דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנית תקשורת יחודית לילדי PDD 

מאת    [ 06/09/2011 ]

מילים במאמר: 672   [ נצפה 6046 פעמים ]

רותי וייצמן, קלינאית תקשורת ורכזת תכנית התקשורת ועדית קופרמן, מנהלת "צמיחה", המרכז להתפתחות הילד, ב"וראייטי ירושלים" מסכמות  שנת פעילות שלישית של התכנית: 

"בקיץ 2011 אנו מסכמים שנה שלישית של פעילות תכנית התקשורת במרכז וראייטי ירושלים , ומיד  פותחים שנה רביעית לקבוצת ילדים נוספת.  9 ילדים שאובחנו כלוקים באוטיזם / PDD ברמות תפקוד שונות, יחד עם הוריהם מגיעים מדי יום חמישי למרכז, על מנת להשתתף בתכנית טיפולית ייחודית. הילדים המשתתפים בתכנית הם בני שנה וחצי עד ארבע שנים ונמצאים במסגרות חינוך רגילות או תצפיתיות. 

התוכנית כוללת 3 חלקים: יום טיפולים מרוכז פעם בשבוע, ייעוץ והדרכה להורים והדרכה וטיפול בגנים. התכנית היא כוללנית רב-מקצועית, המבוססת על גישתם של ד"ר סטאנלי גרינשפאן וד"ר סרינה ווידר הנקראת DIR (Developmental Individual Differences Relationship Based. עובד בה צוות רב מקצועי הכולל:רופא, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, פסיכולוגיות, עו"ס  ומטפלת בתנועה – כולם מנוסים בתחום התפתחות הילד בכלל ובעבודה עם ילדים בספקטרום האוטיסטי ומשפחותיהם בפרט. 

מטרת התכנית לתת מענה מוקדם, אינטנסיבי ומקיף ככל האפשר, באמצעות תכנית טיפול אינדיבידואלית המספקת מענה לצרכי הילד ומשפחתו. בנוסף מהווה התכנית מקור לתמיכה הורית של המשפחות זו לזו. 

ייחודה של התכנית הוא בכך שהיא מציעה התערבות רחבת היקף בילד, במשפחתו ובסביבתו החינוכית ומתבססת על גישת ה- DIR אשר לפיה, ההורים הם המטפלים העיקריים של הילד ועל כן העבודה המשותפת והאישית עמם היא תנאי הכרחי שמסייע בקידום יכולות התקשורת של הילד. ההורים שותפים פעילים בתכנית, לומדים ונדרשים ליישם את הכלים הנלמדים. 

בנוסף, מגיע צוות המטפלות לגן בו משולב הילד על מנת להדריך את צוות הגן והסייעת העובדת עם הילד. 

הגישה הטיפולית רואה בהתפתחות הילד תהליך בו מעורבים כל תחומי ההתפתחות במקביל (תקשורתי, שפתי, רגשי, תחושתי וקוגניטיבי) ומכאן חשיבותה הרבה של עבודת הצוות והקשר הרציף בין כל אנשי הצוות. עבודת צוות זו כוללת ישיבות, מפגשי הדרכה צוותיים ומפגשי הדרכה של כל הלוקחים חלק בטיפול בילד. כל אלה מתקיימים כדי לאפשר הדרכת כל המטפלים המשמעותיים של הילד שהיא בעלת חשיבות עליונה.

אנשי הצוות העובדים בתכנית ותיקים ומנוסים מאד בתחום הטיפול באוטיזם והם משקיעים שעות רבות מעבר לתכנית הפורמלית כדי שהילדים יקבלו את הטיפול הטוב והמקצועי ביותר.  

מן המשובים שמילאו ההורים בסוף השנה ומדוחות הסיכום של הצוות המקצועי וצוותי הגנים עולה כי הילדים שיפרו באופן משמעותי את יכולותיהם התקשורתיות: יכולות המשחק והשפה, יכולת לאינטראקציה איכותית יותר (עם הוריהם או עם בני גילם) מזו שהיו בה בתחילת השנה.

ההורים קיבלו כלים על מנת להבין את ילדיהם וכדי לאפשר לממש טוב יותר את הפוטנציאל הקיים בהם. 

מתוך המשובים שמולאו על-ידי ההורים השנה: 

"בהערכה רבה על שנה טובה, שנה של התמודדות עם הקושי בממדיו האמיתיים, נכונות לעבודה, הכלה מלאה, נתינה. ישר כח על שנה שלמה ללא המילה PDD / אוטיזם ושימוש רב במילים "הילדים שלנו" – דבר המשקף בסמליות רבה את הגישה ואת התכנית: "אמונה והשקעה בילד ובמשפחה ולא בבעיה".

ציטוט נוסף: "מעבר לטיפול ב א', התכנית הייתה כעוגן בחיינו כהורים, היא עזרה לנו בהתמודדות היומיומית עם האתגרים והרגשנו מספיק מחוזקים לעסוק באפיקים אחרים, כמו עבודה. שמחנו לבוא כל שבוע ל"חבראייטי" " (כך הילד קרא ל" וראייטי"). 

מספר הנרשמים לתכנית גדל מדי שנה וההרשמה לשנה הבאה מתחילה כבר מאמצע שנת הפעילות. לצערנו בשל תקציב מוגבל ומספר המקומות המצומצם, לא ניתן לשלב את כל הילדים הממתינים לתכנית.

על מנת לענות על הצורך הגדל בקרב האוכלוסייה לטיפול מקצועי וממוקד בתחום התקשורת, נפתחו במרכז עוד שתי תכניות המבוססות גם הן על שיטת ה-DIR:

1. תכנית בדגש חברתי, המיועדת ל"בוגרי" התכנית המפורטת מעלה ומתקיימת במתכונת מעט שונה, כשהדגש בטיפולים מושם על רכישת מיומנויות חברתיות. חלק מהטיפולים מתבצעים באופן קבוצתי, על מנת לעודד את הקשר בין הילדים ולבסס את יכולותיהם החברתיות .

2. תכנית טיפולים מרוכזת, אליה מגיעים ילדים המופנים בעזרת התחייבויות מקופות החולים או בתשלום פרטי. בתכנית זו, לילד נבנית תכנית אישית של טיפולים המרוכזים ביום אחד ובהם מושם דגש על פיתוח התחום התקשורתי. הטיפולים מתבצעים יחד עם ההורה ובנוסף ההורים מקבלים שעת ייעוץ/הדרכה על-ידי פסיכולוגית או עו"ס. 

מנכ"ל מרכז וראייטי ירושלים מר אריה רוגל ציין את חשיבות התכנית והדגיש כי אנו ב ”וראייטי ירושלים" שמחים על התרחבות השירות לילדים על הרצף האוטיסטי במרכז מאחר ומחקרים אחרונים מראים את החשיבות שיש הן לטיפול מוקדם והן לטיפול הנמשך לאורך היום בשיתופם של ההורים. אנו מקוים להמשיך ולתת השירות לעוד ועוד ילדים.

לאתר מרכז וראייטי ירושלים

http://www.variety-jerusalem.org.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב