דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוח העברית 

מאת    [ 14/09/2011 ]

מילים במאמר: 1090   [ נצפה 4051 פעמים ]

מי שמכיר אותי יודע שהעברית היא כל עולמי, אני חי, נושם, אוכל, שותה ועושה אהבה עם העברית מדי יום ביומו. מי שמכיר אותי גם יודע שאני מרבה להשתמש בביטוי "רוח העברית". הגיע הזמן להבהיר מהי אותה "רוח העברית" שאני מדבר עליה.

כידוע, העברית שייכת למשפחת הלשונות השמיות. העברית היא לשון שמית צפון?מערבית, להבדיל, למשל, מן הערבית שהיא לשון שמית דרום?מערבית. לשון שמית מאופיינת במספר עקרונות המבדילים אותה מלשון שאינה שמית.
המאפיין העיקרי של לשון שמית הוא השורש, שהוא היסוד הראשוני בעל משמעות. אל השורש מצטרפת תבנית, שבפועל נקראת בניין ובשם - משקל, וקיבלנו את דרך התצורה העיקרית בעברית - שורש ומשקל. רוצה לומר, משקל (תבנית) שלתוכו יוצקים את השורש, ובמילים אחרות - תצורה מסורגת.
למשל, שורש כת"ב במשקל מקטל נותן לנו - מכתב. אותו שורש במשקל הקטלה ייתן לנו הכתבה. כן הדבר גם בבניינים: שורש כת"ב בתבנית התפעל - התכתב, ובתבנית הבינוני - מתכתב, וכן הלאה.
שורש עשוי להיות "רגיל" או גזור שם. לעניין זה יש שני סוגים של שורשים גזורי שם (דנומינטיביים) בעברית:

1. פועל דנומינטיבי (גזור שם): פועל שנוצר משם עצם בעל אותו שורש. למשל, מן השם בית נוצר הפועל לביית; מן השם כוכב נוצר לככב; מן השם הארמי אתר נוצר הפועל לאתר; מן השם עניבה נוצר שם התואר מעונב. ובמקרא - מן השם דשא נוצר הפועל תדשא: "תדשא הארץ דשא" (בראשית א, י"א).

2. שורש תנייני (=שנייני, משני): שורש שנוצר משם עצם בעל שורש אחר. ביצירת שורש תנייני "לוקחים" את עיצורי השם והופכים אותם לשורש חדש. למשל, מן השם מחשב (שורש חש"ב) יצרו שורש חדש - מחש"ב ומכאן: למחשב, תמחשב...; מן השם מקום (שורש קו"ם) יצרו שורש חדש מק"ם ומכאן: מיקם, יתמקם וכיו"ב. 

לא כן הדבר בשפות שאינן שמיות. בשפות אלו דרך התצורה שונה ומתבססת על יסוד (בסיס) שמוסיפים לו צורנים (מוספיות) או על הלחם (צירוף) בסיסים, הן בפועל הן בשם, ובמילים אחרות - תצורה קווית. 
למשל, אל הבסיס work (עבודה) נצרף מוספית ing- וקיבלנו פועל בבינוני working; אל הבסיס move (לזוז) נוסיף את המוספית -re ונקבל remove (להסיר). תצורה דומה נמצא גם בגרמנית, ביוונית - שם עשויות להתקבל מילים המורכבות מכמה וכמה צורנים, למשל.

תצורה קווית (בסיס וצורן, הלחם בסיסים) נמצאת גם בעברית במילים כגון רמזור (הלחם בסיסים של רמז + אור), ספרון (בסיס וצורן: ספר + ון), מסרון (בסיס וצורן: מסר + ון) ועוד, אלא שתצורה זו שכיחה פחות בעברית. בהערת אגב נעיר, שבעברית החדשה התצורה הקווית צוברת תאוצה, ועדיין דרך המלך בעברית היא תצורה מסורגת, כלומר שורש ומשקל.

התבניתיות נמצאת בעברית לא רק במורפולוגיה (צורות) אלא גם בתחביר, למשל. לכל משפט תבנית משלו, ודי אם נזכיר לעניין זה את תבנית משפטי יש/אין או את תבנית המשפט השמני א [הוא] ב (המלך הוא עירום, השולחן [הוא] עגול ועוד). גם לסדר המילים בעברית חשיבות ומשמעות שונות מסדר המילים בשפות לא שמיות, וכן מילות היחס המצטרפות לפעלים השונים בעברית אינן דומות בהכרח למילות היחס המצטרפות לפעלים לועזיים.
לדוגמה, באנגלית רווח המשפט survive the day. בתרגום מילולי נתרגם "שרד את היום", אלא שבעברית הפועל "שרד" דורש אחריו משלים מ או ב1 ולא מושא ישיר "את". כך גם win the game הלועזי שבעברית יהפוך ל"לנצח במשחק" (ובתרגום מילולי "לנצח את המשחק", והרי את המשחק אי?אפשר לנצח, מנצחים את היריב במשחק).

התרגום המילולי השגוי פועל גם הפוך. אין תמה אפוא, שעולים חדשים מארצות?הברית או מבריטניה הוגים בטעות "האם תוכל לעזור אותי?" שהרי הם מתרגמים תרגום מילולי מן האנגלית - ?Can you help me? - "האם אתה יכול לעזור אותי?" והרי בעברית הפועל "עזר" דורש אחריו משלים ל: לעזור לי.

לפיכך, כשאני מדבר על "רוח העברית", אני מתכוון בעיקר לאותה תבניתיות המאפיינת את העברית. רוח העברית נוגעת גם לאותן מילות יחס המצטרפות לפעלים עבריים, שלא תמיד חופפות למילות יחס לועזיות, כפי שהדגמתי, ויש לשמור על מילות היחס העבריות המקוריות.

טהרנות לשמה?

רבים מגדירים אותי "טהרן", "שמרן" וכיו"ב. מלבד זאת שאני לא סובל את הביטוי "טהרן" אני גם לא רואה את עצמי כזה. העברית שפה חיה וככזו אך צפוי שיחולו בה שינויים וחידושים. מי שחושב ששפה חיה אינה משתנה משלה את עצמו ואינו מציאותי. שפה מדוברת משתנה, זה ברור, אלא מה? השאלה אינה אם שפה מדוברת משתנה, אלא כיצד היא משתנה. מהו אופיים של השינויים? אני בעד שינויים, ואין טעם, כאמור, להילחם בהם. מה שאפשר - לנסות לשלוט בהם, לפקח עליהם, לנסות לדאוג שהשינויים מתאימים לרוח העברית. ואיך אפשר לשלוט ולפקח על שפה מדוברת, חיה ונושמת? באמצעות אמצעי התקשורת השונים בעיקר - טלוויזיה, רדיו, עיתונות מודפסת ועיתונות מקוונת. רוצה לומר, אם באמצעי התקשורת הללו יקפידו על עברית תקנית, עשירה, נכונה, וישתמשו במילים עבריות כשאפשר - נשיג פיקוח ולו חלקי על הלשון. 

האקדמיה ללשון העברית עשויה להרים תרומה נכבדת לשמירתה של העברית, אך לא די בכך. לתקשורת יש כוח וכוח פירושו השפעה, ואם בתקשורת על כל רבדיה יחדלו לזלזל בעברית ויתחילו לכבד עברית עשירה, משובחת ויפה - יתרום הדבר להטעמת אותה העברית בציבור.

ישראלית או עברית?

חוקרי לשון מסוימים טוענים שהעברית מתה ואנו מדברים בימינו ישראלית. ראש וראשון לגישה זו הרי הוא הפרופ' גלעד צוקרמן, ולטענתו, דובר ילידי יודע את דקדוק לשונו ואינו צריך שילמדוהו. לפי גישה זו, דובר ילידי נולד עם דקדוק מובנה. אני טוען שלא כך הדבר.
ילד זקוק להדרכה, לחינוך, ובין היתר להדרכה לשונית שתעשיר את שפתו, ולא זו תהיה דלה, מצומצמת וענייה ביותר. לדבר הוא ילמד בכל מקרה (אלא אם כן סובל מנכות כלשהי) מפני שהוא מוכרח ליצור תקשורת עם סביבתו, השאלה איזו שפה ילמד - דלה וענייה או תקנית ועשירה. התשובה לשאלה תלויה בסביבה שהילד נולד לתוכה: אם נולד אל סביבה שהעברית בה אינה חשובה, ילמד לדבר בעברית ענייה ודלה, ואם נולד אל סביבה תומכת לשון, ילמד לדבר בעברית עשירה ויפה. שהרי ילד וכמובן תינוק מחקים את סביבתם וכך לומדים. כך התינוק מחקה גם את השפה שמדוברת בסביבתו הקרובה.

טענה נוספת שנתקלתי בה גורסת, שילד שלא ילמדוהו לחצות כביש לא ילמד לעולם לחצות. לעומת זאת, ילד שלא ילמדוהו שפה ילמד בכל מקרה את שפת אמו מפני שזו בבחינת ידע נרכש. ובכן, אני טוען שילד גדל בכל מקרה, הוא יכול לגדול בתנאים קשים ללא הורים ובעצם לגדל את עצמו, והוא יכול לגדול בסביבה אוהבת, תומכת ומפנקת. בכל מקרה הוא גדל. גם הילד שמגדל את עצמו ילמד בסופו של דבר לחצות כביש, למשל, מפני שאין לו בררה אחרת, הוא חייב לחיות. 
כשם שאנו מלמדים את הילד לחצות כביש, לאכול בנימוס וכיו"ב, כך אנו צריכים ללמדו עברית נכונה ותקינה שתעשיר את סגנונו ולשונו.

נחזור לרוח העברית. כאמור, מי שממונה על שמירת השפה היא האקדמיה ללשון העברית, אך רק בשיתוף פעולה עם התקשורת תצלח המשימה של שמירת השפה. כל עוד כתבי טלוויזיה שוגים בלשונם ועיתונאי מרשתת כותבים בעברית דלה וקלוקלת, אין תמה שגם בציבור מולכת אותה רדידות. ברגע שהעברית תקבל מקום של כבוד וחשיבות עליונה בתקשורת לסוגיה, היא תשוב להיות עשירה ויפה גם בקרב הציבור הרחב.   

 

1. ראה גם מאמרי "שרד אינו שורד בעברית".  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב