס למטרות ולשאיפות. 

4. לפתח מודעות עצמית לרגישיות מיוחדות ולבנות את החיים בהתחשב ברגישויות אלה.

5. ללמוד כיצד להיעזר באחרים וכיצד לבקש עזרה במצבי דחק.

6. ללמוד כיצד לקבל יותר חום, אהבה, קבלה והתחשבות מבני הזוג.

 

 

וטיפ לסיום: אחת התופעות החשובות בכל הנוגע לסטרס ולמתח היא שאם אדם חווה לאורך תקופה ארוכה מצב של דחק וסטרס - המצב הזה עלול לחולל אצלו נזקים ארוכי טווח כמו הסתגרות מהעולם, ירידה בתפקוד, חוסר בסבלנות כרוני ומתחים שנצברים בגוף ושגורמים לתופעות פיזיולוגיות כמו עצירויות, דלקות ואף מחלות כרוניות חמורות מכך.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב