דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהליך איכותי לקבלת החלטות 

מאת    [ 14/09/2011 ]

מילים במאמר: 798   [ נצפה 1877 פעמים ]

להתכונן היום כדי לקבל את ההחלטות של המחר

לבחור מאוחר מדי...

חישבו על כך:

דיקן מכובד מאוד מאוקספורד, בשנותיו המאוחרות, בזמן "שכבר היה מאוחר מדי", נמצא מתנדנד בכיסאו וממרר בבכי. כשנשאל מה קרה, הוא ענה: "דחפו אותי להיות מה שאני עכשיו,  אני מרגיש שאני שבור מבפנים. כל מה שבאמת רציתי אי פעם לעשות היה לנגן בכינור".

למה החלטות הן דבר כל כך קשה?

החלטות זה דבר שלרובנו לא תמיד קל לעשות או לעשותן בזמן .

בנושא ההחלטות תמיד יש לפנינו שתי אופציות לפחות. שתי אופציות שנראות רלוונטיות באותה מידה וקשה להחליט מי ביניהן המתאימה ביותר. לפעמים יש אופציה אחת שהיא האידיאלית אך קשה לוותר על הקיים ולשנות למשהו אחר. לפעמים יש שפע של אופציות ומרוב שפע לא עושים בחירה, ומחליטים לא לעשות את ההחלטה. ולרוב יש אופציה נוספת שאנחנו לא רואים אותה כאפשרות כי היא לא פופולארית בעיני הסביבה? 

כיצד אתם מקבלים החלטות?


    • יש אנשים שהם יותר אינטואיטיביים ומה שמניע אותם זה תחושה – מחכים להחלטה הנכונה, ומה שקורה לרוב זה שההחלטה מגיעה והם זזים קדימה או לפרקים ההחלטה לא מגיעה, ואז נשארים בהמתנה או בציפייה שהדבר הנכון ביותר יגיע.
    • יש את מי שהולך על בטוח – מחליט על דברים שניראה מראש שיובילו לאנשהו, או שיביאו תוצאות. ומה שיש להדגיש כאן זה שאולי הדבר יוביל לאנשהו. השאלה היא אם למקום שהוא רוצה?
    • יש את מי שעושה החלטות בגלל ששמע שזה טוב ונכון ושכדאי, ולא תמיד עצר להקשיב ולבדוק האם זה הדבר הנכון לו לעשות- מה שלעיתים מאוחר יותר מתברר כלא רלוונטי לחלוטין- כמו בסיפור של הדיקן המכובד מאוקספורד.
    • יש את מי שמאוד חוקר, מברר, אוסף מידע, לומד, בודק כל דבר כדי לבדוק שאכן עושה את ההחלטה הנכונה, ועד שלא עושה מחקר מקיף לא זז ולו צעד אחד.
    • וכמובן יש את מי שמחליט ואז מתחרט, או יותר נכון משתנה – טיפוס שהוא כזה יצירתי או פורה, לא פשוט לו להישאר במקום אחד לאורך זמן ולכן כל הזמן משנה.

כמו שאתם רואים החלטות לכולנו הוא נושא להתמודד אתו.

להתכונן היום כדי לקבל את ההחלטות של מחר

תהליך קבלת החלטות אידיאלי הוא כזה שנובע  מתוך הידיעה הברורה לאן אנחנו רוצים ללכת. הנקודה היא שלא ניתן לתכנן את חיינו באמת, ולא ניתן לדעת באמת לאן אנחנו הולכים, החיים הם מלאים הפתעות ומקרים לא צפויים. מה שכן אפשר זה לנקוט בתוכנו עמדות, לזהות את התכונות החזקות שיש בנו ואת החולשות, כדי ש: לא משנה מה יקרה בחיינו או מה נפגוש נוכל להתמודד עם זה, נוכל לבחון את זה ולדעת איך לגשת לזה.

לקבל את ההחלטות שמתאימות בדיוק לך

- כל אחד מאתנו מורכב אחרת

הסיטואציה היא שלכל אחד מאיתנו יש נטיות שונות, נטיות כאלה ואחרות הנובעות מסך של מרכיבים כמו: גיל, גנטיקה, ארץ, מוצא, מין, תקופה אליה נולד, רשמים שספג בבית – מההורים, מהמשפחה, מהמורים והחברים, נטיות שכליות או אומנותיות ועוד, שמעצבים אותנו כשונים מלכתחילה. ולכן אין פורמולה- אין דבר שמתאים לכולם כטכניקה. מה שכן נכון יהיה לעשות זה להתחיל ללכת בשביל המתחקה אחרי אותן איכויות שיש בכל אחד מאיתנו - אלה שמקדמות אותנו ואלה שחוסמות - להכיר אותן, לבחון אותן, כי אז מה שאנחנו מציעים לעצמנו זה לצאת מהאוטומט, מה"צריך להיות ככה" או "צריך לעשות ככה" או "כולם עושים ככה", וכך גם מציעים לעצמנו להבחין שההשפעות של דעות הסביבה שהן נראות חיצוניות, הן חיות בתוכנו ומפעילות כל צעד ושעל שנובע מאיתנו אם איננו ערים לכך. 

-       מסה קריטית של מה שאנחנו רוצים

העניין הוא שאם באמת חשוב לך שהחיים שלך יקבלו מימוש או ילכו לאותו כיוון שאתה רוצה להגשים, תצטרך להתחיל עכשיו. באמת עכשיו. ובטח עולה בך השאלה איך עושים את זה? וזה מתחיל בשאלה:  מה אתה רוצה?

כי אם תבחין ותדע באמת מה אתה רוצה, תוכל להתחיל לבנות בחייך מסה קריטית שקשורה למה שאתה רוצה, לתכנים שהינך מעריך- זה ייתן לך כיוון. וכשיש כיוון גם אם היעד לא ידוע אפשר להתחיל לשים בחייך את הדברים החשובים לך. כי אם תשים בחייך את אותם דברים שחשובים לך אז החיים שלך ידעו מה חשוב לך ויוכלו לקרב אותך אל האופציות המתאימות לך, יכוונו אותך בהתאם למה שסיפרת לעצמך שערכי  ועקרוני עבורך. שזהו תהליך שיכול לחשוף בפנייך את העמדות שבך – אלה שיוכלו "לעמוד לצידך" היום ובעתיד אל מול צומת דרכים, ספקות או התלבטויות.

הצעד הראשון לקראת תהליך קבלת החלטות איכותי

- לזהות את אותם דפוסים ותפישות שכובלות אותך ומשבשות בך תהליך נכון

- לזהות את התכונות חיוביות הקיימות בך שיאפשרו לך לעשות תהליך קבלת החלטות איכותי

במפגש ביום שישי - 23/09/2011 במעלה צביה יהיה תהליך מיוחד

שמציע כלים בדיוק לנושא הזה – תהליך של התבוננות פנימה וזיהוי של אותם תכונות חיוביות שקיימות בך שיכולות לעזור לך להתקדם ולעשות תהליך של קבלת החלטות איכותי, וזיהוי גם של אותם דברים שמונעים ממך להתקדם או לעשות את ההחלטה הנכונה לך, וגיבוש ל עמדות שיעמדו לצידך בהתלבטויות העכשוויות והעתידיות.

 

 

 

 

 

 

 

מורן לוי פרי


פריזמה 21- אקדמיה לחיים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב