דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדד הפחד 

מאת    [ 13/09/2011 ]

מילים במאמר: 671   [ נצפה 2620 פעמים ]

ביום 6/5/10 בשעה 21:25 שעון ישראל החלו המדדים בוול סטריט לצנוח מירידה של 2.4% לירידות של עד 10% וזאת תוך פחות מ-15 דקות וללא כל אירוע כלשהו באירופה או בארה"ב.  במקביל  מדד ה- VIX הידוע בשם "מדד הפחד" עלה למעל 40 נקודות וסימל את החרדה שאחזה בשוק.

מדד ה-(VIX (Volatility Index או בשמו המלא "מדד התנודתיות של בורסת האופציות של שיקגו" פותח בשנות השמונים על ידי פרופסור דן גלאי ופרופסור מנחם ברנר ותפקידו למדוד את תנודתיות הצפויה במדד סטנדרד אנד פורס 500 (S&P500), מדד שמשקלל 500 מניות של חברות ציבוריות גדולות הנסחרות בבורסות האמריקאיות הראשיות ונחשב כמדד מוביל למצב הכלכלה האמריקאית לצד מדדים אחרים כגון הדאו ג'ונס. מדד ה-VIX  מחושב על ידי ביטוי של סטיית התקן הגלומה במחיריהן של האופציות על מדד S&P500 הפוקעות בתקופה של כשלושים יום מיום חישובו.

הסיבה לכך שמדד ה-VIX מבטא את התנודתיות בשוק נובעת מכך שסטיות התקן הגלומות במחיריהן של אופציות נוטות לעלות ככל ששוק מניות נעשה תנודתי יותר בשל העובדה שמשקיעים נוטים לחשוש מכתיבת אופציות ואילו קוני האופציות מוכנים לשלם יותר, כדי להגן על עצמם מפני תנודתיות למעלה או למטה.

מבחינת ערכי המדד, עד המשבר של שנת 2008, נהוג היה לקבוע כי מדד מתחת ל- 20 נחשב מדד נמוך שמסמל רגיעה השווקים בעוד שמדד מעל 30 נחשב כמדד גבוה יחסית, ואולם כיום, לאחר המשבר, מקובל לייחס לשווקים לחץ כאשר מדד ה-VIX מעל שער 45.

בבורסת תל אביב קיים מדד דומה ששמו VIXTA אשר עוקב אחרי התנודתיות במחירי האופציות על מדד תל אביב 25. מדד זה פותח בידי פרופ' שמואל האוזר, דקאן הפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו, ובשיתוף חברת אי?אונליין קפיטל. מפתחי מדד זה הגדירו רמות לתיאור רמת הפחד, כך שרמה מתחת ל18 נקודות הוגדרה כרמת פחד נמוכה, רמה שבין 18 ל-30 כבינונית, רמה של בין 30 ל-40 נקודות כגבוהה, ורמה של מעבר ל-40 כפאניקה. בשיאו של המשבר של שנת 2008 המדד הגיע לשיא של מעל ל-65 נקודות. יש לציין שבעוד שמדד ה-VIX הוא מדד סחיר מדד ה-VIXTA הוא מדד חישובי בלבד ולא ניתן לסחור עליו.

את מדד ה-VIX אפשר לנצל באופן פרקטי למסחר יום יומי במניות היות ורמות קיצוניות של ה-VIX הן איתות אפשרי להליכה נגד העדר. ניתן לנתח את הגרף של ה-VIX, להעריך את המגמה שלו ולפיכך את מגמת הפחד ולזהות תבניות של תפנית בסנטימנט של המשקיעים. לדוגמא, אם נסתכל על גרף של מדד ה- VIX וה- S&P500 בין השנים 2003 – 2010 ניתן לראות שיש קורלציה בין המדדים שמתבטאת בכך שמדד ה-VIX עולה מהר כאשר ה S&P500 יורד, ומדד ה-VIX יורד כאשר ה S&P500 עולה. הסיבה היסודית לכך היא ששווקים פיננסיים נוטים לרדת מהר יותר מאשר הם נוטים לעלות. לכן, תנועת ירידה מהירה מקבילה לתנועת עליה של מדד ה-VIX.

אם נסתכל על סוף שנת 2008 כאשר מדד ה- S&P500 הגיע לשפל בעוד מדד ה-VIX החל לרדת, מצב זה מעיד על כך שיש פחות חשש מתנודות קיצוניות בשוק, במקרה זה ירידות, ולכן מדד ה-VIX היווה איתות להגדלת חשיפה למניות. ואכן ניתן לראות שמרגע זה החל לטפס מדד ה- S&P500. רמת קיצון כמו בשנת 2008  מדגימה את האופי ההפוך של תנועת מדד VIX לעומת תנועת השוק לטווח ארוך.

ניתן לראות דוגמא נוספת של רמות קיצון ב-VIX במסחר טווח קצר. במקרה זה הגרף מתאר את המסחר בחודשים שמסביב לתאריך 11/9/2001 תאריך שבו אירע אסון התאומים. בגרף זה אפשר לראות בגרף שלאחר ההתהפכות על נקודת הקיצון של מדד ה-VIX הגיע תיקון במדד  ה- S&P500.

לסיכום, מדד ה VIX הוא אחד הכלים החשובים ביותר למשקיע הטכני, מדד זה מסייע בחיזוי של מגמות שוק ההון היות הוא מגלם מדד שמבטא ציפיות עתידיות של מחירים בניגוד לכלים טכנים אחרים המתבססים על אירועי העבר. בכך מאפשר מדד ה-VIX למשקיע כלי מרכזי במערך השיקולים ובקביעת אסטרטגיית ההשקעה שקולה.

סקירות נוספות ניתן למצוא באתר TalkingValue.

תוכן מסמך זה מביע את דעתו הפרטית והאישית של הכותב. הוא אינו מהווה המלצה להשקעה או להמנעות ממנה בחברות נשוא הכתבות הנכללות במסמך. השקעות בניירות ערך ראוי שיבוצעו לאחר הערכה מדוקדקת של צרכי המשקיע ורמות הסיכון שבנכונותו לשאת וראוי שייעשו בהתייעצות עם יועץ מוסמך להשקעות בניירות ערך. הכותב אינו מוסמך לייעץ בנושאי השקעות בניירות ערך של חברות ציבוריות ואין לראות בתוכן מסמך זה ייעוץ להשקעה בשום צורה שהיא. הכותב עשוי להחזיק בניירות הערך להם יש התייחסות במסמך.

אתר TalkingValue.com מקדיש את עיקר פעילותו לפרסום סקירות שוק ופרסום תכנים פונדמנטאליים על חברות ציבוריות אשר כוללת סקירה של פעילות החברה ומעקב אחריה על ציר הזמן. האתר מאפשר לקורא לקבל מידע ישיר, מדוייק ואמין מאנשי מקצוע בכירים ומומחים בעולם שוק ההון והכלכלה. הכותבים באתר הינם אנשי שוק ההון, אנליסטים, בכירים בחברות ציבוריות ויועצים בכירים שהתאגדו עלמנת להציג לקורא מידע אשר יאפשר לו להעריך את הפוטנציאל מאחורי החברות ואת כיווני השוק השונים ובעזרת כך להחליט האם נכון לו להשקיע, מתי להשקיע בפועל, לכמה זמן ובאיזה אופן. היות ונבחרת הכותבים באתר מגיעה מרקעים שונים לצד ניסיון עשיר ו/או ידע אקדמאי משמעותי, הרישהשילוב מניב לקוראים חוויית קריאה ייחודית ובעלת ערך רב, לא רק מבחינת פוטנציאל כלכלי, אלא גם ברמת העשרה והנאה השוטפת. האתר פועל על-פי עקרונות יסוד אתיים ומקצועיים הכוללים: מהימנות, אמינות, איכות התוכן, איזון והיעדר כל משוא פנים. הכותבים באתר פועלים ממטרת שיתוף מידע ורצון לתרום לאחר מנסיונם והידע המצטבר שלהם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב