דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המחאה החברתית והאחריות האישית 

מאת    [ 04/09/2011 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 4247 פעמים ]

מחאת האוהלים יצאה כבר מזמן מהאוהל בשדרה ומסעירה את החברה הישראלית. כולנו מרגישים שמדובר בתקופה מרגשת ומרתקת, שיש כיום הזדמנות לחשוב מחדש על מושכלות יסוד, ולנסות לתקן מעט ממה שהתקלקל כאן בקשר שבין האזרח לממשלה.

 אבל כאשר אנו קוראים, כמו שעשתה כאן פרופ' גליה גולן, לאמנה חברתית חדשה או חושבים על הצורך לייסד חוקה חדשה לישראל, כמו שעשה כאן פרופ' מרדכי קרמניצר יש לזכור שהאמנה החברתית במדינה מורכבת לא רק מהיחס בין הממשלה לאזרח, אלא גם מהיחס בין אדם לחברו. היא נוגעת לשאלות על תרבות, אידיאולוגיה והתנהלות בחיי הפרט, המשפחה והעבודה.

אחת הטענות הנשמעות נגד המחאה היא שמדובר במחאה של מפונקים. ואכן, השאלה חייבת להישאל, לא רק מה המדינה צריכה לעשות למעננו, אלא מה אנחנו מוכנים לעשות כדי לשפר את איכות החיים שלנו כאן. אין ספק שיש צדק רב בדרישה של הציבור לדיור בר השגה, בריאות וחינוך שהמדינה צריכה לספק לאזרחיה, אבל בסופו של דבר המדינה מורכבת מאיתנו. אנחנו נותני השירות, אנחנו משלמי המסים, ואנו אלה שדוחפים בתור בנתב"ג או נדחפים בפקקים בכביש.

שינוי בתקציב המדינה לא יצליח לעשות את השינוי הדרוש. כדי לקיים כאן חברה סולידרית ואנושית יותר וכדי לקיים צדק חברתי, נדרש שינוי של ממש גם בהתנהלות שלנו. אנו יכולים לאמץ נורמות של הגינות, אתיקה, כבוד לזולת וכבוד לחוק, כדי להצליח להיאבק בשחיתות ובסיאוב, ולבוא בידיים נקיות בדרישות של ממש מהמדינה.

אפשר כבר לחוש בניצנים של שינוי, כאשר פתאום, ברוח המחאה המנשבת בארץ, צמחה מחדש הבושה של העשירים להפגין בגלוי, בבוטות ובכוחנות את עושרם. נדמה שגם יצחק תשובה לא היה עורך בימים אלה חתונה לבנו על שטחי ציבור בלי אישור ובעלות של שבעה מיליון שקל, וגם אם היה עושה אירוע כזה, אפשר להיות בטוחים ששמעון פרס ושרי הממשלה לא היו מגיעים אליו. הנה שינוי חשוב, שאסור שיהיה זמני.

ועוד שינוי שרק בכוחנו לחולל: אם אנו מבקשים להגביר את גביית המסים הישירים ולממן בהם מדינת רווחה ותמיכה בחלשים, אנו צריכים להתחיל לשלם מס אמת, ולהתחיל לראות בכל מעלים מס אדם שפוגע בחינוך ובבריאות של ילדינו. לשם כך נדרש שינוי תרבותי של ממש. האם אנו בשלים לנזוף בשיפוצניק שמציע לנו הנחה תמורת עבודה בלי חשבונית?

האם אנו מוכנים לוותר על ההנחות האלה, כדי לממן את הצדק החברתי של מדינת רווחה. מחאת האוהלים הצליחה עד כה במקום החשוב ביותר, בקרב על התודעה.

 

באמצעות רוח גבית חזקה של התקשורת חדרה המחאה לכל בית בישראל ושינתה את השיח הציבורי, אך זהו שינוי קצר מועד ודק כקרח על פני המים.

הקרב על הנורמות החברתיות הוא הקרב האמיתי והארוך, האם נצליח ליצור סולידריות חברתית, האם אנו מוכנים להחליף את הצורך בלא להיות פראייר ברצון להיות בן אדם. האמנה החברתית הנדרשת בישראל היא של אתיקה חדשה: להפסיק את התרבות של אדם לאדם זאב, של חטוף כפי יכולתך ורמה את מס הכנסה, ולעבור לתרבות אחרת. שוודיה כבר אמרנו? 
  

עו"ד ד"ר יובל קרניאל, מומחה למשפט ותקשורת, המרכז הבינתחומי הרצליה. יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בלשכת עורכי הדין, יו"ר ועדת האתיקה של רשות השידור.מתמחה בניהול משברים בתקשורת.  ykarniel@idc.ac.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב